The study sought to evaluate perceived usefulness and users’ attitude as a correlate of multimedia resources utilization by undergraduate students in selected university libraries in Kwara State. It is a quantitative research that adopted descriptive survey design of correlational type. The units of analysis consist of all undergraduates in the University of Ilorin, Kwara State University, Molete and Al-Hikma University, Adewole. The study used a questionnaire and observational checklist for data collection. Available multimedia resources in the surveyed university libraries include photographs, audio and video recordings, projectors, globes/maps/atlas, plasma television, computer, library management software, electronic information resources and internet connectivity. None of the three university libraries has an interactive smart board and only the University of Ilorin Library has filmstrips and microfilms/microfiches. Identified challenges militating against successful utilization of multimedia resources in the university libraries include epileptic power supply, out-datedness of available multimedia resources and poor internet connectivity. It was also found that there was a relationship between level of multimedia resources utilization and perceived usefulness of multimedia resources (r=.65, p<.001, N=398) with a moderate to strong positive relationship. More so, there was a relationship between level of multimedia resources utilization and students’ attitude towards multimedia resources (r=.58, p<.001, N=398) with a moderate relationship. Librarians in charge of multimedia resources have a whole lot to contend with, ranging from ensuring information infrastructure to activating multimedia resources utilization are readily available, adhering to copyright laws and fair use guidelines while also maintaining access control. Greater effort also needs to be geared toward training and retraining of librarians because of the varying format of multimedia resources that require different skills of operation.
Çalışma, Kwara Eyaletindeki seçilmiş üniversite kütüphanelerinde lisans öğrencileri tarafından multimedya kaynaklarının kullanımının bir korelasyonu olarak algılanan kullanışlılığı ve kullanıcıların tutumunu değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Çalışma, ilişkisel tipte betimsel tarama desenini benimseyen nicel bir araştırmadır. Analiz birimleri, Ilorin Üniversitesi, Kwara Eyalet Üniversitesi, Molete ve Al-Hikma Üniversitesi, Adewole'deki tüm lisans öğrencilerinden oluşur. Çalışmada, veri toplama için bir anket ve gözlemsel kontrol listesi kullandı. Anket yapılan üniversite kütüphanelerinde mevcut multimedya kaynakları arasında fotoğraflar, ses ve video kayıtları, projektörler, küreler, haritalar, atlaslar, plazma televizyon, bilgisayar, kütüphane yönetim yazılımı, elektronik bilgi kaynakları ve internet bağlantısı bulunmaktadır. Üç üniversite kütüphanesinin hiçbirinde etkileşimli bir akıllı tahta yoktur ve yalnızca Ilorin Üniversitesi Kütüphanesi film şeritlerine ve mikrofilmlere/mikrofişlere sahiptir. Üniversite kütüphanelerinde multimedya kaynaklarının başarılı bir şekilde kullanılmasına engel olan zorluklar arasında epileptik güç kaynağı, mevcut multimedya kaynaklarının eski olması ve zayıf internet bağlantısı sayılabilir. Multimedya kaynaklarının kullanım düzeyi ile multimedya kaynaklarının algılanan kullanışlılığı (r=.65, p<.001, N=398) arasında ve derecesi de orta güçte bir pozitif ilişki olarak bulunmuştur. Ayrıca, multimedya kaynaklarının kullanım düzeyi ile öğrencilerin multimedya kaynaklarına yönelik tutumları (r=.58, p<.001, N=398) arasında da orta düzeyde bir ilişki bulunmuştur. Multimedya kaynaklarından sorumlu kütüphanecilerin, bilgi altyapısının sağlanmasından multimedya kaynaklarının kullanımının etkinleştirilmesine, telif hakkı yasalarına ve adil kullanım yönergelerine bağlı kalmasına ve aynı zamanda erişim kontrolünü sürdürmesine kadar mücadele etmesi gereken çok şey vardır. Farklı çalışma becerileri gerektiren multimedya kaynaklarının değişen formatları nedeniyle, kütüphanecilerin eğitimi ve eğitimin yenilenmesi için daha fazla çaba gösterilmesi gerekmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Library and Information Studies |
Journal Section | Peer- Reviewed Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 28, 2023 |
Publication Date | June 30, 2023 |
Submission Date | June 11, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 |