Her yıl, birçok uluslararası öğrenci (UÖ), niteliklerini geliştirmek, yeni kültürleri keşfetmek ve hayat deneyimlerini geliştirmek için Erasmus ve Sokrates gibi programlar aracılığıyla farklı eğitim kurumlarına giderler. Fakat, bu kurumlarda kaldıkları süre boyunca, bu öğrenciler bazı problemlerle baş etmek zorunda kalırlar. Bu makalenin amacı, iki farklı ülkedeki (Türkiye ve Belçika) UÖlerin karşılaştıkları problemleri belirlemek ve benzerlikler ve farklılıklar açısından değerlendirmektir. Türkiye (23) ve Belçika’daki (58) UÖler, misafir oldukları kurumda karşılaştıkları problemleri belirlemeye yönelik 18 maddeden oluşan bir anket (güvenirlik = .94) doldurmuşlardır. Her iki ülkedeki UÖler kaldıkları yerlerden memnun olduklarını ifade etmişlerdir. Ek olarak, sınıfta ders işleme yönteminin kendi ülkelerindeki ders işleme yöntemine oldukça benzediğini de vurgulamışlardır. Bununla birlikte, her iki ülkedeki UÖlerin sınıf içi tartışmalara katılmakta, öğretmenlerin sorularına cevap vermekte ve okuma parçalarını anlamakta zorlandıkları bulunmuştur.
Every year many International Students (ISs) go to different educational institutions
via such programs as Erasmus and Socrates to improve their qualifications, explore new cultures and
broaden their life experiences. However, during their stay in these institutions, the ISs have to deal with
some problems. This article aimed to find out and analyse the similarities and the differences of the
problems of the ISs in two different countries: Turkey and Belgium. The ISs in Turkey (23) and Belgium
(58) completed an 18-item questionnaire (reliability = .94) about the problems faced in the tertiary
institutions. The ISs in both countries were content with their accommodation. Moreover, the ISs stated
that the ways the classes were delivered were quite similar to those in their own country. Furthermore, the
ISs in both countries were found to have difficulty in understanding reading passages, responding to the
teacher’s questions, and participating in the class discussions.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 8, 2013 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 1 Issue: 1 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education