Research Article
BibTex RIS Cite

FOREIGN LANGUAGE LEARNING PROCESSES OF MIDDLE SCHOOL STUDENTS WITH SPECIFIC LEARNING DIFFICULTIES

Year 2023, Volume: 5 Issue: 2, 80 - 109, 31.12.2023
https://doi.org/10.35452/caless.1395495

Abstract

This research aims to examine how students with specific learning difficulties learn a foreign language in a middle school in a province in the Aegean region of Turkey. In this qualitative research, the case study design was employed. The participants were selected through the purposive sampling method. 1 Five students with specific learning difficulties who are currently attending a middle school, three foreign language (English) teachers, five Turkish language teachers, a psychological counselor and two special education teachers who are the experts within the field of special education were included in the study. The data were collected through observation, interviews, and document analysis techniques. The raw data from these sources were analyzed through descriptive and content analysis. According to the findings, the students' foreign language learning process consists of categories such as affective characteristics, process, sources of difficulties, peer influence, media usage, advantages and disadvantages, strategies, and recommendations. The research concludes that when the affective domain objectives of language education are initiated, plans are made according to students' interests and needs, content is simplified, and appropriate strategies are determined, the learning process can take place. It is recommended that teachers be trained in this field to make these adjustments.

References

  • Akçamete, A. G. (2009). Genel eğitim okullarında özel gereksinimli olan öğrenciler ve özel eğitim. Kök Publishing.
  • Akçay, D. (2014) İlkokul 1-4. sınıf öğretmenlerinin disleksi ile ilgili farkındalık düzeylerinin incelenmesi. (Thesis No: 381736) [Master’s Thesis, Marmara University]. YÖK Theses Center.
  • Akçin, N. (2009). Öğrenme güçlüğü gösteren çocukların yazma sürecinde gösterdiği özellikler. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 29, 5-8.
  • Avcıoğlu, H. (2012). Zihinsel yetersizliği olan çocuklara sosyal beceri kazandırmada işbirliğine dayalı öğrenme ve drama yöntemlerinin etkililiği. Eğitim ve Bilim, 37(163), 110-125.
  • Aziz, A. (2013). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem ve teknikleri (9th edition). Nobel Akademik Publishing.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran University Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388. https://doi.org/10.31592/aeusbed.598299
  • Bayrakçı, M., & Susam, B. (2021). Sınıf öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilerin özelliklerine ve eğitimlerine yönelik görüşleri. Akdeniz University Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 45-56.
  • Birol, Z. N., & Aksoy Zor, E. (2018). Sınıf öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğü tanılı öğrencileriyle yaşadıkları sorunlara ilişkin görüşleri. Gazi University Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(3), 887-918. https://doi.org/10.17152/gefad.400054
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative research journal, 9(2), 27-40. https://doi.org/10.3316/QRJ0902027
  • Ceylan, M. (2023). Examination of written products of students with learning disability in terms of readability and legibility. E-International Journal of Educational Research, 14(2), 141-155. DOI: https://doi.org/10.19160/e-ijer.1214549
  • Creswell, J. W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve desenleri (4. baskı) (M. Bütün, S. B. Demir, Çev.). Siyasal Bookstore.
  • Çınar, B. M. (2023). Özgül öğrenme güçlüğü olan çocuklarda dil gelişiminin incelenmesi. (Thesis No: 789330) [Master’s Thesis, İstanbul Gelişim University]. YÖK Theses Center.
  • Çetinkol, A. (2019). Branş öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamalarına yönelik görüşlerinin belirlenmesi. (Thesis No: 557144) [Master’s Thesis, Necmettin Erbakan University]. YÖK Theses Center.
  • Çulha, S. (2011). Zihinsel yetersizliği olan ilköğretim kaynaştırma öğrencilerine yabancı dil öğretiminde eşzamanlı ipucuyla sunulan bireysel destek eğitimin etkililiği. (Thesis No: 258109) [Doctoral Thesis, Anadolu University]. YÖK Theses Center.
  • Deniz, M. E., Yorgancı, Z., & Özyeşil, Z. (2009). Öğrenme güçlüğü görülen çocukların sürekli kaygı ve depresyon düzeylerinin incelenmesi üzerine bir araştırma. İlköğretim Online, 8(3), 694-708.
  • Duch, H., Fisher, E. M., Ensari, İ., Font, M., Harrington, A., Taromino, C., Yip, J., & Rodriquez, C. (2013). Association of screen time use and language development in Hispanic Toddlers: A cross-sectional and longitudinal study. Clin Pediatr, 52, 857-865. https://doi.org/10.1177/0009922813492881
  • Efe, A. (2011). Kaynaştırma ortamlarına yerleştirilen özel gereksinimi olan öğrencilerin yabancı dil öğreniminde karşılaştıkları güçlüklerin öğretmen görüşlerine göre belirlenmesi. (Thesis No: 426259) [Master’s Thesis, Ankara University]. YÖK Theses Center.
  • Eripek, S. (2007). Özel eğitim ve kaynaştırma uygulamaları. In S. Eripek (Ed.), İlköğretimde kaynaştırma. Anadolu University Publications.
  • Gonzales-Ledo, M., Barbetta, P., M., & Unzueta, C. (2015). The effects of computer graphic organizers on the narrative writing of elementary school students with specific learning disabilities. Journal of Special Education Technology, 30(1), 29-42. https://doi.org/10.1177/016264341503000103
  • Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. Educational Communication and Technology Journal, 30(4), 233-252. https://doi.org/10.1007/BF02765185
  • Gunning, T. G. (2006). Assessing and correcting reading and writing difficulties (3rd ed.). Pearson Allyn and Bacon Publications.
  • Günday, R. (2007). Yabancı dil öğretiminde başarısızlığa neden olan etmenler üzerine bir araştırma. Milli Eğitim Dergisi, (175), 210-229.
  • Hall, T., Cohen, N., Vue, G., & Ganley, P. (2015). Addressing learning disabilities with UDL and technology: Strategic reader. Learning Disability Quarterly, 38(2), 72-83.
  • Jacobs, P., & Fu, D. (2014). Students with learning disabilities in an inclusive writing classroom. Journal of Language & Literacy Education, 10(1), 100-113. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1030717.pdf
  • Jaeger, R. M. (1988). Complementary methods for education research. AERA.
  • Korkmazlar, Ü. (1999). Özel öğrenme bozukluğu. Nobel Publications.
  • Lam, S. S., Au, R. K., Leung, H. W., & Li-Tsang, C. W. (2011). Chinese handwriting performance of primary school children with dyslexia. Research in Developmental Disabilities, 32(5), 1745-1756. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2011.03.001
  • Maxwell, J. A. (2018). Nitel araştırma tasarımı: Etkileşimli bir yaklaşım (M. Çevikbaş, Trans, Ed.). Nobel Publications.
  • MEB (2004). Özel eğitim hakkında kanun hükmünde kararname ve özel eğitim hizmetleri yönetmeliği. Milli Eğitim Publishing.
  • MEB (2010). Okullarımızda neden-niçin-nasıl kaynaştırma? Yönetici, öğretmen ve aile kılavuzu. Milli Eğitim Publishing.
  • MEGEP (2007). Mesleki eğitim ve öğretim sisteminin güçlendirilmesi projesi, öğrenme güçlüğü. www.megep.meb.gov.tr.
  • Mullikin, K., Stransky, M., Tendulkar, S., Casey, M., & Kosinski, K. (2021). Informal preparation and years of experience: Key correlates of dyslexia knowledge among Massachusetts early elementary teachers. Dyslexia, 27(4), 510-524. https://doi.org/10.1002/dys.1701
  • Özen, K. (2011). Özel öğrenme güçlüğü tanısı almış 7-9 yaş çocukların geliştirdikleri zihin kuramı yetenekleri ile sosyal gelişimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi ve sağlıklı gelişim gösteren grup ile karşılaştırılması. (Thesis No: 314073) [Master’s Thesis, Marmara University.] YÖK Theses Center.
  • Patton, M. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. Sage Publications. Schwarz, R. L. (1997). Learning disabilities and foreign language learning: A painful collision. Learning Disabilities Online. http://www.Idonline.org/ld_indepth/foreign_lang/painful_collision.html
  • Seçkin Yilmaz, S. (2021). Assessing the language skills of primary school students with and without learning disabilities in the context of narration. Cypriot Journal of Educational Sciences, 16(1), 358-370. https://doi.org/10.18844/cjes.v16i1.5534
  • Sivrikaya, O. (2023). Okul öncesi öğretmenlerinin özgül öğrenme güçlüğü hakkındaki bilgi ve öz yeterliklerinin incelenmesi. (Thesis No: 784755) [Master’s Thesis, Trakya University]. YÖK Theses Center.
  • Smith, D. D. (2007). Introduction to special education: Making a difference. (6th ed.). Pearson.
  • Strauss, A. L., & Corbin, J. (1998). Basic qualitative research: grounded theory producers and techniques. Sage Publications.
  • Ürün, M. Y., Ürün, G. G., & Doğan, U. (2023). Sınıf öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilerin özelliklerine ve eğitimlerine yönelik görüşleri. Ulusal Eğitim Dergisi, 3(2), 520-529. https://doi.org/10.5281/zenodo.7780598
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. baskı). Seçkin Publications.
  • Yin, R. (2014). Case study methods: design and methods (5th ed.). Sage Publications.
  • Yurttabir, H. H. (2019). Evrensel tasarımla engelsiz yabancı dil öğretimi. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 97-108. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mead/issue/51633/642748
Year 2023, Volume: 5 Issue: 2, 80 - 109, 31.12.2023
https://doi.org/10.35452/caless.1395495

Abstract

References

  • Akçamete, A. G. (2009). Genel eğitim okullarında özel gereksinimli olan öğrenciler ve özel eğitim. Kök Publishing.
  • Akçay, D. (2014) İlkokul 1-4. sınıf öğretmenlerinin disleksi ile ilgili farkındalık düzeylerinin incelenmesi. (Thesis No: 381736) [Master’s Thesis, Marmara University]. YÖK Theses Center.
  • Akçin, N. (2009). Öğrenme güçlüğü gösteren çocukların yazma sürecinde gösterdiği özellikler. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 29, 5-8.
  • Avcıoğlu, H. (2012). Zihinsel yetersizliği olan çocuklara sosyal beceri kazandırmada işbirliğine dayalı öğrenme ve drama yöntemlerinin etkililiği. Eğitim ve Bilim, 37(163), 110-125.
  • Aziz, A. (2013). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem ve teknikleri (9th edition). Nobel Akademik Publishing.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran University Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388. https://doi.org/10.31592/aeusbed.598299
  • Bayrakçı, M., & Susam, B. (2021). Sınıf öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilerin özelliklerine ve eğitimlerine yönelik görüşleri. Akdeniz University Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 45-56.
  • Birol, Z. N., & Aksoy Zor, E. (2018). Sınıf öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğü tanılı öğrencileriyle yaşadıkları sorunlara ilişkin görüşleri. Gazi University Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(3), 887-918. https://doi.org/10.17152/gefad.400054
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative research journal, 9(2), 27-40. https://doi.org/10.3316/QRJ0902027
  • Ceylan, M. (2023). Examination of written products of students with learning disability in terms of readability and legibility. E-International Journal of Educational Research, 14(2), 141-155. DOI: https://doi.org/10.19160/e-ijer.1214549
  • Creswell, J. W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve desenleri (4. baskı) (M. Bütün, S. B. Demir, Çev.). Siyasal Bookstore.
  • Çınar, B. M. (2023). Özgül öğrenme güçlüğü olan çocuklarda dil gelişiminin incelenmesi. (Thesis No: 789330) [Master’s Thesis, İstanbul Gelişim University]. YÖK Theses Center.
  • Çetinkol, A. (2019). Branş öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamalarına yönelik görüşlerinin belirlenmesi. (Thesis No: 557144) [Master’s Thesis, Necmettin Erbakan University]. YÖK Theses Center.
  • Çulha, S. (2011). Zihinsel yetersizliği olan ilköğretim kaynaştırma öğrencilerine yabancı dil öğretiminde eşzamanlı ipucuyla sunulan bireysel destek eğitimin etkililiği. (Thesis No: 258109) [Doctoral Thesis, Anadolu University]. YÖK Theses Center.
  • Deniz, M. E., Yorgancı, Z., & Özyeşil, Z. (2009). Öğrenme güçlüğü görülen çocukların sürekli kaygı ve depresyon düzeylerinin incelenmesi üzerine bir araştırma. İlköğretim Online, 8(3), 694-708.
  • Duch, H., Fisher, E. M., Ensari, İ., Font, M., Harrington, A., Taromino, C., Yip, J., & Rodriquez, C. (2013). Association of screen time use and language development in Hispanic Toddlers: A cross-sectional and longitudinal study. Clin Pediatr, 52, 857-865. https://doi.org/10.1177/0009922813492881
  • Efe, A. (2011). Kaynaştırma ortamlarına yerleştirilen özel gereksinimi olan öğrencilerin yabancı dil öğreniminde karşılaştıkları güçlüklerin öğretmen görüşlerine göre belirlenmesi. (Thesis No: 426259) [Master’s Thesis, Ankara University]. YÖK Theses Center.
  • Eripek, S. (2007). Özel eğitim ve kaynaştırma uygulamaları. In S. Eripek (Ed.), İlköğretimde kaynaştırma. Anadolu University Publications.
  • Gonzales-Ledo, M., Barbetta, P., M., & Unzueta, C. (2015). The effects of computer graphic organizers on the narrative writing of elementary school students with specific learning disabilities. Journal of Special Education Technology, 30(1), 29-42. https://doi.org/10.1177/016264341503000103
  • Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. Educational Communication and Technology Journal, 30(4), 233-252. https://doi.org/10.1007/BF02765185
  • Gunning, T. G. (2006). Assessing and correcting reading and writing difficulties (3rd ed.). Pearson Allyn and Bacon Publications.
  • Günday, R. (2007). Yabancı dil öğretiminde başarısızlığa neden olan etmenler üzerine bir araştırma. Milli Eğitim Dergisi, (175), 210-229.
  • Hall, T., Cohen, N., Vue, G., & Ganley, P. (2015). Addressing learning disabilities with UDL and technology: Strategic reader. Learning Disability Quarterly, 38(2), 72-83.
  • Jacobs, P., & Fu, D. (2014). Students with learning disabilities in an inclusive writing classroom. Journal of Language & Literacy Education, 10(1), 100-113. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1030717.pdf
  • Jaeger, R. M. (1988). Complementary methods for education research. AERA.
  • Korkmazlar, Ü. (1999). Özel öğrenme bozukluğu. Nobel Publications.
  • Lam, S. S., Au, R. K., Leung, H. W., & Li-Tsang, C. W. (2011). Chinese handwriting performance of primary school children with dyslexia. Research in Developmental Disabilities, 32(5), 1745-1756. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2011.03.001
  • Maxwell, J. A. (2018). Nitel araştırma tasarımı: Etkileşimli bir yaklaşım (M. Çevikbaş, Trans, Ed.). Nobel Publications.
  • MEB (2004). Özel eğitim hakkında kanun hükmünde kararname ve özel eğitim hizmetleri yönetmeliği. Milli Eğitim Publishing.
  • MEB (2010). Okullarımızda neden-niçin-nasıl kaynaştırma? Yönetici, öğretmen ve aile kılavuzu. Milli Eğitim Publishing.
  • MEGEP (2007). Mesleki eğitim ve öğretim sisteminin güçlendirilmesi projesi, öğrenme güçlüğü. www.megep.meb.gov.tr.
  • Mullikin, K., Stransky, M., Tendulkar, S., Casey, M., & Kosinski, K. (2021). Informal preparation and years of experience: Key correlates of dyslexia knowledge among Massachusetts early elementary teachers. Dyslexia, 27(4), 510-524. https://doi.org/10.1002/dys.1701
  • Özen, K. (2011). Özel öğrenme güçlüğü tanısı almış 7-9 yaş çocukların geliştirdikleri zihin kuramı yetenekleri ile sosyal gelişimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi ve sağlıklı gelişim gösteren grup ile karşılaştırılması. (Thesis No: 314073) [Master’s Thesis, Marmara University.] YÖK Theses Center.
  • Patton, M. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. Sage Publications. Schwarz, R. L. (1997). Learning disabilities and foreign language learning: A painful collision. Learning Disabilities Online. http://www.Idonline.org/ld_indepth/foreign_lang/painful_collision.html
  • Seçkin Yilmaz, S. (2021). Assessing the language skills of primary school students with and without learning disabilities in the context of narration. Cypriot Journal of Educational Sciences, 16(1), 358-370. https://doi.org/10.18844/cjes.v16i1.5534
  • Sivrikaya, O. (2023). Okul öncesi öğretmenlerinin özgül öğrenme güçlüğü hakkındaki bilgi ve öz yeterliklerinin incelenmesi. (Thesis No: 784755) [Master’s Thesis, Trakya University]. YÖK Theses Center.
  • Smith, D. D. (2007). Introduction to special education: Making a difference. (6th ed.). Pearson.
  • Strauss, A. L., & Corbin, J. (1998). Basic qualitative research: grounded theory producers and techniques. Sage Publications.
  • Ürün, M. Y., Ürün, G. G., & Doğan, U. (2023). Sınıf öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilerin özelliklerine ve eğitimlerine yönelik görüşleri. Ulusal Eğitim Dergisi, 3(2), 520-529. https://doi.org/10.5281/zenodo.7780598
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. baskı). Seçkin Publications.
  • Yin, R. (2014). Case study methods: design and methods (5th ed.). Sage Publications.
  • Yurttabir, H. H. (2019). Evrensel tasarımla engelsiz yabancı dil öğretimi. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 97-108. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mead/issue/51633/642748
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects English As A Second Language
Journal Section Research Articles
Authors

Aslı Erol 0000-0003-2479-6835

Kerim Gündoğdu 0000-0003-4809-3405

Publication Date December 31, 2023
Submission Date November 24, 2023
Acceptance Date December 12, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Erol, A., & Gündoğdu, K. (2023). FOREIGN LANGUAGE LEARNING PROCESSES OF MIDDLE SCHOOL STUDENTS WITH SPECIFIC LEARNING DIFFICULTIES. International Journal of Current Approaches in Language, Education and Social Sciences, 5(2), 80-109. https://doi.org/10.35452/caless.1395495