Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bingöl Hâlidî Geleneğinin Medrese Boyutu

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 10, 71 - 94, 15.12.2017

Öz

Bingöl ve
çevresinde Hâlidî gelenek, Mevlânâ Hâlid-i Bağdâdî
nin
halifelerinden
Şeyh Ali Sebtinin Çapakçur bölgesine
gelmesi ile ba
şlamıştır. Şeyh Ali
Sebti, Çapakçur bölgesine geldikten sonra, Bingöl ve çevresinde bulunan
Melekan, Çan, Halifan gibi belli ba
şlı medreseler
ve bu medreselerde ilm
î tedrisat faaliyetinde bulunan aileler, zamanla Hâlidî-Nakşî geleneğe geçtiler. Hâlidî-Nakşî
gelenekte medrese e
ğitimi ile tasavvuf ve tarikat
e
ğitimi birlikte ele alındığından, Bingöl
medreseleri s
üreç içerisinde aynı zamanda tekke görevini de
yerine getirmeye ba
şlamışlar. Şeyh Ali
Sebti ile ba
şlayan bu süreçte, Çapakçur bölgesi adeta
bir ilim merkezi haline gelmi
ş, dışarıdan birçok kişi ilim amacıyla buralara
gelmi
ş ve bu ilim havzasından
istifade etmi
ştir. Medreseler, bir taraftan
talebelere, F
ıkıh, Hadis, Tefsir, Kelam, Ferâiz gibi İslâmi ilimleri
okuturken, di
ğer taraftan toplumun hem dinî, hem de
sosyo-kültürel hayatı üzerinde etkili olmu
şlardır. Bu medreselerde yetişen din adamları, İslam dininin
inan
ç, ibadet, ahlak ve muamelatla
ilgili prensipleri hususunda toplumu bilgilendirmi
ş, özellikle hukuk alanında ortaya çıkan birçok problemin çözümünde, sorunun dini esaslar çerçevesinde
halledilmesi noktasında yardımcı olmu
şlardır.

Kaynakça

  • Akdeniz, Hüseyin Abdullah. Melekan Şeyhleri. Malatya: İtaki Kitabevleri, 2009.
  • Arpa, Abdulmuttalip. “Bingöl’de Medreseler ve Müderrisler,” Bingöl Araştırmaları Dergisi 1, sy: 1 (Bingöl 2014): 29-42.
  • Ayiş, Mehmet Şirin. “Bingöl ve Çevresinde Hâlidîlik,” Mevlânâ Hâlid-i Bağdâdî ve Hâlidîliğin Bingöl Çevresi Üzerindeki Etkisi Sempozyumu, Yayınlanmamış Sempozyum Bildirisi (Bingöl 2017).
  • Beki, Abdulaziz. “Klasik Medrese Geleneğinin Bingöl’ün Sosyo-Kültürel Yapısına Katkısı.” II. Bingöl Sempozyumu, Bingöl Belediyesi Kültür Yayınları, (Bingöl 2014): 673-710.
  • Çetkin, Muhammed. “Medreselerde ve İlahiyat Fakültelerinde Arapça Öğretiminde Kullanılan Ders Kitapları,” Medrese ve İlahiyat Kavşağında İslamî İlimler Uluslararası Sempozyumu, Editör: İsmail Narin, Bingöl Üniversitesi Yayınları, (Bingöl 2013): 373-398.
  • Çetkin, Muhammed.. “Hâlidî Medreselerinde Arapça’ya Verilen Önem ve Okutulan Ders Kitapları: Şeyh Ahmed Medresesi Örneği,” Mevlânâ Hâlid-i Bağdadî ve Hâlidîliğin Bingöl Çevresi Üzerindeki Etkisi Sempozyum, Bingöl: 2017.
  • el-Çanî, Sebahattin. Ulemauna mine’l-müderrisine fi’l-karni’l-işrîne. İstanbul: Daru’r-Ravda, 2016.
  • Hazer, Dursun. “Osmanlı Medreselerinde Arapça Öğretimi ve Okutulan Ders Kitapları,” Gazi Üniversitesi Çorum İlahiyat Fakültesi Dergisi, (2002): 274-293.
  • Kara, Mustafa. Metinlerle Osmanlılarda Tasavvuf ve Tarikatlar. İstanbul: Sır Yayınları, 2004.
  • Kavak, Abdulcebbar. Mevlânâ Hâlid-i Nakşibendî ve Hâlidîlik. İstanbul: Nizamiye Akademi Yayınları, 2016.
  • Kavak, Abdulcebbar. “Hâlidîyye Medreselerinin Anadolu’daki İlmî ve Kültürel Hayata Katkıları,” Medrese ve İlahiyat Kavşağında İslamî İlimler Uluslararası Sempozyum 1, Editör: İsmail Narin, Bingöl Üniversitesi Yayınları, (Bingöl 2013): 267-287.
  • Kavak, Abdulcebbar. Korkutata, Diyadin. Tasavvufun İçinden Gelen Yol (Şeyh Ahmed Efendi Ailesi). Bingöl: 2016.
  • Narin, İsmail. “Bingöl Medreselerinde Fıkıh Eğitimi,” Bingöl Araştırmaları Dergisi 1, sy: 1, (Bingöl 2014): 9-28.
  • Narin, İsmail. “Fıkha Adanmış Bir Ömür: Abdulaziz Beki, Hayatı, Eserleri ve Fıkhî Görüşleri,” Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4, sy: 12, (Bingöl 2016): 173-192.
  • Suzan, Yahya. “Medreselerde Arapça Öğretimi,” Medrese ve İlahiyat Kavşağında İslamî İlimler Uluslararası Sempozyumu, Editör: İsmail Narin, Bingöl Üniversitesi Yayınları, (Bingöl 2013): 599-614.
  • Süt, Abdulnasır. “Bingöl’deki Sosyal ve Siyasal Yaşamın Dini ve Ahlaki Açıdan Değerlendirilmesi,” Bingöl Araştırmaları Dergisi 1, sy: 1, (Bingöl 2014): 73-87.

Madrasa Dimension of Khalidî Tradition in Bingol

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 10, 71 - 94, 15.12.2017

Öz

Abstrac



Khâlidî tradition in Bingol and its surroundings began with the arrival
of Sheikh Ali Sebti, one of the caliphs of Mawlana Khâlid al-Baghdadî, to
Çapakçur region. After his arrival in Çapakçur region, prominent madrasas such
as Melekan, Çan and Halifan, and families engaging in scientific education
activities in these madrasas in Bingöl and its surroundings adopted Khâlidî-Naqshbandî
tradition over time. As madrasa education was provided along with mysticism and
religious order education in Khâlidî-Naqshbandî tradition, madrasas in Bingöl
also began to serve as dervish lodges at the same time. In this period starting
with Sheikh Ali Sebti, Çapakçur region became almost a scientific centre while
many people from other areas came to the region to learn science and benefited
from this knowledge reservoir. Madrasas taught students Islamic sciences such
as Fiqh, Hadith, Tafs
īr, Kalam and Ferâiz on the one hand, and influenced both religious
and socio-cultural life in the society on the other hand. Religious scholars
trained in these madrasas enlightened the society on the principles of Islamic
faith, worshipping, morals and procedures, and helped to solve many problems in
the framework of religious principles, particularly in the resolution of
problems arising in the field of law. 

Kaynakça

  • Akdeniz, Hüseyin Abdullah. Melekan Şeyhleri. Malatya: İtaki Kitabevleri, 2009.
  • Arpa, Abdulmuttalip. “Bingöl’de Medreseler ve Müderrisler,” Bingöl Araştırmaları Dergisi 1, sy: 1 (Bingöl 2014): 29-42.
  • Ayiş, Mehmet Şirin. “Bingöl ve Çevresinde Hâlidîlik,” Mevlânâ Hâlid-i Bağdâdî ve Hâlidîliğin Bingöl Çevresi Üzerindeki Etkisi Sempozyumu, Yayınlanmamış Sempozyum Bildirisi (Bingöl 2017).
  • Beki, Abdulaziz. “Klasik Medrese Geleneğinin Bingöl’ün Sosyo-Kültürel Yapısına Katkısı.” II. Bingöl Sempozyumu, Bingöl Belediyesi Kültür Yayınları, (Bingöl 2014): 673-710.
  • Çetkin, Muhammed. “Medreselerde ve İlahiyat Fakültelerinde Arapça Öğretiminde Kullanılan Ders Kitapları,” Medrese ve İlahiyat Kavşağında İslamî İlimler Uluslararası Sempozyumu, Editör: İsmail Narin, Bingöl Üniversitesi Yayınları, (Bingöl 2013): 373-398.
  • Çetkin, Muhammed.. “Hâlidî Medreselerinde Arapça’ya Verilen Önem ve Okutulan Ders Kitapları: Şeyh Ahmed Medresesi Örneği,” Mevlânâ Hâlid-i Bağdadî ve Hâlidîliğin Bingöl Çevresi Üzerindeki Etkisi Sempozyum, Bingöl: 2017.
  • el-Çanî, Sebahattin. Ulemauna mine’l-müderrisine fi’l-karni’l-işrîne. İstanbul: Daru’r-Ravda, 2016.
  • Hazer, Dursun. “Osmanlı Medreselerinde Arapça Öğretimi ve Okutulan Ders Kitapları,” Gazi Üniversitesi Çorum İlahiyat Fakültesi Dergisi, (2002): 274-293.
  • Kara, Mustafa. Metinlerle Osmanlılarda Tasavvuf ve Tarikatlar. İstanbul: Sır Yayınları, 2004.
  • Kavak, Abdulcebbar. Mevlânâ Hâlid-i Nakşibendî ve Hâlidîlik. İstanbul: Nizamiye Akademi Yayınları, 2016.
  • Kavak, Abdulcebbar. “Hâlidîyye Medreselerinin Anadolu’daki İlmî ve Kültürel Hayata Katkıları,” Medrese ve İlahiyat Kavşağında İslamî İlimler Uluslararası Sempozyum 1, Editör: İsmail Narin, Bingöl Üniversitesi Yayınları, (Bingöl 2013): 267-287.
  • Kavak, Abdulcebbar. Korkutata, Diyadin. Tasavvufun İçinden Gelen Yol (Şeyh Ahmed Efendi Ailesi). Bingöl: 2016.
  • Narin, İsmail. “Bingöl Medreselerinde Fıkıh Eğitimi,” Bingöl Araştırmaları Dergisi 1, sy: 1, (Bingöl 2014): 9-28.
  • Narin, İsmail. “Fıkha Adanmış Bir Ömür: Abdulaziz Beki, Hayatı, Eserleri ve Fıkhî Görüşleri,” Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4, sy: 12, (Bingöl 2016): 173-192.
  • Suzan, Yahya. “Medreselerde Arapça Öğretimi,” Medrese ve İlahiyat Kavşağında İslamî İlimler Uluslararası Sempozyumu, Editör: İsmail Narin, Bingöl Üniversitesi Yayınları, (Bingöl 2013): 599-614.
  • Süt, Abdulnasır. “Bingöl’deki Sosyal ve Siyasal Yaşamın Dini ve Ahlaki Açıdan Değerlendirilmesi,” Bingöl Araştırmaları Dergisi 1, sy: 1, (Bingöl 2014): 73-87.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Şirin Ayiş

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 17 Ekim 2017
Kabul Tarihi 30 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 10

Kaynak Göster

ISNAD Ayiş, Mehmet Şirin. “Bingöl Hâlidî Geleneğinin Medrese Boyutu”. Bingöl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 5/10 (Aralık 2017), 71-94.


Crossref Sponsored Member Badge  Crossref Cited-by logo        13970    13971   13972    13973  13974  

Creative Commons Lisansı
        

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.