Eğitim ortamında testler genellikle bir değerlendirme aracı
olarak görülmektedir. Ancak psikoloji alanında bellek ile ilgili yürütülen
çalışmalar göstermiştir ki test olmak aynı zamanda hatırlamayı da olumlu yönde
etkilemektedir. Bir materyale defalarca çalışıp sonrasında test olmaktansa, bir
kere çalışıp birçok kez test olmak materyaldeki bilgilerin daha iyi
hatırlanmasına yardımcı olmaktadır. Bu durum Test Etkisi olarak adlandırılmaktadır. Alan yazında test etkisinin
eğitim amaçlı kullanımının da olumlu sonuçlar doğurabileceği belirtilmektedir.
Bu araştırma kapsamında ortaokul öğrencilerinin Güvenli İnternet Kullanımı konusunu öğrenmelerinde farklı öğrenme
koşularının (Çalış-Çalış-Sına, Çalış-Sına-Sına, Çalış-Çalış-Çalış-Sına ve
Çalış-Sına-Sına-Sına) öğrenenlerin hatırlama performansları üzerine etkisi
araştırılmıştır. Araştırma sonucunda farklı öğrenme koşullarının grupların
hatırlama performansları üzerindeki etkisi istatistiksel açıdan anlamlı
bulunmamıştır. Farkın anlamlı bulunamamasına dair olası nedenler tartışılmış ve
ileriki çalışmalar için öneriler sunulmuştur.
Tests in educational setting are often seen as an assessment tool. However, in the field of psychology, memory related studies have shown that being tested affects recall in a positive way. Studying on a material as testing rather than studying on it many times helps better to remember the information in the material. This phenomenon is called Testing Effect. It is stated in the literature that using testing effect in the field of education may have positive result. It is thought that one of the important skills that should be gained to learners is the Safe Internet Usage. The aim of this study is to examine whether the different learning conditions (Study-Study-Test, Study-Test-Test, Study-Study-Study-Test and Study-Test-Test-Test) are influential for middle school students to learn the topic of Safe Internet Use. The research results show that different learning conditions have an effect on the group's short-term retention performance but not on long term retention.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 28, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 1 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education