Bu çalışmada, özel
yetenekli öğrencilerin çevre farkındalık ve duyarlılıklarını geliştirmek
amacıyla düzenlenen TÜBİTAK 4004 “Bilim
ve Sanat Kâşifleri Doğada” adlı altı gün süren doğa eğitimi projesinin,
öğrencilerin çevreye yönelik farkındalık ve duyarlılıkları üzerine olan
etkisinin araştırılması amaçlanmıştır. Araştırmaya İstanbul, Aydın ve Tekirdağ
illerinden 50 özel yetenekli yedinci sınıf öğrencisi katılmıştır. Nitel
yöntemin kullanıldığı çalışmada, veri
toplama aracı olarak öğrencilerin çevre farkındalık ve duyarlıklarını
belirlemek amacıyla yedişer açık uçlu sorudan oluşan iki anket kullanılmıştır. Veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz
edilmiştir. Proje sürecinde doğa ile ilgili yapılan etkinliklerden sonra
öğrencilerin çevre bilincinin, çevreye yönelik farkındalık ve duyarlılıklarının
geliştiği tespit edilmiştir. Öğrenciler çevre eğitimlerinin eğlenceli olduğunu,
yapılan etkinliklerle birlikte çevre, canlılar ve ekosistem ile ilgili birçok
bilgi edindiklerini, çevreyi koruma konusunda artık daha duyarlı olduklarını
belirtmişlerdir
In
this study, it was aimed to investigate the effect of the six days nature
education which was named TUBİTAK 4004 "Science and Art Explorers in The
Nature” and was organized to improve the environmental awareness and
sensitivity of the gifted students, on environmental awareness and
concerns of the students. 50 seventh-grade gifted students from Istanbul,
Aydin and Tekirdağ were participated in this study. The study was conducted as
qualitative study and as data collection tools, two questionnaires consisting
of seven open-ended questions were used to determine the environmental
awareness and concerns of the students. The data was analysed by descriptive
analysis method. After the activities carried out during the project period, it
has been determined that the awareness and concerns of the students about the
environment consciousness and the environment have improved. Students have
stated that environmental education is fun, they learn a lot about the
environment, living things and ecosystems together by the activities that they
made and they are now more sensitive about protecting the environment.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 2 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education