BibTex RIS Cite

-

Year 2015, Volume: 13 Issue: 18, 117 - 130, 30.05.2015
https://doi.org/10.17518/caty.24162

Abstract

The Otoman Empire, one of the most important reasons for entering the World War I ships Goeben and Breslau was the penetration of the Dardanelles. The Ottoman Empire announced that they had unilaterally purchased Goeben and Breslau for 80 million German Marks. Althought reluctant to do so, the German Ambassador Wangenheim approved the “fait accompli” of the purchase to avoid turnning Ottoman public opinion against his country. Ultimately, the Navy Minister Cemal Pasha officially accepted the two ships into the Ottoman Navy in a ceremony that took place on the 16 August 1914. The ships were renamed as “Yavuz” and “Midilli”.Admiral Souchon, who arrived in the Black Sea on 27 October, participated in the bombarding of Odessa, Sivastopol and Novorossisk harbour on the night of 29/30 October with the Ottoman Navy consisting of 11 vessels including Yavuz and Midilli. The Tsardom of Russia declared war on the Ottoman Empire on 2 November 1914. Then Middilli, during the World War I that determines the fate of the Otoman Empire was one of the ships at sea. The other was Yavuz. In this article, artivities up to the sinking of the cruiser Midilli were discussed

References

  • Amiral Lorey, Türk Sularında Deniz Hareketleri, çev. Tekirdağlı H. Sami, c.I, Genelkurmay Başkanlığı IX. Dz. Şubesi, Deniz Matbaası, İstanbul 1936.
  • Denizlerde Yenilmediler Cihan Harbi’nde Alman Bahriyeliler, (Auf Seen Unbesiegt), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2011.
  • Genelkurmay Harp Tarihi Başkanlığı, Birinci Dünya Harbinde Türk Harbi (BDHTH), Deniz Harekâtı, c.VIII, Genelkurmay Basımevi, Ankara 1976.
  • Güvenç, Serhat, Osmanlıların Dretnot Düşleri, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2009.
  • Halpern, Paul G., A Naval History of World War I, Annapolis Naval Institute Press 1994.
  • Kolay, Selçuk ve diğerleri, Derinlerden Yansımalar Çanakkale Savaşı Batıkları, Vehbi Koç Vakfı ve Ayhan Şahenk Vakfı, İstanbul 2013.
  • Langensiepen, B. and Güleryüz, Ahmet, The Ottoman Steam Navy 1828-1923, Conway Maritime Press, London 1995.
  • The Observer, 27 January 1918.
  • The Times, 22 January 1918.
  • Vat, Dan Van der, The Ship That Changed The World The Escape of Goeben To The Dardanelles in 1914, Adler &Adler Publisher, Maryland 1985.
  • Wilson, H. W., Büyük Harpte Deniz Muharebeleri, çev. Deniz Binbaşı Lütfi Talat, Büyük Erkânıharbiye IX. Deniz Şubesi, Deniz Matbaası, İstanbul 1931.

Osmanlı İmparatorluğu Hizmetinde Breslau (Midilli) Kruvazörü

Year 2015, Volume: 13 Issue: 18, 117 - 130, 30.05.2015
https://doi.org/10.17518/caty.24162

Abstract

Osmanlı İmparatorluğu’nun Birinci Dünya Savaşı’na girmesinin en önemli sebeplerinden biri Goeben ve Breslau gemilerinin Çanakkale Boğazından içeri girmeleri oldu. Osmanlı İmparatorluğu, Almanya’nın kabul etmemesine rağmen tek taraflı olarak Goeben ve Breslau gemilerini 80 milyon marka satın aldığını açıkladı. Alman Büyükelçisi Wangenheim, Osmanlı kamuoyundaki bu heyecanı ülkesi aleyhine çevirmemek için satın alma oldubittisini kabul etti ve 16 Ağustos1914’te yapılan bir törenle Bahriye Nazırı Cemal Paşa gemileri resmen Osmanlı donanmasına kabul etti. Bu gemilere “Yavuz” ve “Midilli” adı verildi.

27 Ekim 1914’de Karadeniz’e çıkan Amiral Souchon, Yavuz ve Midilli dâhil 11 parçadan oluşan Osmanlı donanması ile 29/30 Ekim gecesi Odessa, Sivastopol ve Novorossisk limanlarını bombaladı. Rusya Çarlığı 2 Kasım 1914’te Osmanlı İmparatorluğu’na savaş ilan etti.

Bundan sonra Midilli, Birinci Dünya Savaşı sırasında Osmanlı’nın denizlerdeki kaderini belirleyen iki gemiden biri oldu. Diğeri Yavuz’du. Bu makalede Midilli kruvazörünün batışına kadarki faaliyetleri ele alınmıştır.

Anahtar Kelimeler: I.Dünya Savaşı, Çanakkale Boğazı, Midilli, Yavuz, Souchon

 

 

Cruiser Breslau (Midilli) Service in the Otoman Empire

Abstract

The Otoman Empire, one of the most important reasons for entering the World War I ships Goeben and Breslau was the penetration of the Dardanelles. The Ottoman Empire announced that they had unilaterally purchased Goeben and Breslau for 80 million German Marks. Althought reluctant to do so, the German Ambassador Wangenheim approved the “fait accompli” of the purchase to avoid turnning Ottoman public opinion against his country. Ultimately, the Navy Minister Cemal Pasha officially accepted the two ships into the Ottoman Navy in a ceremony that took place on the 16 August 1914. The ships were renamed as “Yavuz” and “Midilli”.

Admiral Souchon, who arrived in the Black Sea on 27 October, participated in the bombarding of Odessa, Sivastopol and Novorossisk harbour on the night of 29/30 October with the Ottoman Navy consisting of 11 vessels including Yavuz and Midilli. The Tsardom of Russia declared war on the Ottoman Empire on 2 November 1914. 

Then Middilli, during the World War I that determines the fate of the Otoman Empire was one of the ships at sea. The other was Yavuz. In this article, artivities up to the sinking of the cruiser Midilli were discussed.

Key words: World War I, Goeben, Breslau, Dardanelles, Souchon

References

  • Amiral Lorey, Türk Sularında Deniz Hareketleri, çev. Tekirdağlı H. Sami, c.I, Genelkurmay Başkanlığı IX. Dz. Şubesi, Deniz Matbaası, İstanbul 1936.
  • Denizlerde Yenilmediler Cihan Harbi’nde Alman Bahriyeliler, (Auf Seen Unbesiegt), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2011.
  • Genelkurmay Harp Tarihi Başkanlığı, Birinci Dünya Harbinde Türk Harbi (BDHTH), Deniz Harekâtı, c.VIII, Genelkurmay Basımevi, Ankara 1976.
  • Güvenç, Serhat, Osmanlıların Dretnot Düşleri, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2009.
  • Halpern, Paul G., A Naval History of World War I, Annapolis Naval Institute Press 1994.
  • Kolay, Selçuk ve diğerleri, Derinlerden Yansımalar Çanakkale Savaşı Batıkları, Vehbi Koç Vakfı ve Ayhan Şahenk Vakfı, İstanbul 2013.
  • Langensiepen, B. and Güleryüz, Ahmet, The Ottoman Steam Navy 1828-1923, Conway Maritime Press, London 1995.
  • The Observer, 27 January 1918.
  • The Times, 22 January 1918.
  • Vat, Dan Van der, The Ship That Changed The World The Escape of Goeben To The Dardanelles in 1914, Adler &Adler Publisher, Maryland 1985.
  • Wilson, H. W., Büyük Harpte Deniz Muharebeleri, çev. Deniz Binbaşı Lütfi Talat, Büyük Erkânıharbiye IX. Deniz Şubesi, Deniz Matbaası, İstanbul 1931.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mithat Atabay

Publication Date May 30, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 13 Issue: 18

Cite

APA Atabay, M. (2015). Osmanlı İmparatorluğu Hizmetinde Breslau (Midilli) Kruvazörü. Çanakkale Araştırmaları Türk Yıllığı, 13(18), 117-130. https://doi.org/10.17518/caty.24162
AMA Atabay M. Osmanlı İmparatorluğu Hizmetinde Breslau (Midilli) Kruvazörü. Çanakkale Araştırmaları Türk Yıllığı. May 2015;13(18):117-130. doi:10.17518/caty.24162
Chicago Atabay, Mithat. “Osmanlı İmparatorluğu Hizmetinde Breslau (Midilli) Kruvazörü”. Çanakkale Araştırmaları Türk Yıllığı 13, no. 18 (May 2015): 117-30. https://doi.org/10.17518/caty.24162.
EndNote Atabay M (May 1, 2015) Osmanlı İmparatorluğu Hizmetinde Breslau (Midilli) Kruvazörü. Çanakkale Araştırmaları Türk Yıllığı 13 18 117–130.
IEEE M. Atabay, “Osmanlı İmparatorluğu Hizmetinde Breslau (Midilli) Kruvazörü”, Çanakkale Araştırmaları Türk Yıllığı, vol. 13, no. 18, pp. 117–130, 2015, doi: 10.17518/caty.24162.
ISNAD Atabay, Mithat. “Osmanlı İmparatorluğu Hizmetinde Breslau (Midilli) Kruvazörü”. Çanakkale Araştırmaları Türk Yıllığı 13/18 (May 2015), 117-130. https://doi.org/10.17518/caty.24162.
JAMA Atabay M. Osmanlı İmparatorluğu Hizmetinde Breslau (Midilli) Kruvazörü. Çanakkale Araştırmaları Türk Yıllığı. 2015;13:117–130.
MLA Atabay, Mithat. “Osmanlı İmparatorluğu Hizmetinde Breslau (Midilli) Kruvazörü”. Çanakkale Araştırmaları Türk Yıllığı, vol. 13, no. 18, 2015, pp. 117-30, doi:10.17518/caty.24162.
Vancouver Atabay M. Osmanlı İmparatorluğu Hizmetinde Breslau (Midilli) Kruvazörü. Çanakkale Araştırmaları Türk Yıllığı. 2015;13(18):117-30.