In this study, it is aimed to determine the perceptions of the administrative staff working in universities towards the quality process. In this study, phenomenological research design, which is one of the qualitative research methods, was used and criterion sampling was used as a sampling method. The participant group of the research consists of 8 people working at Düzce University and participating in the internal evaluation processes of the institution. Research data were collected using semi-structured interview technique consisting of 6 open-ended questions. Depending on the answers given by the participants in the interview, questions at the end were also asked. Each question was prepared to correspond to a theme, but since the codes were not revealed in the context of the communication theme in higher education, the study data were evaluated in 5 themes. The lack of data on communication shows that an effective communication network could not be established in quality processes. In general, it was found that the evaluators had a strong perception of quality and thought that quality activities were necessary.However, it was emphasized that the necessity of the processes was not adequately conveyed, there was a lack of education, and therefore the rate of ownership of the process was low. It has been determined that there is a common opinion that quality studies generally remain on paper and are completed by pretending to be done.
Bu çalışmada Üniversitelerde çalışan idari personellerin kalite sürecine yönelik algılarının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Gerçekleştirilen bu çalışmada nitel araştırma desenlerinden biri olan fenomenolojik araştırma deseni kullanılmış olup, örnekleme yöntemi olarak ölçüt örneklemeden yararlanılmıştır. Araştırmanın katılımcı grubu, Düzce Üniversitesinde çalışan, kurum iç değerlendirme süreçlerine katılan toplam 8 kişiden oluşmaktadır. Araştırma verileri 6 açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak toplanmıştır. Görüşmede katılımcıların verdikleri cevaplara bağlı olarak sonda sorular da sorulmuştur. Her soru bir temaya karşılık gelecek şekilde hazırlanmış ancak yükseköğretimde iletişim teması bağlamında kodlar ortaya çıkmadığından çalışma verileri 5 temada değerlendirilmiştir. İletişim konusunda veri çıkmamış olması kalite süreçlerinde etkili bir iletişim ağının kurulamadığını göstermektedir. Genel olarak değerlendiricilerin kalite algılarının kuvvetli olduğunu ve kalite faaliyetlerinin gerekliliğini düşündükleri bulunmuştur. Ancak süreçlerin gerekliliğinin yeterince aktarılmadığını, eğitim eksikliğinin olduğunun bu nedenle sürece sahip çıkma oranlarının düşüklüğüne vurgu yapılmıştır. Genellikle kalite çalışmalarının kâğıt üzerinden kaldığını ve mış gibi yaparak tamamlandığına ilişkin ortak fikirlerde tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Strategy, Management and Organisational Behaviour (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 28, 2023 |
Publication Date | December 30, 2023 |
Submission Date | November 13, 2023 |
Acceptance Date | December 21, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 1 Issue: 1 |
The content in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License International License.