Bu araştırmada temel amaç, Erciyes Üniversitesi, Eğitim Fakültesi bazı öğretmen
yetiştirme programları öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik tutumlarını farklı değişkenler
açısından karşılaştırmalı analizini yapmaktır. Bu çalışma betimsel türde olup tarama modeli ile
gerçekleştirilmiştir. Araştırma verilerinin toplanmasında ‘’Çevre Sorunlarına Yönelik Tutum Ölçeği’’
kullanılmıştır. Araştırmada cinsiyet ve yerleşim yeri değişkenleri için t testi; lisans programı, anne ve
baba eğitim durumu değişkenleri için ANOVA kullanılmıştır. ANOVA testi sonucunda ortaya çıkan farkın
hangi gruplar lehine olduğunu belirlemek için TUKEY testi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen
bulgulara göre, öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik tutumları ile cinsiyetleri, öğrenim
gördükleri lisans programı, üniversiteye gelmeden önce yaşadıkları yerleşim yeri arasında herhangi bir
farklılık bulunmamıştır. Ancak öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik tutumları ile
ebeveynlerinin eğitim düzeyi arasında eğitim düzeyi yüksek ebeveynler lehine bir farklılık bulunmuştur.
Araştırmaya katılan öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik tutumları orta düzeyde yüksek
bulunmuştur.
The main purpose of this study is to make a comparative analysis of the attitudes of
the pre-service teachers from some of the teacher trainee programs in Faculty of Education, Erciyes
University towards environmental issues in terms of different variables. This is kind of a descriptive
study was carried out with scanning model. “Questionnaire of Attitudes towards Environmental Issues”
was used in the study to gather data. T-test for the variables of gender and place of study, degree
program, the parents ANOVA for the variables used in education. ANOVA test of the difference
resulting from the Tukey test was used to determine which groups are in favor. According to the
evidence obtained through the study, there is no difference between the variables such as gender, the
undergraduate program in which they study, the place they lived before attending to university and the
attitudes of pre-service teachers towards environmental issues. But there is a meaningful difference
between the attitudes and variables such as the education levels of their parents on behalf of the
parents with higher education levels. The attitudes of pre-service teachers participated in the study
towards environmental issues were found to be in the middle level.
Environment environmental issues pre-service teachers environmental attitude environmental education
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 10, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 2 Issue: 1 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education