Research Article
BibTex RIS Cite

Eğitimde Fırsat Ve İmkân Eşitliğine Farklı Bir Bakış

Year 2019, Volume: 17 Issue: 3, 1 - 17, 27.09.2019
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.468124

Abstract

Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim
Kurumları Yönetmeliğinde; meslek liseleri için dal değiştirmenin en geç 11.
sınıf birinci döneminde olacağı belirtilmektedir.
İlde
aynı alan/dal da eğitim veren tek okul bulunması durumunda 11. sınıfta öğrenim
gören bir öğrencinin nakil olmak için farklı bir ile gitmesi gerekecektir. Bu
araştırmanın amacı, Denizli ilinde “Uçak Bakım” alanında eğitim veren tek
okulda öğrenim gören meslek lisesi öğrencilerinin 11. sınıfta aynı il içinde
nakil olamamalarının yarattığı fırsat ve imkân eşitliğinin tartışılmasıdır.
Araştırma Denizli ilinde eğitim veren özel meslek liseleri ile sınırlıdır. Bu
araştırmada bir olayı detaylı bir şekilde anlamak için içsel vaka çalışması
yapılmıştır. Ekonomik koşullar nedeni ile 11. sınıfta okuluna devam edemeyen
bir öğrenci ya aynı alanda başka okul bulacak ya da açık liseye kayıt
yaptırabilecektir. Bu öğrencinin aynı ilde gideceği başka okul olmaması
durumunda öğrencinin alanla ilgili eğitimini sonlandırabilmekte ya da öğrenci
sevmediği bir mesleği yapabilmektedir. Bu durumun fırsat ve imkân eşitsizliğine
neden olduğu söylenebilir.

References

  • Christensen L. B., Johnson R. B. ve Turner L. A. (2015). Araştırma Yöntemleri Desen ve Analiz, (12. Baskı). Çeviri Editörü: Ahmet AYPAY, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Crawford, C. (2014). Socio-economic differences in university out comes in the UK: drop-out, degree completion and degree class, IFS Working Paper W14/31, https://www.ifs.org.uk/ publications/7420, (Erişim Tarihi: 15.08.2018).
  • Çocuk Haklarına Dair Sözleşme, https://www.unicef.org/ turkey/crc/_cr23d.html, (Erişim Tarihi: 29.08.2018).Ergen, H. (2013). “Türkiye’de Eğitimde Planlama Yaklaşımları ve Kullanılan Eğitim Göstergeleri”, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt:9, sayı: 2, ss.151-167.
  • İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi, https://www.unicef.org/ turkey/udhr/ _gi17.html#art1, (Erişim Tarihi: 29.08.2018)
  • Jerrim, J. ve Micklewright, J. (2014). Socio Economic Gradients in Children’s Cognitive Skills: Are Cross-Country Comparisons Robustto Family Background?, IZA DP No. 8392, https://www.iza.org/publications/dp/8392/socioeconomic-gradients-in-childrens-cognitive-skills-are-cross-country-comparisons-robust-to-who-reports-family-background, (Erişim Tarihi: 15.08.2018).
  • Jerrim, J.,Chmielewski, A.K. ve Parker, P. (2015). Socio-Economic Inequality in Access Tohigh-Status Colleges: A Cross-Country Comparison, Research in Social Stratification and Mobility, sayı:42, ss. 20–32.Kandemir, O. ve Kaya, F. (2010). Gelir Dağılımının Yüksek Öğrenimde Fırsat Eşitliğine Etkisi: Türkiye’de Özel Üniversite Gerçeği, Kastamonu Eğitim Dergisi, cilt:18, sayı: 2, ss. 557-566.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği, (2013). http://www.mevzuat.gov.tr/Metin.Aspx?MevzuatKod=7.5.18812&MevzuatIliski=0&sourceXmlSearch=orta%F6%F0retim, (Erişim Tarihi: 19.08.2018).
  • Millî Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği, (2012). http://ookgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/06162448_Yzel_YYretim_kurumlarY_yYnetmeliYi.pdf, (Erişim Tarihi: 19.08.2018).
  • Milli Eğitim Temel Kanunu (1973). http://www.mevzuat.gov.tr/ Mevzuat Metin/1.5.1739.pdf. (Erişim Tarihi: 19.08.2018).
  • OECD (2004). How Student Performance Varies between Schools and the Role that Socio-economic Background Plays in This. Learning for Tomorrow’s World – First Results from PISA 2003. http://www.oecd.org/education/school/ programme for international student assessment pisa/33918016.pdf, (Erişim Tarihi: 14.08.2018).
  • Özbaş, M. (2013). “Genel Lise ve Fen Lisesi Öğrencilerinin Ortaöğretimde Fırsat ve İmkân Eşitliğine Yönelik Algılarının İncelenmesi”, Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, cilt:4, sayı: 10, ss. 1-18.
  • Petek, H. ve Önder, E. (2015). Ortaokulların Fırsat ve İmkan Eşitliği Açısından Değerlendirilmesi (Burdur il örneği, International Journal of Social Sciences and Education Research, cilt:1, sayı: 3, ss. 908-920.
  • Türkiye Cumhuriyeti Anayasası, http://www.mevzuat.gov.tr/ MevzuatMetin/1.5.2709.pdf, (Erişim Tarihi: 14.08.2018).
Year 2019, Volume: 17 Issue: 3, 1 - 17, 27.09.2019
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.468124

Abstract

References

  • Christensen L. B., Johnson R. B. ve Turner L. A. (2015). Araştırma Yöntemleri Desen ve Analiz, (12. Baskı). Çeviri Editörü: Ahmet AYPAY, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Crawford, C. (2014). Socio-economic differences in university out comes in the UK: drop-out, degree completion and degree class, IFS Working Paper W14/31, https://www.ifs.org.uk/ publications/7420, (Erişim Tarihi: 15.08.2018).
  • Çocuk Haklarına Dair Sözleşme, https://www.unicef.org/ turkey/crc/_cr23d.html, (Erişim Tarihi: 29.08.2018).Ergen, H. (2013). “Türkiye’de Eğitimde Planlama Yaklaşımları ve Kullanılan Eğitim Göstergeleri”, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt:9, sayı: 2, ss.151-167.
  • İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi, https://www.unicef.org/ turkey/udhr/ _gi17.html#art1, (Erişim Tarihi: 29.08.2018)
  • Jerrim, J. ve Micklewright, J. (2014). Socio Economic Gradients in Children’s Cognitive Skills: Are Cross-Country Comparisons Robustto Family Background?, IZA DP No. 8392, https://www.iza.org/publications/dp/8392/socioeconomic-gradients-in-childrens-cognitive-skills-are-cross-country-comparisons-robust-to-who-reports-family-background, (Erişim Tarihi: 15.08.2018).
  • Jerrim, J.,Chmielewski, A.K. ve Parker, P. (2015). Socio-Economic Inequality in Access Tohigh-Status Colleges: A Cross-Country Comparison, Research in Social Stratification and Mobility, sayı:42, ss. 20–32.Kandemir, O. ve Kaya, F. (2010). Gelir Dağılımının Yüksek Öğrenimde Fırsat Eşitliğine Etkisi: Türkiye’de Özel Üniversite Gerçeği, Kastamonu Eğitim Dergisi, cilt:18, sayı: 2, ss. 557-566.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği, (2013). http://www.mevzuat.gov.tr/Metin.Aspx?MevzuatKod=7.5.18812&MevzuatIliski=0&sourceXmlSearch=orta%F6%F0retim, (Erişim Tarihi: 19.08.2018).
  • Millî Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği, (2012). http://ookgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/06162448_Yzel_YYretim_kurumlarY_yYnetmeliYi.pdf, (Erişim Tarihi: 19.08.2018).
  • Milli Eğitim Temel Kanunu (1973). http://www.mevzuat.gov.tr/ Mevzuat Metin/1.5.1739.pdf. (Erişim Tarihi: 19.08.2018).
  • OECD (2004). How Student Performance Varies between Schools and the Role that Socio-economic Background Plays in This. Learning for Tomorrow’s World – First Results from PISA 2003. http://www.oecd.org/education/school/ programme for international student assessment pisa/33918016.pdf, (Erişim Tarihi: 14.08.2018).
  • Özbaş, M. (2013). “Genel Lise ve Fen Lisesi Öğrencilerinin Ortaöğretimde Fırsat ve İmkân Eşitliğine Yönelik Algılarının İncelenmesi”, Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, cilt:4, sayı: 10, ss. 1-18.
  • Petek, H. ve Önder, E. (2015). Ortaokulların Fırsat ve İmkan Eşitliği Açısından Değerlendirilmesi (Burdur il örneği, International Journal of Social Sciences and Education Research, cilt:1, sayı: 3, ss. 908-920.
  • Türkiye Cumhuriyeti Anayasası, http://www.mevzuat.gov.tr/ MevzuatMetin/1.5.2709.pdf, (Erişim Tarihi: 14.08.2018).
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Beşeri Bilimler Sayısı
Authors

Hüsnü Ergün

Publication Date September 27, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 17 Issue: 3

Cite

APA Ergün, H. (2019). Eğitimde Fırsat Ve İmkân Eşitliğine Farklı Bir Bakış. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(3), 1-17. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.468124