Bu çalışmanın amacı, ortaöğretim kurumlarına giriş sınavlarında (LGS, OKS ve SBS) Fen ve
Teknoloji/Fen Bilgisi dersinden yöneltilen sorulardaki gösterim türleri ve bu gösterim türleri arasındaki
geçişleri incelemektir. Çalışma kapsamında doküman analizi yönteminden yararlanılmıştır. Çalışmanın
verileri olarak 1998-2012 yıllarında yapılan ortaöğretim kurumlarına giriş sınavlarında (LGS, OKS ve SBS)
sorulan 475 çoktan seçmeli soru dikkate alınmıştır. Soruların analizinde öncelikle öğrenme alanlarındaki
grafik, eşitlik, metin, sembol, şekil ve tablo gösterim türleri arasındaki geçişlerin dağılımları incelenmiştir.
Sonuç olarak; ek çok kullanılan gösterim türünün şekil olduğu ve gösterim türleri arasındaki geçişte en
sık görülen geçişin şekilden diğer gösterim türlerine olduğunu tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlar
değerlendirildiğinde, merkezi olarak düzenlenen sınavlarda yöneltilen soruların, gösterim türleri
arasındaki geçişin daha çok dikkate alınarak hazırlanması gerektiği düşünülebilir.
The aim of this study was to investigate the representation types and transitions
between these representations utilized in the questions placed in LGS, OKS and SBS examinations. The
study was conducted with document analysis method. A total of 475 questions asked in the
examinations (from 1998 to 2012) were taken into consideration. The data analysis included
determining firstly the distribution of the representation types including graphics, equations, text,
symbols, figures and tables, and then the transitions between these representations. As a result, figures
were the most seen representation type, and the most common transition was from figures to the other
representation types. In this manner, the questions placed in assessments should take into account
transitions between different types of representations more.
High School Entrance Exams Representation Types Transitions between the Representation Types
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 10, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 2 Issue: 2 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education