Eğitim İnançları ve 21. Yüzyıl Yetkinlikleri Arasındaki Etkileşim
Year 2025,
Volume: 14 Issue: 4, 1018 - 1034, 30.10.2025
Mehmet Fatih Döğer
,
Saim Akman
References
-
Altınyurt, Y., Yılmaz, K., & Oğuz, A. (2012). İlköğretim ve ortaöğretim okulu öğretmenlerinin eğitim inançları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 1–19.
-
Amaç, Z., & Oral, B. (2023). Exploring educational philosophy of primary school teacher candidates in Turkey. DINAMIKA ILMU: Journal of Education, 23(2), Article 6590. https://doi.org/10.21093/di.v23i2.6590
-
Arslan, A. (2009). Felsefeye giriş. Adres Yayınları.
-
Arslan, A. (2018). Eğitimin felsefi temelleri. In A. R. Akdeniz & M. Küçük (Eds.), Eğitime giriş (pp. 43-63). Nobel Yayınları.
-
Balcı, A., & Küçükoğlu, A. (2019). Okul öncesi öğretmen ve öğretmen adaylarının eğitim inançları ve özyeterlik inançları üzerine bir inceleme [An investigation on educational beliefs and self-efficacy beliefs of preschool teachers and teacher candidates]. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(3). https://doi.org/10.24106/kefdergi.2712
-
Banda, M., & Mutambo, P. P. (2016). Philosophical foundations of education: A contribution to teacher training. International Journal of Humanities Social Sciences and Education (IJHSSE), 3(1), 162–175.
-
Baş, G. (2015). Öğretmenlerin eğitim felsefesi inançları ile öğretme-öğrenme anlayışları arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 40(182), 111–126.
-
Belet-Boyacı, S. D., & Atalay, N. (2016). A scale development for 21st century skills of primary school students: Validity and reliability study. International Journal of Instruction, 9(1), 133–148.
-
Beytekin, O. F., & Kadi, A. (2015). A study on the values and educational beliefs of student teachers. The Journal of Academic Social Science Studies, 31, 327–341. https://doi.org/10.9761/JASSS2658
-
Çetin, B., İlhan, M., & Arslan, S. (2012). Öğretmen adaylarının benimsedikleri eğitim felsefelerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(5), 149–170.
-
Çevik, M., & Şentürk, C. (2019). Multidimensional 21st century skills scale: Validity and reliability study. Cypriot Journal of Educational Science, 14(1), 11–28.
-
Cevizci, A. (2005). Felsefe sözlüğü. Paradigma Yayınları.
-
Cohen, J. (1992). A power primer. Psychological Bulletin, 112(1), 155-159. https://doi.org/10.1037/0033-2909.112.1.155
-
Degamon, L. S., & Estoque, M. L. (2022). Educational philosophies: Inputs for 21st century college science teaching initiatives in the new normal. Asian Journal of Research in Education and Social Sciences, 4(1), 161–175.
-
Dewey, J. (1916). Democracy and education. Echo Library.
-
Dewey, J. (1980). Democracy and education. In J. A. Boydston (Ed.), John Dewey: The middle works, 1899–1924: Vol. 15, 1923–1924 (pp. 180–189). Southern Illinois University Press.
-
Doğanay, A., & Sarı, M. (2003). İlköğretim öğretmenlerinin sahip oldukları eğitim felsefelerine ilişkin algıların değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(3), 321–337.
-
Durkheim, E. (2020). Pragmatizm ve sosyoloji (F. Kıyak, Trans.). Dorlion Yayınevi.
-
Eğmir, E., Göres, A., & Beycan, F. (2021). Öğretmenlerin eğitim inançlarının mesleki yeterlilik algılarını yordama düzeyinin incelenmesi. Turkish Journal of Education (TEBD), 19(1), 663–684. https://doi.org/10.37217/tebd.889598
-
Erdem, H. H. (2021). Eğitim üzerine düşünceler. Sentez Yayıncılık.
-
Faul, F., Erdfelder, E., Lang, A. G., & Buchner, A. (2007). G*Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavior Research Methods, 39(2), 175–191. https://doi.org/10.3758/BF03193146
-
Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th ed.). McGraw-Hill.
-
Gómez Niño, J. R., Árias Delgado, L. P., Chiappe, A., & Ortega González, E. (2025). Gamifying learning with AI: A pathway to 21st-century skills. Journal of Research in Childhood Education, 39(4), 735–750. https://doi.org/10.1080/02568543.2024.2421974
-
Hanifah, U., Adam, Z. B., Faizin, M., Jannah, I. M., & Hanafi, Y. (2024). Accelerating the digitalisation of learning post-COVID-19 era to improve the pedagogical competence of pre-service Arabic teachers. Cogent Education, 11(1), 2413241. https://doi.org/10.1080/2331186X.2024.2413241
-
Hu, L., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1–55. https://doi.org/10.1080/10705519909540118
-
Ilgaz, G., Bülbül, T., & Çuhadar, C. (2013). Öğretmen adaylarının eğitim inançları ile öz-yeterlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 50–65.
-
Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel Yayınları.
-
Jackson, L., & Tesar, M. (2023). Passing the torch: Special issue on Michael Peters’ contributions to Educational Philosophy and Theory. Educational Philosophy and Theory, 55(14), 1571–1573. https://doi.org/10.1080/00131857.2023.2281249
-
Jia, Y., Oh, Y. J., Sibuma, B., LaBanca, F., & Lorentson, M. (2016). Measuring twenty-first century skills: Development and validation of a scale for in-service and preservice teachers. Teacher Development, 20(2), 229–252. https://doi.org/10.1080/13664530.2016.1143870
-
Kline, R. B. (2016). Principles and practice of structural equation modeling (4th ed.). The Guilford Press.
-
Koçak, C., Ulusoy, F. M., & Önen, A. S. (2012, June). Öğretmen adaylarının kimlik işlevlerinin ve eğitim inançlarının incelenmesi. Paper presented at the X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde.
-
Mason, M. (2008). Complexity theory and the philosophy of education. Educational Philosophy and Theory, 40(1), 4–18. https://doi.org/10.1111/j.1469-5812.2007.00412.x
-
Mills, G. E., & Gay, L. R. (2019). Educational research: Competencies for analysis and applications. Pearson.
-
Niu, S. J., Niemi, H., Harju, V., & Pehkonen, L. (2021). Finnish student teachers’ perceptions of their development of 21st-century competencies. Journal of Education for Teaching, 47(5), 638–653. https://doi.org/10.1080/02607476.2021.1951602
-
Oğuz, A., Altınkurt, Y., Yılmaz, K., & Hatipoğlu, S. (2014). Öğretmenlerin eğitim inançları ile öğrenen özerkliğini destekleme davranışları arasındaki ilişki. Turkish Journal of Educational Studies, 1(1), 37–78.
-
Ornstein, A. C., & Hunkins, F. P. (2018). Curriculum: Foundations, principles, and issues (7th ed.). Pearson.
-
Önen, A. S. (2011). Öğretmen adaylarının eğitime yönelik inançları ile epistemolojik inançlarının mesleklerine yönelik tutumlarına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 293–301.
-
Rideout, G. W. (2006). Educational beliefs and the learning environment. Academic Exchange Quarterly, 10(2), 67–71.
-
Rotherham, A. J., & Willingham, D. (2009). 21st century skills: The challenges ahead. Educational Leadership, 67(1), 16–21.
-
Partnership for 21st Century Learning (P21). (2015). P21 framework definitions. http://www.p21.org/our-work/p21-framework
-
Peters, M. A., Neilson, D., & Jackson, L. (2022). Post-Marxism, humanism and (post)structuralism: Educational philosophy and theory. Educational Philosophy and Theory, 54(14), 2331–2340. https://doi.org/10.1080/00131857.2020.1824783
-
Peterson, J. C., Smith, K. B., & Hibbing, J. R. (2020). Do people really become more conservative as they age? Journal of Politics, 82(2), 600–611.
-
Sayılan, F. (2006). Global actors (DB and GATS) and neoliberal transformation in education. Bulletin of Chamber of Geological Engineers, 4, 44–51. https://www.jmo.org.tr/resimler/ekler/1e03cc77d4bbd6b_ek.pdf
-
Sikander, A. (2015). John Dewey and his philosophy of education. Journal of Education and Educational Development, 2(2), 191–201.
-
Sönmez, V. (2002). Eğitim felsefesi. Anı Yayıncılık.
-
Sönmez Ektem, İ. (2019). Öğretmen adaylarının eğitim felsefesi inançları ve demokratik tutumları arasındaki ilişki. Kastamonu Education Journal, 27(6), 2391–2402. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3142
-
Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5th ed.). Pearson.
-
Tamer, M. G. (2022). Sociology of education. Nobel Publishing.
-
Tan, C. (2006). Philosophical perspectives on education. In C. Tan, B. Wong, J. S. M. Chua, & T. Kang (Eds.), Critical perspectives on education: An introduction (pp. 21–40). Prentice Hall.
-
Trilling, B., & Fadel, C. (2009). 21st century skills: Learning for life in our times. Jossey-Bass.
-
Uçak, S. (2022). 21st century skills and philosophy of education (Doctoral dissertation, Ankara University Institute of Educational Sciences).
-
Valckx, J., Vanderlinde, R., & Devos, G. (2024). Do teachers’ educational beliefs affect the relationship between departmental leadership and interpersonal PLC characteristics? Professional Development in Education, 50(5), 1001–1018. https://doi.org/10.1080/19415257.2021.1973071
-
World Economic Forum. (2015). New vision for education: Unlocking the potential of technology. World Economic Forum.
-
Yılmaz, K., Altınkurt, Y., & Çokluk, Ö. (2011). Eğitim inançları ölçeği’nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenilirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 335–350.
-
Yılmaz, K., & Tosun, M. F. (2013). Öğretmenlerin eğitim inançları ile öğretmen öğrenci ilişkilerine yönelik görüşleri arasındaki ilişki. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(4), 205–218.
-
Yokuş, T. (2016). Müzik öğretmeni adaylarının benimsedikleri eğitim felsefelerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1).
-
Zhang, Y., Mu, G. M., & Hu, Y. (2024). Gauging 21st-century competencies of Chinese students: A rural-urban comparative perspective. Journal of Research on Educational Effectiveness, 17(2), 344–364. https://doi.org/10.1080/19345747.2023.2181245 .
The Interplay Between Educational Beliefs and 21st Century Competencies
Year 2025,
Volume: 14 Issue: 4, 1018 - 1034, 30.10.2025
Mehmet Fatih Döğer
,
Saim Akman
Abstract
This study aims to compare teachers' philosophical beliefs about education and examine the relationship between these beliefs and their perceptions of 21st-century skills. The data were collected using the relational survey method through the "Educational Beliefs Scale" and the "Multidimensional 21st-Century Skills Scale." A total of 338 teachers were selected using purposive and convenience sampling methods, and the data were analyzed using independent samples t-tests, one-way ANOVA, and Pearson correlation coefficients. The findings reveal that teachers generally exhibit a tendency toward modern educational philosophies. However, it was found that younger teachers, those teaching at lower grade levels, those with higher education levels, and female teachers did not adopt modern and contemporary educational philosophies in their classrooms as much. Additionally, teachers who had received philosophy training were more likely to embrace 21st-century skills and modern educational philosophies. The research results suggest that educational institutions should design professional development programs to raise awareness of 21st-century skills and integrate modern educational philosophies into the curriculum. The study also emphasizes that teachers should be encouraged to blend traditional and student-centered approaches, while assessments and policies should align with critical thinking, creativity, and contemporary educational beliefs. This research holds a significant place in the literature, as it demonstrates that philosophical beliefs not only shape modern educational approaches but also play a crucial role in defining the qualities of the individuals that education aims to cultivate.
Ethical Statement
The ethical approval for this research was granted by the Research and Publication Ethics Committee of (Blinded) University, under decision number 2024/ (blinded). Participation in the study is entirely voluntary, with informed consent from all participants. Confidentiality and anonymity are ensured throughout the research process, with personal identifiers removed from transcripts and findings. Participants is informed of their right to withdraw from the study at any time.
References
-
Altınyurt, Y., Yılmaz, K., & Oğuz, A. (2012). İlköğretim ve ortaöğretim okulu öğretmenlerinin eğitim inançları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 1–19.
-
Amaç, Z., & Oral, B. (2023). Exploring educational philosophy of primary school teacher candidates in Turkey. DINAMIKA ILMU: Journal of Education, 23(2), Article 6590. https://doi.org/10.21093/di.v23i2.6590
-
Arslan, A. (2009). Felsefeye giriş. Adres Yayınları.
-
Arslan, A. (2018). Eğitimin felsefi temelleri. In A. R. Akdeniz & M. Küçük (Eds.), Eğitime giriş (pp. 43-63). Nobel Yayınları.
-
Balcı, A., & Küçükoğlu, A. (2019). Okul öncesi öğretmen ve öğretmen adaylarının eğitim inançları ve özyeterlik inançları üzerine bir inceleme [An investigation on educational beliefs and self-efficacy beliefs of preschool teachers and teacher candidates]. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(3). https://doi.org/10.24106/kefdergi.2712
-
Banda, M., & Mutambo, P. P. (2016). Philosophical foundations of education: A contribution to teacher training. International Journal of Humanities Social Sciences and Education (IJHSSE), 3(1), 162–175.
-
Baş, G. (2015). Öğretmenlerin eğitim felsefesi inançları ile öğretme-öğrenme anlayışları arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 40(182), 111–126.
-
Belet-Boyacı, S. D., & Atalay, N. (2016). A scale development for 21st century skills of primary school students: Validity and reliability study. International Journal of Instruction, 9(1), 133–148.
-
Beytekin, O. F., & Kadi, A. (2015). A study on the values and educational beliefs of student teachers. The Journal of Academic Social Science Studies, 31, 327–341. https://doi.org/10.9761/JASSS2658
-
Çetin, B., İlhan, M., & Arslan, S. (2012). Öğretmen adaylarının benimsedikleri eğitim felsefelerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(5), 149–170.
-
Çevik, M., & Şentürk, C. (2019). Multidimensional 21st century skills scale: Validity and reliability study. Cypriot Journal of Educational Science, 14(1), 11–28.
-
Cevizci, A. (2005). Felsefe sözlüğü. Paradigma Yayınları.
-
Cohen, J. (1992). A power primer. Psychological Bulletin, 112(1), 155-159. https://doi.org/10.1037/0033-2909.112.1.155
-
Degamon, L. S., & Estoque, M. L. (2022). Educational philosophies: Inputs for 21st century college science teaching initiatives in the new normal. Asian Journal of Research in Education and Social Sciences, 4(1), 161–175.
-
Dewey, J. (1916). Democracy and education. Echo Library.
-
Dewey, J. (1980). Democracy and education. In J. A. Boydston (Ed.), John Dewey: The middle works, 1899–1924: Vol. 15, 1923–1924 (pp. 180–189). Southern Illinois University Press.
-
Doğanay, A., & Sarı, M. (2003). İlköğretim öğretmenlerinin sahip oldukları eğitim felsefelerine ilişkin algıların değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(3), 321–337.
-
Durkheim, E. (2020). Pragmatizm ve sosyoloji (F. Kıyak, Trans.). Dorlion Yayınevi.
-
Eğmir, E., Göres, A., & Beycan, F. (2021). Öğretmenlerin eğitim inançlarının mesleki yeterlilik algılarını yordama düzeyinin incelenmesi. Turkish Journal of Education (TEBD), 19(1), 663–684. https://doi.org/10.37217/tebd.889598
-
Erdem, H. H. (2021). Eğitim üzerine düşünceler. Sentez Yayıncılık.
-
Faul, F., Erdfelder, E., Lang, A. G., & Buchner, A. (2007). G*Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavior Research Methods, 39(2), 175–191. https://doi.org/10.3758/BF03193146
-
Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th ed.). McGraw-Hill.
-
Gómez Niño, J. R., Árias Delgado, L. P., Chiappe, A., & Ortega González, E. (2025). Gamifying learning with AI: A pathway to 21st-century skills. Journal of Research in Childhood Education, 39(4), 735–750. https://doi.org/10.1080/02568543.2024.2421974
-
Hanifah, U., Adam, Z. B., Faizin, M., Jannah, I. M., & Hanafi, Y. (2024). Accelerating the digitalisation of learning post-COVID-19 era to improve the pedagogical competence of pre-service Arabic teachers. Cogent Education, 11(1), 2413241. https://doi.org/10.1080/2331186X.2024.2413241
-
Hu, L., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1–55. https://doi.org/10.1080/10705519909540118
-
Ilgaz, G., Bülbül, T., & Çuhadar, C. (2013). Öğretmen adaylarının eğitim inançları ile öz-yeterlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 50–65.
-
Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel Yayınları.
-
Jackson, L., & Tesar, M. (2023). Passing the torch: Special issue on Michael Peters’ contributions to Educational Philosophy and Theory. Educational Philosophy and Theory, 55(14), 1571–1573. https://doi.org/10.1080/00131857.2023.2281249
-
Jia, Y., Oh, Y. J., Sibuma, B., LaBanca, F., & Lorentson, M. (2016). Measuring twenty-first century skills: Development and validation of a scale for in-service and preservice teachers. Teacher Development, 20(2), 229–252. https://doi.org/10.1080/13664530.2016.1143870
-
Kline, R. B. (2016). Principles and practice of structural equation modeling (4th ed.). The Guilford Press.
-
Koçak, C., Ulusoy, F. M., & Önen, A. S. (2012, June). Öğretmen adaylarının kimlik işlevlerinin ve eğitim inançlarının incelenmesi. Paper presented at the X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde.
-
Mason, M. (2008). Complexity theory and the philosophy of education. Educational Philosophy and Theory, 40(1), 4–18. https://doi.org/10.1111/j.1469-5812.2007.00412.x
-
Mills, G. E., & Gay, L. R. (2019). Educational research: Competencies for analysis and applications. Pearson.
-
Niu, S. J., Niemi, H., Harju, V., & Pehkonen, L. (2021). Finnish student teachers’ perceptions of their development of 21st-century competencies. Journal of Education for Teaching, 47(5), 638–653. https://doi.org/10.1080/02607476.2021.1951602
-
Oğuz, A., Altınkurt, Y., Yılmaz, K., & Hatipoğlu, S. (2014). Öğretmenlerin eğitim inançları ile öğrenen özerkliğini destekleme davranışları arasındaki ilişki. Turkish Journal of Educational Studies, 1(1), 37–78.
-
Ornstein, A. C., & Hunkins, F. P. (2018). Curriculum: Foundations, principles, and issues (7th ed.). Pearson.
-
Önen, A. S. (2011). Öğretmen adaylarının eğitime yönelik inançları ile epistemolojik inançlarının mesleklerine yönelik tutumlarına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 293–301.
-
Rideout, G. W. (2006). Educational beliefs and the learning environment. Academic Exchange Quarterly, 10(2), 67–71.
-
Rotherham, A. J., & Willingham, D. (2009). 21st century skills: The challenges ahead. Educational Leadership, 67(1), 16–21.
-
Partnership for 21st Century Learning (P21). (2015). P21 framework definitions. http://www.p21.org/our-work/p21-framework
-
Peters, M. A., Neilson, D., & Jackson, L. (2022). Post-Marxism, humanism and (post)structuralism: Educational philosophy and theory. Educational Philosophy and Theory, 54(14), 2331–2340. https://doi.org/10.1080/00131857.2020.1824783
-
Peterson, J. C., Smith, K. B., & Hibbing, J. R. (2020). Do people really become more conservative as they age? Journal of Politics, 82(2), 600–611.
-
Sayılan, F. (2006). Global actors (DB and GATS) and neoliberal transformation in education. Bulletin of Chamber of Geological Engineers, 4, 44–51. https://www.jmo.org.tr/resimler/ekler/1e03cc77d4bbd6b_ek.pdf
-
Sikander, A. (2015). John Dewey and his philosophy of education. Journal of Education and Educational Development, 2(2), 191–201.
-
Sönmez, V. (2002). Eğitim felsefesi. Anı Yayıncılık.
-
Sönmez Ektem, İ. (2019). Öğretmen adaylarının eğitim felsefesi inançları ve demokratik tutumları arasındaki ilişki. Kastamonu Education Journal, 27(6), 2391–2402. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3142
-
Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5th ed.). Pearson.
-
Tamer, M. G. (2022). Sociology of education. Nobel Publishing.
-
Tan, C. (2006). Philosophical perspectives on education. In C. Tan, B. Wong, J. S. M. Chua, & T. Kang (Eds.), Critical perspectives on education: An introduction (pp. 21–40). Prentice Hall.
-
Trilling, B., & Fadel, C. (2009). 21st century skills: Learning for life in our times. Jossey-Bass.
-
Uçak, S. (2022). 21st century skills and philosophy of education (Doctoral dissertation, Ankara University Institute of Educational Sciences).
-
Valckx, J., Vanderlinde, R., & Devos, G. (2024). Do teachers’ educational beliefs affect the relationship between departmental leadership and interpersonal PLC characteristics? Professional Development in Education, 50(5), 1001–1018. https://doi.org/10.1080/19415257.2021.1973071
-
World Economic Forum. (2015). New vision for education: Unlocking the potential of technology. World Economic Forum.
-
Yılmaz, K., Altınkurt, Y., & Çokluk, Ö. (2011). Eğitim inançları ölçeği’nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenilirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 335–350.
-
Yılmaz, K., & Tosun, M. F. (2013). Öğretmenlerin eğitim inançları ile öğretmen öğrenci ilişkilerine yönelik görüşleri arasındaki ilişki. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(4), 205–218.
-
Yokuş, T. (2016). Müzik öğretmeni adaylarının benimsedikleri eğitim felsefelerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1).
-
Zhang, Y., Mu, G. M., & Hu, Y. (2024). Gauging 21st-century competencies of Chinese students: A rural-urban comparative perspective. Journal of Research on Educational Effectiveness, 17(2), 344–364. https://doi.org/10.1080/19345747.2023.2181245 .