Research Article
BibTex RIS Cite

Çocuk Gözüyle Nasreddin Hoca

Year 2013, Volume: 2 Issue: 2, 101 - 112, 10.12.2013

Abstract

Mizah ya da fıkra denince akla ilk gelen isimlerden biri şüphesiz ki Nasreddin Hoca’dır.
Nasreddin Hoca fıkraları, eğitsel özellikleri sebebiyle gerek derslerde gerekse çocuk kitaplarında
kullanılmaktadır. Bu çalışmada ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin Nasreddin Hoca’yla ve fıkralarıyla ilgili
neler bildiklerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda araştırma tarama türünde
desenlenmiş, nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi veri toplama yöntemi olarak kullanılmıştır.
Ankara ili, orta sosyoekonomik düzeydeki ilköğretim okullarından beşinci sınıfta öğrenim gören 200 öğrenci ile
gerçekleştirilmiş araştırmanın verileri betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçları
şunlardır: Araştırmaya katılan öğrencilerin tamamı Nasreddin Hoca’yı tanımaktadır. Öğrencilerin Hoca’yla ilgili
belirttikleri özelliklerin başında kendisinin ve fıkralarının komik olması gelmektedir. Öğrencilerin en çok
bildikleri Nasreddin Hoca fıkraları, “Parayı Veren Düdüğü Çalar”, “Kazan Doğurdu” ve “Ya Tutarsa” adlı
fıkralardır. Öğrencilerden en iyi bildikleri fıkrayı yazmaları istendiğinde ise en çok “Parayı Veren Düdüğü Çalar”
, “Kazan Doğurdu” ve “Halim Ne Olurdu?” fıkralarını yazmışlardır. Öğrencilere yazdıkları fıkradan çıkardıkları
dersin ne olduğu sorulduğunda ise öğrencilerin 33’ü doğru, 115’i yanlış, 34’ü kısmen doğru yazmış, 17’si ise
cevap vermemiştir. Ayrıca öğrenciler fıkraları en çok hikâye ve ders kitaplarından öğrendiklerini
belirtmişlerdir.

References

  • Boyraz, Ş. (2010). Nasrettin Hoca Fıkralarına Göre Türk Kimliğini Oluşturan Temel Nitelikler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 3 (12).
  • Kabacalı, A. (1997). Bütün Yönleriyle Nasreddin Hoca. Toplumbilim Dergisi Nasreddin Hoca Özel Sayısı, 6, 55-60.
  • Kalfa, M. (2008). İlköğretimde Ana Fikri Bulma Çalışmalarında Nasreddin Hoca Fıkralarının Önemi. Türk Yurdu Dergisi, 28(255).
  • Köprülü, F. (2004). Nasrettin Hoca. Ankara: Akçağ.
  • MEB,(2011). İlköğretim 5. Sınıf Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Ders Kitabı. Ankara: Saray
  • Oğuz, Ö. (2009). Nasreddin Hoca’nın Fıkraları mı? Nasreddin Hoca Fıkraları mı? 21. Yüzyılı Nasreddin Hoca İle Anlamak Uluslararası Sempozyumu, Akşehir. İstanbul: Atatürk Kültür Merkezi.
  • Özcan H. (2008). Halk Edebiyatı Metinlerinin Çocuk Edebiyatına Kaynak Olması Ve Örneklem Olarak Dede Korkut Hikâyeleri. Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 3 (2)
  • Özçelik, M. (2008.) Nasreddin Hoca, Doğumunun 800. Yılı Hatırasına. İstanbul: Sütun
  • Sakaoğlu, S., Alptekin, A.B.(2009). Nasreddin Hoca. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi
  • Tör, N. (1992). Türkçe ve Rumca Söylenen Nasreddin Hoca Fıkraları Üzerine Bir İnceleme. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yarman, V. (1977). Nasreddin Hoca’da Anlatış Güzelliği. Uluslararası Yunus Emre, Nasreddin Hoca, Karamanoğlu Mehmet Bey ve Türk Dili Semineri Bildirileri. Konya: Konya Turizm Derneği.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.

Nasreddin Hoca from a Child’s Perspective

Year 2013, Volume: 2 Issue: 2, 101 - 112, 10.12.2013

Abstract

Nasreddin Hoca is undoubtedly one of the foremost names when humour or joke is the
point at issue. The Nasreddin Hoca jokes are both used in lectures and in juveniles because of their
educational features. In this study, it is aimed to determine what the primary school 5th grade students know
about Nasreddin Hoca and his jokes. In the context of this aim, the research has been patterned in screening
sort; document review being one of the qualitative research methods has been used as data collection
method. The data, which has been realised with 200 primary school 5th grade students who belong to socioeconomically mid-level primary schools in Ankara, has been analysed through descriptive analysis method.
The results of the research are as follows: All the students that joined the research know Nasreddin Hoca. The
foremost peculiarities that the students mention about Nasreddin Hoca are him being funny and having funny
jokes. The most-widely known jokes of Nasreddin Hoca by the students are “Whoever pays gets to tune, The
cauldron gave birth, What if it happens. ” When the students were asked to write down the joke that they
know the most, most of them have written down “Whoever pays gets to tune, The cauldron gave birth and
What would be my condition?” jokes. When the students were asked about the message that they have
deduced from the jokes, 33 of them gave correct answers, 115 of them gave false answers, 34 of them gave
partially correct answers and 17 of them did not answer the question. In addition, the students denoted that
they usually learn the jokes from storybooks and textbooks.

References

  • Boyraz, Ş. (2010). Nasrettin Hoca Fıkralarına Göre Türk Kimliğini Oluşturan Temel Nitelikler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 3 (12).
  • Kabacalı, A. (1997). Bütün Yönleriyle Nasreddin Hoca. Toplumbilim Dergisi Nasreddin Hoca Özel Sayısı, 6, 55-60.
  • Kalfa, M. (2008). İlköğretimde Ana Fikri Bulma Çalışmalarında Nasreddin Hoca Fıkralarının Önemi. Türk Yurdu Dergisi, 28(255).
  • Köprülü, F. (2004). Nasrettin Hoca. Ankara: Akçağ.
  • MEB,(2011). İlköğretim 5. Sınıf Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Ders Kitabı. Ankara: Saray
  • Oğuz, Ö. (2009). Nasreddin Hoca’nın Fıkraları mı? Nasreddin Hoca Fıkraları mı? 21. Yüzyılı Nasreddin Hoca İle Anlamak Uluslararası Sempozyumu, Akşehir. İstanbul: Atatürk Kültür Merkezi.
  • Özcan H. (2008). Halk Edebiyatı Metinlerinin Çocuk Edebiyatına Kaynak Olması Ve Örneklem Olarak Dede Korkut Hikâyeleri. Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 3 (2)
  • Özçelik, M. (2008.) Nasreddin Hoca, Doğumunun 800. Yılı Hatırasına. İstanbul: Sütun
  • Sakaoğlu, S., Alptekin, A.B.(2009). Nasreddin Hoca. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi
  • Tör, N. (1992). Türkçe ve Rumca Söylenen Nasreddin Hoca Fıkraları Üzerine Bir İnceleme. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yarman, V. (1977). Nasreddin Hoca’da Anlatış Güzelliği. Uluslararası Yunus Emre, Nasreddin Hoca, Karamanoğlu Mehmet Bey ve Türk Dili Semineri Bildirileri. Konya: Konya Turizm Derneği.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Pınar Bulut

Yasemin Kuşdemir

Publication Date December 10, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Bulut, P., & Kuşdemir, Y. (2013). Çocuk Gözüyle Nasreddin Hoca. Bartın University Journal of Faculty of Education, 2(2), 101-112.

All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License 

88x31.png


Bartın University Journal of Faculty of Education