Today, one of the most
frequently used environments for meeting daily information needs is assuredly
the Internet. Users often refer to the Internet to meet the daily information
needs related to the branches of arts such as theatre events, which often
change frequently and periodically. However, there are deficiencies in the
attributions that will provide access to information about theater plays. This
study is based on the hypothesis that problems that users may face in
retrieving information related to plays can be eliminated by the creation of
metadata sets for up-to-date information. From this point of view, a sample
data set for the Ankara State Theatre Plays have been defined by conducting a
study for the spread of standard data sets in Turkish. The comparison of the
main data sets have been developed for the areas identified by examining the
literature regarding data sets on the
subject of performing arts and the study
and practice conducted in Turkey in this regard are evaluated. As a result of
the evaluation, a metadata element set (Tiyatro Üst veri Seti - TUS), which is
formed by taking into consideration the search items related to the theatre
plays within the scope of the requirement of current information requirement
has been shown in a sample application study. In order to get opinions and
suggestions about the study, a focus-group interview was held with the group
selected from Ankara University undergraduate students. As a result of this
interviews, it was seen that the information about theatre plays need to be
presented in a more flexible, inquirable and easily accessible way in terms of
their daily information needs of the users. It has been proposed that the
information presented with the metadata set developed would solve the basic
problems encountered in retrieving the needed information.
Günümüzde özellikle
günlük bilgi ihtiyacının karşılanmasında en sık kullanılan ortamlardan biri
şüphesiz İnternettir. Kullanıcılar, tiyatro gibi etkinlik gündemi çok sık
aralıklarla ya da dönemsel olarak değişen sanat dalları ile ilgili güncel bilgi
ihtiyaçlarını karşılamak üzere sıklıkla İnternete başvurmaktadır. Ancak tiyatro
oyunlarına yönelik bilgilere erişimi sağlayacak tanımlamalarda eksiklikler
mevcuttur. Bu çalışma, kullanıcıların sanatsal aktivitelerle ilgili bilgileri
elde etmede karşılaştıkları problemlerin güncel bilgi için üst veri kümelerinin
oluşturulmasıyla azaltılabileceği hipotezine dayanmaktadır. Bu hipotezden
hareketle çalışmada, Türkiye’de sahnelenen oyunlara erişimde güncel
tanımlamaların standart bir formda yapılabilmesi için konuyla ilgili bir
uygulama çalışması yapılması amaçlanmıştır. Bu doğrultuda, Türkçe veri
setlerinin yaygınlaşmasına örnek oluşturacak bir çalışma yürütülerek Ankara
Devlet Tiyatroları oyunlarına yönelik bir üst veri seti tanımlanmıştır. İlgili
veri setinin tanımlanmasında konuyla ilgili literatür araştırılarak sahne
sanatları alanı için geliştirildiği belirlenen başlıca üst veri setleri
karşılaştırılmış ve bu konuda Türkiye’de gerçekleştirilen çalışma ve
uygulamalar değerlendirilmiştir. Değerlendirme sonucunda güncel bilgi
gereksinimi kapsamında tiyatro oyunlarına ilişkin arama ögeleri dikkate
alınarak oluşturulan bir üst veri seti (Tiyatro Üst Veri Seti - TÜS), örnek bir
uygulama çalışmasında gösterilmiştir. Geliştirilen
uygulamanın değerlendirilmesi aşamasında Ankara Üniversitesi lisans öğrencileri
arasından seçilmiş olan grup ile odak-grup görüşmesi yapılmıştır. Bu görüşmeler
sonucunda, kullanıcıların günlük bilgi ihtiyaçları açısından tiyatro oyunlarına
ait bilgilerin daha esnek, sorgulanabilir ve kolay erişilebilir bir biçimde
sunulmasına ihtiyaç duyulduğu görülmüştür. Geliştirilen üst veri seti ile
sunulan verilerin ihtiyaca yönelik bilgilere erişimde karşılaşılan temel
sorunları büyük ölçüde çözümleyeceği önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Library and Information Studies |
Journal Section | Peer- Reviewed Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2018 |
Submission Date | July 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 2 |