In this study, it was aimed to examine the effect of a psychological counseling program with a bibliotherapy-based group on the level of respect for differences of university students. In the study, which was prepared in an experimental design, pretest and posttest were applied to the experimental and control groups. The experimental group and the control group of the research, which was conducted with freshman studying in the Guidance and Psychological Counseling undergraduate program at a state university in Istanbul, were formed with 8 students who were selected by impartial assignment from among the students who voluntarily agreed to participate in the research. Demographic Information Form and Respect for Differences Scale were used as data collection tools. A nine-session bibliotherapy-based group psychological counseling program lasting approximately 90 minutes was applied to the experimental group of 8 people. No intervention was made in the control group. Mann Whitney-U test to determine whether there is a significant difference between the scores obtained from the Respect for Differences Scale pre-tests and post-tests applied to the experimental and control groups; Wilcoxon Marked Ranks Test was conducted to determine whether the Respect for Differences Scale post-test scores of the experimental and control groups increased significantly compared to their pre-test scores. Analysis of the data obtained in the research; It was shown that bibliotherapy-based group counseling did not make a statistically significant difference in the level of respect for differences of counselor candidates, but the program was effective as a result of participant feedback, and the results were discussed in the light of the literature.
Bu araştırmada bibliyoterapi temelli bir grupla psikolojik danışma programının üniversite öğrencilerinin farklılıklara saygı düzeylerine etkisini incelemek amaçlanmıştır. Deneysel desende hazırlanan araştırmada deney ve kontrol grubuna ön test-son test yapılmıştır. İstanbul’da bir devlet üniversitesinde Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık lisans programında öğrenim gören birinci sınıf öğrencileri ile yürütülen araştırmanın deney grubu ve kontrol grubu, araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden öğrenciler içerisinden yansız atamayla seçilen 8’er öğrenci ile oluşturulmuştur. Veri toplama aracı olarak Demografik Bilgi Formu ve Farklılıklara Saygı Ölçeği kullanılmıştır. 8 kişilik deney grubuna yaklaşık 90 dakika süren dokuz oturumluk bibliyoterapi temelli grupla psikolojik danışma programı uygulanmıştır. Kontrol grubuna ise herhangi bir müdahalede bulunulmamıştır. Deney ve kontrol gruplarına uygulanan Farklılıklara Saygı Ölçeği ön testlerinden ve son testlerinden elde edilen puanlar arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığını tespit etmek amacıyla Mann Whitney-U testi; deney ve kontrol grubunun Farklılıklara Saygı Ölçeği son test puanlarının ön test puanlarına göre anlamlı bir şekilde artıp artmadığını tespit etmek için Wilcoxon İşaretlenmiş Sıralar Testi yapılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizi; bibliyoterapi temelli grupla psikolojik danışma uygulamasının, psikolojik danışman adaylarının farklılıklara saygı düzeylerinde istatistiksel açıdan anlamlı bir fark oluşturmadığını ancak katılımcı geribildirimleri sonucunda programın etkili olduğunu göstermiş ve sonuçlar alan yazın ışığında tartışılmıştır.
Bibliyoterapi deneysel desen farklılıklara saygı grupla psikolojik danışma üniversite öğrencileri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 4 Issue: 1 |