İki yılda bir yapılan çağdaş sanatın gösteri platformlarından olan bienal dünyada ilk defa 1895 yılında Venedik’te yapılmıştır. Uluslararası bağlamda yapılan bu sanat etkinlikleri hem yapıldıkları kent hem de katılan sanatçılar için önemli platformlar olmuşlardır. Bu organizasyonlar sayesinde kente dikkat çekilirken, sanatçılar da kendilerini uluslararası alanda görünür kılmaya çalışırlar. Venedik’te gerçekleşen bu ilk bienalin ardından, dünyanın birçok yerinde o yerin ismiyle anılan bienaller yapılmaya başlamıştır.
Türkiye’de yapılan bienal örneği ilk defa Ankara’da 1986 yılında Uluslararası Asya-Avrupa Sanat Bienali ismiyle açılmıştır ancak sadece dört kez gerçekleşebilmiştir. Bugün dünyanın tanınan bienalleri arasında yer alan Uluslararası İstanbul Bienali ise 1987’den beri yapılagelmektedir. 2000’li yıllardan itibaren ise Türkiye’nin başka kentlerinde de bienaller yapılmaya başlamıştır. Bu bienalleri genel olarak “periferi bienalleri” olarak tanımlanmak mümkündür. Periferi tanımı merkezin dışında kalan yerler için kullanılan bir tanımlamadır. Bu bağlamda İstanbul bir merkez olarak düşünülecek olursa onun dışında kalan yerleri periferi olarak değerlendirmek mümkündür. Türkiye’de periferide yapılan bienaller arasında Sinop (2006) Çanakkale (2008), ve Mardin (2010) kentinde yapılan bienaller dikkati çeker. Bu çalışmada amaç, istikrarlı bir şekilde devam eden bu periferi bienallerinin merkez-periferi ilişkisi üzerinden ele alınmasıdır.
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi
2932-BAP
Biennials, which are held biennially and are one of the show platforms of contemporary art, were held for the first time in the world in 1895 in Venice. These art events held in an international context have become important platforms for both the city, where they are held, and the participating artists. While attracting attention to the city thanks to these organizations, artists try to make themselves visible in the international arena. Following these first biennials in Venice, biennials have started to be held in many parts of the world with the name of that place.
The first biennial in Turkey was opened in Ankara in 1986 as the International Asia-Europe Art Biennial, but it was held only four times. The International Istanbul Biennial, which is among the world-renowned biennials today, has been held since 1987. Since the 2000s, biennials have also been held in other cities of Turkey. It is possible to define these biennials as “peripheral biennials” in general. The definition of periphery is a definition used for places outside the centre. In this context, if Istanbul is considered as a centre, it is possible to evaluate the places outside of it as a periphery. Among the biennials held in the periphery in Turkey, the ones held in Sinop (2006), Çanakkale (2008), and in Mardin (2010) draw attention. The objective of this study is to discuss these consistently ongoing peripheral biennials through the centre-periphery relationship.
2932-BAP
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 2932-BAP |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 19 Sayı: 31 |