Türk kültürü içerisinde ilanların önemli bir yeri vardır. Bu ilanlar aracılığıyla sevinç ve üzüntüler paylaşılmakta, olay veya olguların bilgisi geniş kitlelere ulaştırılmaktadır. Gelişen teknoloji ile birlikte duyurular sosyal medyadan, yerel ve ulusal gazetelerden, toplu mesaj uygulamalarından, afişlerden, ilan panolarından yazılı ve görsel
materyallerle yapılmaktadır. İlanlar yaşanılan süreçleri duyurmak, duygusal ve bilişsel temasları arttırmak için yapılmaktadır. Folklorun alt birimi olan ve geçiş dönemleri arasında bulunan ölüm; yeni bir hayatın başlangıcı olarak kabul edilmektedir. Beşeri hayatın son buluşu, metafizik dünyanın başlangıcı olan ölüm, cenaze temalı ritüelleri beraberinde getirmiştir. Ölüm olayının duyurulması ile başlayan ritüeller zinciri, cenaze sahiplerinin sosyo-kültürel yapılarına göre değişkenlik göstermektedir. Ölümün duyurulması teknolojik gelişmelere göre şekil almış olup bu ilanlar telefon, anons, internet ve yazılı basın aracılığıyla yapılmaktadır. Teun A. van Dijk’ın eleştirel söylem analizine göre yazılı basında kullanılan dil, makro ve mikro düzeyde değerlendirildiğinde toplum hafızasındaki düşünsel ve dilsel verilere ulaşmak mümkündür. Bu çalışmada yazılı basında önemli bir yer tutan ölüm ilanlarında kullanılan dil, van Dijk’ın eleştirel söylem analizi kuramına göre incelenecektir.
Advertisements have an important place in Turkish culture. Through these advertisements, joys and sorrows are shared, and the information of events or facts is conveyed to large masses. With the developing technology, announcements are made with written and visual materials from social media, local and national newspapers, mass message applications, posters and billboards. Advertisements are made to announce the processes experienced and to increase emotional and cognitive contacts. Death, which is a sub-unit of folklore and between transition periods; this is considered as the beginning of a new life. Death, which is the end of human life and the beginning of the metaphysical world, has brought along funeral-themed rituals. The chain of rituals, which started with the announcement of the death event, varies according to the socio-cultural structures of the funeral owners. Announcement of death has taken shape according to technological developments and these announcements are made via telephone, announcement, internet and printed media. According to Teun A. van Dijk’s critical discourse analysis, when the language used in the print media is evaluated at the macro and micro level, it is possible to reach intellectual and linguistic data in the memory of the society. In this study, the language used in obituaries, which has an important place in the print media, will be examined according to van Dijk's theory of critical discourse analysis.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Folklore in the Türkiye Field, Turkish Folklore (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | November 18, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 1 Issue: 1 |