It is not only the diversity of the objects exhibited but also the methods used to convey the information about these objects that make museums survive. The purpose of these methods is to transfer the museum collection to the future accurately and effectively. While museums host many cultural values, they also aim to make the methods of transferring information about these values qualified and universal. As the perception of the twenty-first century museum visitor profile is shaped by technology, their expectations for the museum experience have also increased. The museum education field, which develops with the modern understanding of museums and provides a lifelong learning experience to the visitors, has an important role in information transfer. Thus, the use of developing technologies in museum education can be beneficial for museum visitors. This study offers a new method proposal that aims to use artificial intelligence, which is considered to be the most important technological development of the twenty-first century in the field of museum education in order to transfer the information about exhibition objects in the most effective way.
Müzelerin ayakta kalmasını sağlayan yalnızca sergilenen nesnelerinin çeşitliliği değil bu nesnelere ilişkin bilginin aktarılmasında kullanılan yöntemlerdir. Bu yöntemlerde amaç, müze eserlerinin geleceğe doğru ve etkili biçimde aktarılmasıdır. Müzeler çok sayıda kültürel değere ev sahipliği yaparken aynı zamanda bu değerler hakkında bilgi aktarım yöntemlerini nitelikli ve evrensel hale getirmeyi hedeflemektedirler. Yirmibirinci yüzyılın müze ziyaretçi profilinin algısının teknolojiyle şekillenmiş olması sebebiyle müze deneyimine dair beklentisi de artmıştır. Çağdaş müzecilik anlayışıyla birlikte gelişen ve ziyaretçilere yaşam boyu öğrenme deneyimi sağlayan müze eğitimi alanı, bilgi aktarımı konusunda önemli bir role sahiptir. Bu yüzden gelişen teknolojilerin müze eğitiminde kullanılması, müze ziyaretçileri için yararlı olabilir. Bu çalışma, yirmibirinci yüzyılın en önemli teknolojik gelişmesi olduğu düşünülen yapay zekânın müze eğitimi alanında kullanılması ve bu doğrultuda sergi nesnelerine ilişkin bilginin en etkili biçimde aktarılmasını hedefleyen yeni bir yöntem önerisi sunmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Peer- Reviewed Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | April 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |