Umûmu’l-belvâ ilkesi usûl disiplininde geniş bir yelpazeye sahiptir. Zira usûl eserlerinde umûmu’l-belvâ; âhâd haber, sükûtî icmâʻ, kıyas, istihsân ve sedd-i zerâʻi gibi naklî ve aklî delillerle ilişkili olarak geniş bir şekilde ele alınmaktadır. Usûlcülerin umûmu’l-belvâ hususunda çokça tartıştıkları meselelerden biri âhâd haberin tenkidinde umûmu’l-belvânın bir kriter olarak kabul edilip edilmeme konusudur. Usûl âlimleri şerʻî amelî meselelerde haber-i vâhidin delil teşkil etmesi için birtakım şartlar ileri sürmüşlerdir. Âlimler, haber-i vâhid hususunda ortaya konan bazı şartlar üzerinde ittifak ederken bazısında ise ihtilaf etmişlerdir. Üzerinde ihtilaf edilen şartlardan bir de umûmu’l-belvâ’dır. Hanefi usûlcülerin büyük çoğunluğu, herkesin bilmesi gereken şerʻî amelî konularda haber-i vâhidin bir delil olmayacağını iddia etmişlerdir. Dolayısıyla onlara göre haber-i vâhidin kabul şartlarından biri de umûmu’l-belvâ olarak nitelenen olaylarla alakalı olmaması gerektiğidir. Mezkûr âlimlerin öne sürdükleri bu şart, cumhur tarafından kabul görülmemiştir. Bu çalışmada haber-i vâhidin genel çerçevesi ve umûmu’l-belvânın mahiyeti ele alındıktan sonra her iki görüş sahiplerin söz konusu mesele hakkındaki düşüncelerinin delilleriyle beraber sunulması amaçlamaktadır.
Fıkıh usûlü Âhâd haber Haber-i vâhid Umûmu’l-belvâ Bilgi Delil.
The principle of Umum al-Balwa has a wide spectrum in the discipline of usûl since in usûl works Umum al-Balwa is discussed extensively in relation to the naqlî and aqlî adillah such as the khabar âhâd, suqutî ijmâʻ, qiyas, istihsân and sedd-i zerâʻi. One of the issues that the usûlists have discussed a lot about Umum al-Balwa is whether it can be accepted as a criterion in the tanqeed of khabar âhâd or not. Usûl ulema have set forth some conditions in order for the khabar âhâd to constitute dalil in sharî amalî matters. While ulema agreed on some of the conditions put forward regarding the khabar wahid, they disagreed on some of them. One of the conditions on which there is ikhtilaf is Umum al-Balwa. The vast majority of Hanafi ulema have argued that the khabar wahid cannot be a dalil about sharî amalî matters which everyone should know. Therefore, to them, one of the conditions of acceptance of the khabar wahid is that it must not be related to the events described as Umum al-Balwa. This condition, stated by the aforementioned ulema, was not accepted by the public. In this study, after the general framework of the khabar wahid and the nature of Umum al-Balwa are discussed, it is aimed to reveal the opinions of the holders of both views on the issue in question, together with their adillah.
Fiqh usûl Khabar âhâd Khabar Wahid Umum al-Balwa Knowledge Dalil.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 22 Kasım 2021 |
Kabul Tarihi | 20 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 18 |