Research Article
BibTex RIS Cite

AN EXAMPLE OF THE REFLECTION TO THE RELIGIOUS LITERATURE OF PROPHET’S PARABLES “SULTAN WALAD AND HIS PERSIAN RUBAIS”

Year 2019, Volume: 6 Issue: 11, 15 - 35, 29.06.2019

Abstract

Sultan Walad, the eldest son of Mawlana, was born in a
city whose name is Karaman nowadays in 1226. 
Sultan Walad who studied in Konya and Damascus also improved himself in
scientific and mystic subjects by attanding his father’s conversations. After
his father’s death, he founded the Mawlawiya order and became the sheikh of
this order in 1285. He remained as a sheikh until 1312 that is his death
time.  After his death he was buried into
the mauseloum where his father was buried before.

         Sultan
Walad’s works are Diwan, Ibtidaname, Rebabname, Intihaname and Maarif. An
interpretative and didactic style is seen in Sultan Walad’s poems, a poet and
mystic in the way of his father. Sultan Walad, who generally wrote his poems in
Persian language, has also got Turkish, Persian-Turkish, Persian-Turkish-Greek
poems.





In our study we try to deal with “Prophets and
Their Stories” in Sultan Walad’s rubais. 

References

  • Banarlı, Nihad Sâmi, Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul, 1998.Bolay, Süleyman Hayri, “Âdem”, TDV, İslam Ansiklopedisi, İstanbul, 1998, c. 1.Çakan, İsmail L. – Solmaz, Mehmed, Kur’ân-ı Kerîm’e Göre Peygamberler ve Tevhid Mücadelesi, Ensar Yay., İstanbul, 2016.Çelebi, Kâtip, Keşfu'z-Zünûn, İstanbul, 1945, c. 2. Değirmençay, Veyis, “Sultan Veled’in Mevlâna’ya Methiyeleri” Tarihî Süreçte Mevlâna ve Eserleri Sempozyumu, Bildiriler, 8-10 Aralık 2011, ss. 57-74.----------, “Sultan Veled”, TDV, İslam Ansiklopedisi, Ankara, 2009, c. 37. ----------, Rubailer, Sultan Veled, Kurtuba Kitap Yay., İstanbul, 2010.----------, Sultan Veled ve Rebabnâme, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü (Basılmamış Doktora Tezi), Erzurum, 1996.Eflâkî, Ahmed, Menâkıbu’l-Ârifîn (Ariflerin Menkıbeleri), Ter. Tahsin Yazıcı, Kabalcı Yay., İstanbul, 2012.Gibb, E. J. Wilkinson, Osmanlı Şiir Tarihi, I-II, Ter. Ali Çavuşoğlu, Akçağ Yay., Ankara, t.y. Gölpınarlı, Abdülbâki, Mevlânâ’dan Sonra Mevlevîlik, İnkılâp Yay., İstanbul, 2006. Harman, Ömer Faruk, “Eyyûb” TDV, İslam Ansiklopedisi, İstanbul, 1995, c. 12.----------, “Mûsâ”, TDV, İslam Ansiklopedisi, İstanbul, 2006, c. 31. İmam Hafız İbn Kesir, Peygamberler Tarihi, Ter. : Mahmut Varhan, Hasan Ali Saygın, Polen Yay., İstanbul, 2011. Kabaklı, Ahmet, Tasavvuf Tarikat Edebiyat, TEV Yay., İstanbul, 2008. ----------, Türk Edebiyatı, TEV Yay., İstanbul, 2008.Köksal, M. Asım, Peygamberler Tarihi I-II, TDV Yay., Ankara, 2016.Kur’ân-ı Kerîm Meali. DİB Yay., Ankara, 2009. Mengi, Mine, Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Akçağ Yay., Ankara, 2008.Özkırımlı, Atilla, Türk Edebiyatı Tarihi, İnkılâp Yay., İstanbul, 2004.Öztürk, Kâzım, Lârende’de Açan Gül Sultan Veled’in Evrensel Mesajları, NKM Yay., İstanbul, 2013.Paşa, Ahmet Cevdet, Kısas-ı Enbiya ve Tevârih-i Hulefâ, Ter.: Metin Muhsin Bozkurt, Çelik Yay., İstanbul, 2011. Sâlebî, Arâis, Mısır, 1370-1951.Sami, Şemseddin, Kâmûs-ı Türkî (Latin Harfleriyle), Hz.: Raşit Gündoğdu – Niyazi Adıgüzel – Ebul Faruk Önal, İdeal Yay., İstanbul, 2017, s. 912. Sultan Veled, Velednâme.Taberî, Tarih, Mısır, 1326-1908(1909) c. 1-13. Yıldız, Osman, Yûsuf u Zelihâ (Destân-ı Yûsuf), Akçağ Yayınları, Ankara, 2008. Yılmaz, Ali, Türk İslam Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara, 2014.

PEYGAMBER KISSALARININ DİNÎ EDEBİYATA YANSIMASINA BİR ÖRNEK “SULTAN VELED VE FARSÇA RUBAİLERİ”

Year 2019, Volume: 6 Issue: 11, 15 - 35, 29.06.2019

Abstract

Sultan
Veled, 1226 yılında bugünkü Karaman ilimizde dünyaya gelmiş, Mevlânâ Celâleddîn-i
Rûmî’nin büyük oğludur. Tahsilini Konya ve Şam’da yapan Sultan Veled, babasının
sohbetlerinde de bulunarak ilmi ve tasavvufî konularda kendini yetiştirmiş
isimlerin başında gelir. Babasının vefatından sonra Mevleviliği bir tarikat
haline getirmiş, 1285 yılında Mevlevi tarikatının şeyhi olmuş, 1312 yılına
kadar (ölüm tarihi) şeyhliğini devam ettirmiş, ölümünden sonra, babasının
kabrinin bulunduğu türbeye defnedilmiştir.

Sultan Veled’in bir Dîvan’ı, İbtidânâme,
Rebâb-nâme, İntihâ-name ve Maarif isimli eserleri bulunmaktadır. Babasının
izinde bir şair ve mutasavvıf olan Sultan Veled’in şiirlerine baktığımızda ise,
yorumlayıcı ve öğretici bir tarz karşımıza çıkmaktadır. Şiirlerini genel olarak
Farsça kaleme alan şairin, Türkçe, Farsça-Türkçe, Farsça-Türkçe-Rumca karışık
beyitleri de bulunmaktadır.





Biz bu çalışmamızda, Sultan Veled’in Farsça rubailerindeki
“Peygamberler ve Kıssaları” temasına bakmaya çalışacağız.       

References

  • Banarlı, Nihad Sâmi, Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul, 1998.Bolay, Süleyman Hayri, “Âdem”, TDV, İslam Ansiklopedisi, İstanbul, 1998, c. 1.Çakan, İsmail L. – Solmaz, Mehmed, Kur’ân-ı Kerîm’e Göre Peygamberler ve Tevhid Mücadelesi, Ensar Yay., İstanbul, 2016.Çelebi, Kâtip, Keşfu'z-Zünûn, İstanbul, 1945, c. 2. Değirmençay, Veyis, “Sultan Veled’in Mevlâna’ya Methiyeleri” Tarihî Süreçte Mevlâna ve Eserleri Sempozyumu, Bildiriler, 8-10 Aralık 2011, ss. 57-74.----------, “Sultan Veled”, TDV, İslam Ansiklopedisi, Ankara, 2009, c. 37. ----------, Rubailer, Sultan Veled, Kurtuba Kitap Yay., İstanbul, 2010.----------, Sultan Veled ve Rebabnâme, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü (Basılmamış Doktora Tezi), Erzurum, 1996.Eflâkî, Ahmed, Menâkıbu’l-Ârifîn (Ariflerin Menkıbeleri), Ter. Tahsin Yazıcı, Kabalcı Yay., İstanbul, 2012.Gibb, E. J. Wilkinson, Osmanlı Şiir Tarihi, I-II, Ter. Ali Çavuşoğlu, Akçağ Yay., Ankara, t.y. Gölpınarlı, Abdülbâki, Mevlânâ’dan Sonra Mevlevîlik, İnkılâp Yay., İstanbul, 2006. Harman, Ömer Faruk, “Eyyûb” TDV, İslam Ansiklopedisi, İstanbul, 1995, c. 12.----------, “Mûsâ”, TDV, İslam Ansiklopedisi, İstanbul, 2006, c. 31. İmam Hafız İbn Kesir, Peygamberler Tarihi, Ter. : Mahmut Varhan, Hasan Ali Saygın, Polen Yay., İstanbul, 2011. Kabaklı, Ahmet, Tasavvuf Tarikat Edebiyat, TEV Yay., İstanbul, 2008. ----------, Türk Edebiyatı, TEV Yay., İstanbul, 2008.Köksal, M. Asım, Peygamberler Tarihi I-II, TDV Yay., Ankara, 2016.Kur’ân-ı Kerîm Meali. DİB Yay., Ankara, 2009. Mengi, Mine, Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Akçağ Yay., Ankara, 2008.Özkırımlı, Atilla, Türk Edebiyatı Tarihi, İnkılâp Yay., İstanbul, 2004.Öztürk, Kâzım, Lârende’de Açan Gül Sultan Veled’in Evrensel Mesajları, NKM Yay., İstanbul, 2013.Paşa, Ahmet Cevdet, Kısas-ı Enbiya ve Tevârih-i Hulefâ, Ter.: Metin Muhsin Bozkurt, Çelik Yay., İstanbul, 2011. Sâlebî, Arâis, Mısır, 1370-1951.Sami, Şemseddin, Kâmûs-ı Türkî (Latin Harfleriyle), Hz.: Raşit Gündoğdu – Niyazi Adıgüzel – Ebul Faruk Önal, İdeal Yay., İstanbul, 2017, s. 912. Sultan Veled, Velednâme.Taberî, Tarih, Mısır, 1326-1908(1909) c. 1-13. Yıldız, Osman, Yûsuf u Zelihâ (Destân-ı Yûsuf), Akçağ Yayınları, Ankara, 2008. Yılmaz, Ali, Türk İslam Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara, 2014.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Religious Studies
Journal Section Article
Authors

İbrahim Akça

Publication Date June 29, 2019
Submission Date January 21, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 6 Issue: 11

Cite

ISNAD Akça, İbrahim. “PEYGAMBER KISSALARININ DİNÎ EDEBİYATA YANSIMASINA BİR ÖRNEK ‘SULTAN VELED VE FARSÇA RUBAİLERİ’”. Bartın Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Dergisi 6/11 (June 2019), 15-35.

Bartın Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 (CC BY-NC) Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. 

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

by-nc.png