The purpose of this study is to provide a valid
and reliable Turkish scale to measure secondary school students' In this
context, the reverse face learning readiness scale of foreign language classes
of the middle school students developed by Hao (2016) is adapted to Turkish.
The scale adaptation study was conducted with 352 students in secondary schools
attached to the Ministry of National Education in Ankara. Expert opinions were
first obtained on behalf of language validity when the adaptation steps were
followed. After the validity of the Turkish language was provided, descriptive
and confirmatory factor analyzes were performed. It has been observed that
there are five subdimensions of scale (student control and self-directed
learning, technology self-efficacy, intra-class communication self-efficacy,
motivation for learning and preliminary study). The scale consists of 26 items
in total. The cronbach alpha coefficient of the scale was calculated as 0,978.
The cronbach alpha coefficients for the subscales of the scale were .942, .956,
.897, .820, and .705, respectively. The internal consistency coefficients
reached in the study correspond to the values calculated in the original scale
development study. As a result, it can be said that the measured materials
which are adapted to Turkish are measured without error. Therefore, the adapted
scale in this study can be used to determine the structure of the inverse
learning learning in the 5th and 6th grade middle school and to successfully
integrate the inverse learning model, which is a kind of blended learning, into
the learning environments based on these findings.
Bu çalışmada amaç ortaokul öğrencilerinin eğitimde ter yüz
öğrenme hazırbulunuşluklarını ölçmek için geçerli ve güvenilir bir Türkçe
ölçeği alanyazına kazandırmaktır. Bu bağlamda Hao (2016) tarafından
geliştirilen ortaokul öğrencilerinin yabancıl dil sınıflarında ters yüz öğrenme
hazırbulunuşluk ölçeği Türkçe’ye uyarlanmıştır. Ölçek uyarlama çalışmasında
uygulama Ankara’daki Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ortaokullarda 352 öğrenci
ile yapılmıştır. Uyarlama adımları izlenirken ilk önce dil geçerliliği adına
uzman görüşleri alınmıştır. Türkçe dil geçerliği sağlandıktan sonra toplanan
verilerle açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Bulgular
doğrultusunda ölçeğin beş alt boyutu (öğrenci kontrolü ve özyönelimli öğrenme,
teknoloji öz yeterliği, sınıf-içi iletişim öz yeterliği, öğrenme için
motivasyon ve ön çalışma yapma) bulunduğu görülmüştür. Ölçek toplamda 26
maddeden oluşmaktadır. Ölçeğin cronbach alfa katsayısı 0,978 olarak hesaplanmıştır.
Ölçeğin alt faktörlerine ilişkin cronbach alfa katsayıları ise sırasıyla .942,
.956, .897, .820, .705’dir. Çalışmada ulaşılan iç tutarlılık katsayıları,
orijinal ölçek geliştirme araştırmasında hesaplanan değerlerle örtüşmektedir.
Sonuç olarak ölçülmek istenen yapıyı Türkçe’ye uyarlanan ölçekteki maddelerin
hatasız ölçtüğü söylenebilir. Dolayısıyla bu çalışmada uyarlanan ölçek ortaokul
5. ve 6. Sınıflarda tersyüz öğrenme hazırbulunuşluk yapısını belirlemek ve bu
bulgulara dayalı olarak harmanlanmış öğrenmenin bir çeşidi olan tersyüz öğrenme
modelinin öğrenme çevrelerine başarılı şekilde entegre edilmesi amacıyla
kullanılabilir. Ayrıca ölçek farklı eğitim seviyelerinde de uyarlanarak
kullanılabilir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 3 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education