Bu çalışmada Türkiye’de farklı üniversitelerde 1999-2015
yılları arasında yazılan lisansüstü tezlerdeki Hayat Bilgisi derslerinde
öğretim yöntem ve etkinlikleri kullanılanların incelenmesi amaçlanmıştır. Bu
amaçla Yüksek Öğretim Kurulu’nun tez veri tabanında 154 adet Hayat Bilgisi
dersiyle ilgili olan tez içinden farklı öğretim yöntemlerinin ve etkinliklerin
kullanıldığı, erişime açık olan 32 adet tez belirlenmiştir. Bu tezlerde yer
alan öğretim yöntemlerinin ve etkinliklerin, araştırma türü, veri toplama
araçları, çalışmadan elde edilen sonuçların olumlu veya olumsuz nelere etki
ettiğinin analizinde veri toplama aracı olarak doküman incelemesi
kullanılmıştır. Elde edilen verilere bakıldığında, Hayat Bilgisi derslerinde
öğretim yöntemi kullanılmasına yönelik 26 yüksek lisans ve 6 doktora tezi
olduğu tespit edilmiştir. Yapılan çalışmalarda en çok deneysel çalışmaların yer
aldığı, bunu karma çalışmalar ve eylem araştırmalarının takip ettiği
belirlenmiştir. Tezlerde birbirinden farklı olarak 19 yöntem/etkinlik kullanıldığı
tespit edilmiştir. Bu yöntem/etkinliklerden en çok kullanılanın drama olduğu ve
bunu çoklu zeka etkinliklerinin takip ettiği görülmüştür. Ayrıca tezlerde genelde
olumlu sonuçlara ulaşıldığı tespit edilmiştir. Ancak nicel çalışmaların 7’sinde
verilen eğitimlerin akademik başarıya olumlu etkisinin olmasının yanı sıra
diğer değişkenlere olan etkisine bakıldığında olumsuz sonuçlarla karşılaşıldığı
belirlenmiştir. Nitel çalışmalardaysa verilen eğitimlerin öğrenciler üzerinde
olan etkilerinin incelenen değişkenler doğrultusunda olumlu olduğu sonucuna
ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Beşeri Bilimler Sayısı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 16 Sayı: 1 |