Review Article
BibTex RIS Cite

DEMOGRAPHIC CHARACTERISTICS AND JOB PROCRASTINATION

Year 2025, Volume: 9 Issue: 1, 151 - 162, 30.06.2025
https://doi.org/10.69851/car.1698002

Abstract

The aim of this study is to analyze whether work procrastination behavior differs in terms of demographic characteristics such as gender, marital status, age, educational status, department and working period. In the study, the existing literature was scanned, the subject was discussed within the theoretical framework and the research results were summarized. The similarities and differences between the research results were expressed and possible reasons were discussed. Recommendations for future research are offered.

References

  • Aksoy, H. (2017). Kamu Kurumlarında Erteleme Davranışı: Bir Kamu Kurumunda Örnek Çalışma, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Eskişehir.
  • Arslan, E. T. & Mertoğlu, S. (2024). Yöneticilerde ve Çalışanlarda Erteleme Eğilimi Farklı mı? Sağlık Sektöründe Bir Araştırma. Journal of Mehmet Akif Ersoy University Economics and Administrative Sciences Faculty, 11(1), 172-195. https://doi.org/10.30798/makuiibf.1281593
  • Aslan, Y., ve Özdil Y. (2025). Examination of Healthcare Demand Procrastination Behaviors from a Societal Perspective. J Community Health Research, 14(1), 9-20.
  • Balkıs, M. (2017). Öğretmen adaylarının davranışlarındaki erteleme eğiliminin karar verme stilleri ile ilişkis., Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 67-83.
  • Balkis, M., & Duru, E. (2009). Prevalence of academic procrastination behavıor among pre-service teachers, and its relatıonshıp with demographics and individual preferences. Journal of Theory & Practice in Education (JTPE), 5(1), 18-32.
  • Cumaoğlu, G.K. ve Coşkun, Y.D. (2012). Öğretmenlerin akademik erteleme davranışı ile teknoloji kullanım durumları arasındaki ilişki. Turkish Studies, 7(4), 2237-2247.
  • Çakıcı, D.Ç. (2003). Lise ve Üniversite Öğrencilerinde Genel Erteleme ve Akademik Erteleme Davranışının İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Diaz-Morales, J.F., Ferrari, J.R., Argumedo, D. & Diaz, K. (2006). Procrastination and demographic characteristics in spanish adults: Further evidence. The Journal of Social Psychology, 146(5), 629-633.
  • Çelik, Ç.B. ve Odacı, H. (2015). Akademik erteleme davranışının bazı kişisel ve psikolojik değişkenlere göre açıklanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3), 31-47.
  • Çelikkaleli, Ö. ve Akbay, S.E. (2013). Üniversite öğrencilerinin akademik erteleme davranışı, genel yetkinlik ve sorumlulukların incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 237-254.
  • Çetin, N. ve Ceyhan, E. (2018). Lise öğrencilerinin akademik eteleme davranışlarının sürekli kaygı, akılcı olmayan inanç ve akademik başarı ile ilişkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 460-479.
  • Ferrari, J. R. (1994). Dysfunctional procrastination and its relationship with self-esteem, interpersonal dependency, and self-defeating behaviors. Personality and Individual Differences, 17(5), 673-679.
  • Ferrari, J. R., Johnson, J. L., and McCown, W. G. (1995). An overview of procrastination,in: Procrastination and task avoidance: Theory, research, and treatment. Editor: C.R. Snyder, Springer Science & Business Media, Plenum Press, New York, 1-19.
  • Göker, H. ve Kaplan, M. (2020). Psikolojik sermayenin iş erteleme üzerindeki etkisi: psikolojik iyi oluşun düzenleyici rolü. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30(1), 273-289.
  • Gürültü, E. ve Deniz, L. (2017). Lise öğrencilerinin akademik erteleme davranışları ve sosyal medya kullanımları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 14(1), 772-788.
  • Kağan, M. (2009). Üniversite öğrencilerinde akademik erteleme davranışı açıklayan değişkenlerin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 42(2), 113-128.
  • Kahyaoğlu, M., ve Arıkan, E. (2021). Otel işletmelerinde erteleme davranışının demografik değişkenler açısından incelenmesi: Alanya örneği. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 13(24), 79-92.
  • Kaplan, M. (2018). İş Erteleme: Demografik özellikler açısından farklılıkların analizi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(2), 287-309.
  • Karacaoğlu, K. ve Kaplan, A. (2013). İş Erteleme (Procrastınatıon) ile Öncüllerinden Biri Olan Öz-yeterlilik İlişkisi: Üniversite Personeli Üzerine Bir Araştırma, 21. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi Bildiriler Kitabı, Dumlupınar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 339-343.
  • Klingsieck, K. B., Fries, S., Horz, C., and Hofer, M. (2012). Procrastination in a distance university setting. Distance Education, 33(3), 295-310.
  • Knaus, W. J. (2000). Procrastination, blame, and change. Journal of Social Behavior and Personality, 15(5), 153-166.
  • Lu, D., He, Y. & Tan, Y. (2022). Gender, socioeconomics status, cultural differences, education, family size and procrastination: A sociodemographic meta-analysis. Fronters in Psychology, 12(Article:719425): 1-15.
  • Milgram, N. A., Sroloff, B., & Rosenbaum, M. (1988). The procrastination of everyday life. Journal of Research in Personality, 22(2), 197-212.
  • Milgram, N. N., Mey-Tal, G., & Levison, Y. (1998). Procrastination, generalized or specific, in college students and their parents. Personality and Individual Differences, 25(2), 297-316.
  • Mocan, D.K. (2022). Change of academic procrastination by demographic characteristics: A research on university students. Journal of Research in Higher Education, VI(1), 109-129.

DEMOGRAFİK ÖZELLİKLER VE İŞ ERTELEME

Year 2025, Volume: 9 Issue: 1, 151 - 162, 30.06.2025
https://doi.org/10.69851/car.1698002

Abstract

Bu çalışmanın amacı, iş erteleme davranışının cinsiyet, medeni durum, yaş, eğitim durumu, bölüm ve çalışma süresi gibi demografik özellikler açısından farklılık gösterip göstermediğini analiz etmektir. Çalışmada mevcut literatür taranarak, konu teorik çerçevede ele alınmış ve araştırma sonuçları özetlenmiştir. Araştırma sonuçları arasındaki benzerlik ve farklılıklar dile getirilmiş ve olası nedenleri üzerinde tartışılmıştır. Gelecekteki araştırmalara yönelik öneriler sunulmuştur.

Ethical Statement

Teorik bir çalışma olduğu için etik kurul kararı alınmmaıştır.

Supporting Institution

yok

References

  • Aksoy, H. (2017). Kamu Kurumlarında Erteleme Davranışı: Bir Kamu Kurumunda Örnek Çalışma, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Eskişehir.
  • Arslan, E. T. & Mertoğlu, S. (2024). Yöneticilerde ve Çalışanlarda Erteleme Eğilimi Farklı mı? Sağlık Sektöründe Bir Araştırma. Journal of Mehmet Akif Ersoy University Economics and Administrative Sciences Faculty, 11(1), 172-195. https://doi.org/10.30798/makuiibf.1281593
  • Aslan, Y., ve Özdil Y. (2025). Examination of Healthcare Demand Procrastination Behaviors from a Societal Perspective. J Community Health Research, 14(1), 9-20.
  • Balkıs, M. (2017). Öğretmen adaylarının davranışlarındaki erteleme eğiliminin karar verme stilleri ile ilişkis., Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 67-83.
  • Balkis, M., & Duru, E. (2009). Prevalence of academic procrastination behavıor among pre-service teachers, and its relatıonshıp with demographics and individual preferences. Journal of Theory & Practice in Education (JTPE), 5(1), 18-32.
  • Cumaoğlu, G.K. ve Coşkun, Y.D. (2012). Öğretmenlerin akademik erteleme davranışı ile teknoloji kullanım durumları arasındaki ilişki. Turkish Studies, 7(4), 2237-2247.
  • Çakıcı, D.Ç. (2003). Lise ve Üniversite Öğrencilerinde Genel Erteleme ve Akademik Erteleme Davranışının İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Diaz-Morales, J.F., Ferrari, J.R., Argumedo, D. & Diaz, K. (2006). Procrastination and demographic characteristics in spanish adults: Further evidence. The Journal of Social Psychology, 146(5), 629-633.
  • Çelik, Ç.B. ve Odacı, H. (2015). Akademik erteleme davranışının bazı kişisel ve psikolojik değişkenlere göre açıklanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3), 31-47.
  • Çelikkaleli, Ö. ve Akbay, S.E. (2013). Üniversite öğrencilerinin akademik erteleme davranışı, genel yetkinlik ve sorumlulukların incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 237-254.
  • Çetin, N. ve Ceyhan, E. (2018). Lise öğrencilerinin akademik eteleme davranışlarının sürekli kaygı, akılcı olmayan inanç ve akademik başarı ile ilişkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 460-479.
  • Ferrari, J. R. (1994). Dysfunctional procrastination and its relationship with self-esteem, interpersonal dependency, and self-defeating behaviors. Personality and Individual Differences, 17(5), 673-679.
  • Ferrari, J. R., Johnson, J. L., and McCown, W. G. (1995). An overview of procrastination,in: Procrastination and task avoidance: Theory, research, and treatment. Editor: C.R. Snyder, Springer Science & Business Media, Plenum Press, New York, 1-19.
  • Göker, H. ve Kaplan, M. (2020). Psikolojik sermayenin iş erteleme üzerindeki etkisi: psikolojik iyi oluşun düzenleyici rolü. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30(1), 273-289.
  • Gürültü, E. ve Deniz, L. (2017). Lise öğrencilerinin akademik erteleme davranışları ve sosyal medya kullanımları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 14(1), 772-788.
  • Kağan, M. (2009). Üniversite öğrencilerinde akademik erteleme davranışı açıklayan değişkenlerin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 42(2), 113-128.
  • Kahyaoğlu, M., ve Arıkan, E. (2021). Otel işletmelerinde erteleme davranışının demografik değişkenler açısından incelenmesi: Alanya örneği. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 13(24), 79-92.
  • Kaplan, M. (2018). İş Erteleme: Demografik özellikler açısından farklılıkların analizi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(2), 287-309.
  • Karacaoğlu, K. ve Kaplan, A. (2013). İş Erteleme (Procrastınatıon) ile Öncüllerinden Biri Olan Öz-yeterlilik İlişkisi: Üniversite Personeli Üzerine Bir Araştırma, 21. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi Bildiriler Kitabı, Dumlupınar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 339-343.
  • Klingsieck, K. B., Fries, S., Horz, C., and Hofer, M. (2012). Procrastination in a distance university setting. Distance Education, 33(3), 295-310.
  • Knaus, W. J. (2000). Procrastination, blame, and change. Journal of Social Behavior and Personality, 15(5), 153-166.
  • Lu, D., He, Y. & Tan, Y. (2022). Gender, socioeconomics status, cultural differences, education, family size and procrastination: A sociodemographic meta-analysis. Fronters in Psychology, 12(Article:719425): 1-15.
  • Milgram, N. A., Sroloff, B., & Rosenbaum, M. (1988). The procrastination of everyday life. Journal of Research in Personality, 22(2), 197-212.
  • Milgram, N. N., Mey-Tal, G., & Levison, Y. (1998). Procrastination, generalized or specific, in college students and their parents. Personality and Individual Differences, 25(2), 297-316.
  • Mocan, D.K. (2022). Change of academic procrastination by demographic characteristics: A research on university students. Journal of Research in Higher Education, VI(1), 109-129.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section İşletme
Authors

Ebru Ülgen 0000-0003-3026-1079

Early Pub Date June 30, 2025
Publication Date June 30, 2025
Submission Date May 12, 2025
Acceptance Date June 29, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Ülgen, E. (2025). DEMOGRAFİK ÖZELLİKLER VE İŞ ERTELEME. Kapadokya Akademik Bakış, 9(1), 151-162. https://doi.org/10.69851/car.1698002