Research Article
BibTex RIS Cite

Kişisel Rönesans Mekanı olarak Üniversite: Öğretmen Adaylarının Barışı Öğrenme ve Öğretme Aracı Olarak Üniversite Yaşantıları

Year 2023, Volume: 12 Issue: 2, 252 - 263, 15.04.2023
https://doi.org/10.14686/buefad.1074688

Abstract

Bu fenomenoloji çalışması, üniversite ortamının, öğretmen adaylarının geçmiş eğitim deneyimleri üzerine düşünmek ve gelecek planlarını inşa etmede nasıl kişisel bir uyanış yeri haline geldiğini açıklamayı amaçlamaktadır. Başka bir deyişle, bu çalışma, üniversite deneyiminin, eğer barışı teşvik etmek için anlamlı bir şekilde inşa edilirse, öğretmen adaylarının barış eğitimi uygulamaları için gerekli becerilerle donatılabileceğini, onların barış ve şiddet hakkında geçmişte öğrendikleri olumsuz bilgileri eleştirel olarak gözden geçirmelerine ve bu öğrendiklerini anlamlı ve olumlu bir biçimde dönüştürmelerine yardımcı olabileceğini savunuyor. Freire'nin (1970) eleştirel kuram kapsamında bahsettiği eleştirel bilinç kavramı ve Giroux'nun (1981, 1988, 2010) öğretmenleri dönüştürücü entelektüeller olarak kavramsallaştıran açıklamaları kullanılarak yürütülen bu çalışmanın bulguları, üniversitelerin kapsayıcı, barışçıl, demokratik ve çeşitli topluluklar inşa ettiğinde, öğrencilerinin ataerkil, politik ve sosyal söylemler tarafından (yeniden) üretilen sistematik baskı ve yapısallaştırılmış şiddet konusunda farkındalık kazanmalarına yardımcı olabileceğini ve profesyonel hayatlarına barışı (eğitimini uygulamalarını) dâhil etme motivasyonu geliştirmelerine katkı sağlayacağını göstermektedir.

Supporting Institution

Boğaziçi Üniversitesi

Project Number

20D05SUP1 15941

References

  • Freire, P. (1970). Pedagogy of the Oppressed. Continuum.
  • Giroux, H. (1981). Ideology, Culture and the Process of Schooling. Temple University Press.
  • Giroux, H. (1988). Teachers as Intellectuals. Bergin & Garvey Publishers.
  • Giroux, H. (2010). Lessons from Paulo Freire. Chronicle of higher education, 57(9), B15-B16.

University as a Place for Personal Renaissance: Future-teachers’ University Experiences as Agents for Learning and Teaching Peace

Year 2023, Volume: 12 Issue: 2, 252 - 263, 15.04.2023
https://doi.org/10.14686/buefad.1074688

Abstract

This phenomenological study aims to understand how future-teachers’ university setting has become a personal awakening place to reflect on their past schooling experiences and build plans as peace agents. In other words, this study argues that university experience, if meaningfully constructed to promote peace, equips future-teachers with the necessary skills to teach peace, and it could help future teachers about critically reflecting their past learnings upon the negative peace and violence. It transforms these learnings into positive peace in the end. Drawing from Freire’s (1970) critical consciousness and Giroux’s (1981,1988, 2010) conceptualization of teachers as transformative intellectuals, the findings suggest that universities by building inclusive, peaceful, democratic, and diverse communities, can help their students to gain the awareness of systematic oppression and structural violence (re)produced by patriarchal, political and social discourses, and it develops motivation to incorporate peace (education) in their professional practices.

Project Number

20D05SUP1 15941

References

  • Freire, P. (1970). Pedagogy of the Oppressed. Continuum.
  • Giroux, H. (1981). Ideology, Culture and the Process of Schooling. Temple University Press.
  • Giroux, H. (1988). Teachers as Intellectuals. Bergin & Garvey Publishers.
  • Giroux, H. (2010). Lessons from Paulo Freire. Chronicle of higher education, 57(9), B15-B16.
There are 4 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Ozlem Erden-basaran 0000-0002-0374-1942

Gulistan Gursel-bilgin 0000-0002-9987-7982

Project Number 20D05SUP1 15941
Early Pub Date March 10, 2023
Publication Date April 15, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 12 Issue: 2

Cite

APA Erden-basaran, O., & Gursel-bilgin, G. (2023). University as a Place for Personal Renaissance: Future-teachers’ University Experiences as Agents for Learning and Teaching Peace. Bartın University Journal of Faculty of Education, 12(2), 252-263. https://doi.org/10.14686/buefad.1074688

All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License 

88x31.png


Bartın University Journal of Faculty of Education