Bazı
Abbâsî halifeleri döneminde halku’l-Kur’ân konusunda bir kısım âlimlerin
sorguya çekilip eziyet edilmesine ilişkin olaylara verilen ad olan Mihne sürecinde yaşananların en açık etkisi
cerh-ta‘dîl ilmi üzerinde olmuştur. Bu dönemde Halku’l-Kur’an’ı kabul edip
etmeme meselesi, cerh-ta‘dîl kriterlerinden biri haline gelmiştir. Ricâl kitaplarındaki
biyografiler incelendiğinde buna dair sayısız örnekle karşılaşılacaktır. Bu
mesele, birçok âlim arasında çeşitli ihtilaf ve düşmanlıkların sebebi olduğu
gibi, zamanla isnadların ve hadislerin zayıf sayıldığı cerh sebeblerinden biri
haline gelmiştir. Birçok âlim, muhaddis, fâkih, kâdı ve sika râvi, bu konuda
bir fikir beyanında bulunmadıkları veya ifrat ve tefrite kaçmadan konuştukları
halde bundan dolayı cerh edilmiştir. Bu kriz döneminde Buhârî de haksız yere tenkit
edilmiştir. Fakat mihne olayı Buhârî’nin râvileri değerlendirirken objektif
davranmasına herhangi bir olumsuz etkide bulunmamıştır. O ricâl tenkidinde âdil,
dikkatli, titiz, iyi niyetli, insaflı ve tarafsız olmak gibi şartları
uygulamıştır.
Abstract
In
the period of some Abbasid caliphs, the name given to events related to the
questioning of some scholars about the Halk al-Qur’an The most apparent effect
of the happenings during Mihna period was on the al jarh wa ta'dil method. In
this period, accepting / refusing Quranic createdness became one of the al jarh
wa ta'dil criteria. When narrating hadiths, a number of muhaddiths and rawis were
not regarded as a reference as they had different views on Quranic createdness.
This issue has become one of the reasons for the weakness of the traditions and
hadiths, as well as the various conflicts and enmities between many scholars.
During this crisis period, Bukhari was also criticized unjustly. However, the
event of mihna was not among the criteria that Bukhari used to evaluate the
rawis. He instead had such criteria as being fair, careful, meticulous,
merciful and objective.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 17 Mayıs 2017 |
Kabul Tarihi | 30 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 10 |