Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin metaverse teknolojisine yönelik algılarını değerlendirmek amacıyla geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmektir. Metaverse, eğitim ortamlarında giderek daha fazla yer edinmekte olup, öğretmenlerin bu yeni teknolojiye yönelik algı, tutum ve hazırbulunuşluk düzeylerinin belirlenmesi büyük önem taşımaktadır. Çalışma kapsamında, ölçek geliştirme süreci izlenmiş ve Eğitimde Metaverse Algısı (EMA) Ölçeği oluşturulmuştur. Ölçek geliştirme sürecinde öncelikle literatür taraması yapılmış, uzman görüşleri alınarak madde havuzu oluşturulmuş ve taslak ölçek hazırlanmıştır. Gönüllü katılım esasına dayalı olarak 608 öğretmenden veri toplanmış, örneklem iki gruba ayrılarak 200 kişi ile Açıklayıcı Faktör Analizi (AFA) ve 408 kişi ile Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) uygulanmıştır. AFA sonuçları, ölçeğin “Algılanan Fayda”, “Algılanan Zarar”, “Hazır Bulunuşluk” ve “Gelecek Algısı” olmak üzere dört temel boyuttan oluştuğunu ortaya koymuştur. DFA sonuçlarına göre ölçek uyum indeksleri (χ²/sd=3.0, RMSEA=0.07, CFI=0.95, NFI=0.93) kabul edilebilir düzeyde bulunmuştur. Ölçeğin iç tutarlılık katsayısı (Cronbach Alfa) tüm faktörler için 0.93 ve üzeri olup, ölçeğin yüksek düzeyde güvenilir olduğunu göstermektedir. Sonuç olarak, EMA Ölçeği öğretmenlerin metaverse teknolojisine yönelik algılarını ölçmek için güvenilir ve geçerli bir araç olarak değerlendirilmiştir.
Yazarlar, yayın etiği ilkelerine uyduğunu beyan eder. Bu çalışma için Bartın Üniversitesi Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu tarafından 2024-SBB-0197 belge numarası ile onay alınmıştır.
This study aims to develop a valid and reliable scale to assess teachers' perceptions of metaverse technology. Metaverse is increasingly crucial in education, and it is essential to determine teachers' perceptions, attitudes, and readiness towards this new technology. The scale development process was followed as part of the study, and the Educational Metaverse Perception (EMA) Scale was created. A literature review was conducted as part of the scale development process, an item pool was created based on expert opinions, and a draft scale was developed. Data was collected from 608 teachers based on voluntary participation. The sample was divided into two groups, and an exploratory factor analysis (EFA) was conducted with 200 participants and a confirmatory factor analysis (CFA) with 408 participants. The results of the EFA showed that the scale consists of four main dimensions: “Perceived benefits”, “Perceived harm”, “Readiness”, and “Perception of the future”. According to the confirmatory factor analysis (CFA) results, the fit indices of the scale (χ²/sd=3.0, RMSEA=0.07, CFI=0.95, NFI=0.93) were found to be acceptable. The scale's internal consistency coefficient (Cronbach's alpha) was 0.93 and above for all factors, indicating that the scale is highly reliable. The EMA scale thus proved to be a reliable and valid instrument for measuring teachers' perceptions of metaverse technologies.
Yazarlar, yayın etiği ilkelerine uyduğunu beyan eder. Bu çalışma için Bartın Üniversitesi Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu tarafından 2024-SBB-0197 belge numarası ile onay alınmıştır.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Scale Development, Curriculum Development in Education |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | November 21, 2025 |
| Publication Date | November 26, 2025 |
| Submission Date | February 5, 2025 |
| Acceptance Date | September 27, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 2 |
Bartın University Journal of Educational Research