Öz
Hz. Ömer döneminde inşa edilen Basra’ya birçok sahâbi yerleşmişti.
Şehirde ikamet eden ashâb, insanlara Kur’an ve sünneti öğretmek amacıyla mescidde
ilim halkalarını oluşturmuşlardı. Yöre halkı bu halkalara rağbet göstermiş ve sahâbenin
rahle-i tedrisinden geçerek Kur’an’la birlikte hadisleri de birinci ağızdan
tahsil etmişlerdir. Nitekim bu ilim meclislerinde yetişen birçok Basralı
muhaddis, rivâyetlerin günümüze güvenilir bir şekilde ulaşmasına katkı
sunmuşlardır. İşte bu râvilerden biri de ricâl kaynaklarında Buhârî’nin (ö.
256/870) hocası olarak takdim edilen Muhammed b. Fadl es-Sedûsî’dir (ö.
224/839). İsminden ziyade Ârim lakabıyla tanınmıştır. Meşhur
muhaddislerden Ahmed b. Hanbel (ö. 241/855), Abd b. Humeyd (ö. 249/863-64),
Dârımî (ö. 255/869), Buhârî, Ebû Zur‘a (ö. 264/878) gibi birçok önemli âlime
hocalık yapmış ve tahdis ettiği rivâyetler başta Kütüb-i Tis‘a olmak üzere muteber
hadis kaynaklarında tahrîc edilmiştir. Hadis rivâyetinde “sika” râvilerden
kabul edilmesine rağmen ömrünün sonlarına doğru hafıza konusunda sorun yaşamış
ve ihtilâta uğramıştır. Dolayısıyla ihtilâta uğramadan önce naklettiği hadisler
kabul edilirken, ihtilât sonrası rivâyetleri sıhhat açısından bazı münekkidler
tarafından tartışma konusu yapılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Hadis, Kütüb-ü Tis‘a, Rical
tenkidi, Ârim, İhtilat.
Abstract
Many sahaba settled in Basra, which was built during the reign of Hazrat Umar. The sahaba who
lived in the city formed the circles of wisdom in the masjid to teach people
the Qur'an and the Sunnah. The local people showed interest in these circles
and by taking lessons from the sahaba they collected the hadiths together with
the Qur'an from the first mouth. As a matter of fact, many narrators from Basra
who have grown up in these scientific assemblies have contributed to the
reaching of the rumors to the present day reliably. One of these narrators is Muhammad b. Fadl es-Sedûsî (d. 224/839) who was presented as the teacher of Bukhari (b. 256/870) in the sources of
the rijal. He was better known by his nickname Ârim. He has taught many
important scholars such as Ahmad ibn Hanbal (d. 241/855), Abd ibn Humaid
(d. 249/863-64), Al-Darimi (d. 255/869), Bukhari and Abu
Zur‘a (d. 264/878) and his narratives have been
used in sources of authentic hadiths, especially in Kutub-u Tis‘ah. Although he
was accepted as a reliable narrator in the narration of hadith, he had a
problem with memory towards the end of his life and his narratives were
disputed. And therefore, while the hadiths which were conveyed before the
dispute were accepted, the narratives after the dispute were discussed by some
critics.
Keywords:
Hadith, Kutub-u Tis‘ah, Ârim, Narrator Criticism, Dispute.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Kabul Tarihi | 17 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 14 |