The rapid developments in today's technology are seriously transforming the needs of individuals. Based on the impact of technology on individuals, new developments are experienced every day in the world. In modern software projects, the constant addition of new needs leads to problems such as scalability, error isolation, technology diversity, and flexibility. The transition from monolithic architecture to microservice architecture is becoming inevitable day by day. With the growth of projects, the advantages of using microservice architectures have become more widely used. For this reason, the transition from monolithic architecture to microservice architecture allows projects to be made future-oriented. In order to facilitate consumers' easy access to the products they need, options such as fast shipping, contactless delivery, and contactless payment have become part of our lives. In this context, it is of great importance that consumers' orders are processed and delivered without any room for error.
The aim of this study is to prevent some errors that occur in the ordering step in e-commerce applications, to improve issues such as cost, system complexity, performance loss, consistency between data, and to provide a better response to the needs of consumers and to provide a more optimized experience.
Within the scope of the study, an error received in any of the services during a request made in an e-commerce application created with microservice architecture makes the entire request unsuccessful and is not an acceptable result when viewed by consumers. The applicability of error mechanisms on the problem that occurs, how the applications will be processed, the benefits of using the mechanisms, and the factors that will be experienced in cases of use and non-use are analyzed.
Günümüz teknolojisindeki hızlı gelişmeler, bireylerin gereksinimlerini ciddi oranda dönüştürmektedir. Teknolojinin bireyler üzerindeki etkisi baz alınarak dünyada her gün yeni gelişmeler yaşanmaktadır. Modern yazılım projelerinde ihtiyaçlara sürekli yenilerinin eklenmesi, ölçeklenebilirlik, hata izolasyonu, teknoloji çeşitliliği, esneklik gibi konularda sorunlara yol açmaktadır. Monolitik mimari’den günden güne mikroservis mimariye geçiş kaçınılmaz hale gelmektedir. Projelerin büyümesi ile mikroservis mimarilerin kullanım avantajlarından daha fazla yararlanılır hale gelinmiştir. Bu nedenle, monolitik mimari yerine mikroservis mimarisine geçiş, projelerin geleceğe yönelik hale getirilmesine imkan sunmaktadır. Tüketicilerin kolayca ihtiyaçları olan ürünlere ulaşımını kolaylaştırmak amacıyla, hızlı kargo, temassız teslimat ve temassız ödeme gibi seçenekler hayatımıza dahil olmuştur. Bu kapsamda tüketicilerin siparişlerinin hataya yer vermeden işlenilmesi ve teslimatının sağlanması büyük önem arz etmektedir.
Bu çalışmadaki amaç, e-ticaret uygulamalarında sipariş adımında meydana gelen bir takım hataların önüne geçilerek, maliyet, sistem karmaşıklığı, performans kaybı, veriler arası tutarlılık gibi konuların iyileştirilmesi sağlanıp tüketicilerin ihtiyaçlarına daha iyi yanıt vermek, daha optimize edilmiş bir deneyim sunulması amaçlanmıştır.
Çalışma kapsamında, mikroservis mimari ile oluşturulmuş e-ticaret uygulamasında yapılan bir istek, anında servislerden herhangi birinde alınacak olan hata, bütün isteği başarısız kılıyor olup, tüketiciler tarafından bakıldığında kabul edilebilir bir sonuç değildir. Oluşan problem üzerinde hata mekanizmalarının uygulanabilirliği, uygulamaların nasıl işleneceği, mekanizmaları kullanmanın kazanımları, kullanılması ve kullanılmaması durumlarında yaşanacak etkenlerin analizlerine yer verilmiştir.
Teşekkürler
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Software Architecture, Software Engineering (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 6, 2025 |
Submission Date | October 24, 2024 |
Acceptance Date | December 13, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 17 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.