Developing entrepreneurial skills at all educational levels, but especially in the early years of education is critical for growing individuals that are able to adapt to a world that is rapidly changing and for the development of society at large. In order to stimulate students' entrepreneurial endeavors, educators, policymakers, and scholars need to understand the characteristics of their entrepreneurial behavior. Thus, the purpose of this study is to examine a number of variables about the relative characteristics of entrepreneurship such as leadership and leadership responsibility, personal gain, need for achievement, and self-confidence among gifted students and those who are not identified as gifted in 5th grade. The present study employs a descriptive research model in order to reach generalizations by comparing some variables and entrepreneurship between gifted students and 5th-grade students who are not identified as gifted. Additionally, the causal comparison approach was utilized, by examining the research question separately by gender, school type, participation in science activities outside of school, the choice of a career related to mathematics and the perception of competence in mathematics. In terms of the scale, the results of the research show that there is no significant difference between gifted students and students without a diagnosis of giftedness. However, the average for gifted students is higher than the average for non-gifted students.
Girişimcilik becerilerinin tüm eğitim seviyelerinde, özellikle de formal eğitimin ilk yıllarında geliştirilmesi, hızla değişen dünyaya uyum sağlayabilen bireyler yetiştirmek ve genel olarak toplumun gelişimi için kritik öneme sahiptir. Öğrencilerin girişimcilik özelliklerini teşvik etmek için eğitimciler, kural koyucular ve akademisyenler bu öğrencilerin girişimci davranışlarının karakteristik özelliklerini anlamalıdırlar. Dolayısıyla bu çalışmanın amacı, 5. sınıf düzeyindeki üstün zekalı öğrenciler ve üstün zekalı olarak tanımlanmayan öğrenciler arasında liderlik ve liderlik sorumluluğu, kişisel kazanım, başarı ihtiyacı ve özgüven gibi girişimciliğin göreli özellikleri hakkındaki bir takım değişkenleri incelemektir. Bu çalışmada, üstün zekalı öğrenciler ile üstün zekalı olarak tanımlanmayan 5. sınıf öğrencileri arasındaki girişimciliği bazı değişkenler açısından karşılaştırarak genellemelere ulaşmak için betimsel bir araştırma modeli kullanılmıştır. Ayrıca araştırma sorusu cinsiyet, okul türü, okul dışında bilimsel etkinliklerine katılım, matematik ile ilgili bir kariyer seçme ve matematikte yeterlilik algısı tercihlerine göre ayrı ayrı incelenerek nedensel karşılaştırma yaklaşımından yararlanılmıştır. Araştırma bulgularına göre ölçeğin genelinde üstün yetenekli öğrenciler ile üstün yetenekli tanısı konulmayan öğrenciler arasında anlamlı bir farklılık olmadığı fakat üstün yetenekli öğrencilerin ortalamasının üstün yetenekli olmayan öğrencilerin ortalamasından fazla olduğu görülmüştür. Buna rağmen her iki grupta da ortalamaların orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 20, 2023 |
Publication Date | October 10, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 12 Issue: 4 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education