Today, through point-of-purchase communication efforts,
brands are trying to make a consumer's decision to buy. In this context, the
store atmosphere, which is one of the elements of point-of-sale communication,
is important for brands to communicate with consumers. For this reason, brands,
while creating a store atmosphere, demographic factors such as age, gender,
income status of the target audience should be thoroughly investigated and
designed their stores by considering these variables. Today, the cosmetics
market is growing rapidly. In this research, the importance of consumers to the
atmosphere of cosmetics stores was examined. The main purpose of the research
is to determine the difference between the demographic variables (age, gender,
marital status, etc.) of consumers and their importance points to the store
atmosphere. In this context, a face-to-face questionnaire was applied to 320
participants. According to the data obtained by the Anova method, there is a
difference between some demographic characteristics of the participants and the
importance of store atmosphere for them.
Point of purchase communication Store atmosphere Consumer behavior Communication
Günümüzde satın alma noktası iletişimi
çalışmaları aracılığıyla markalar, tüketicinin satın alma kararı vermesine
çalışmaktadır. Bu bağlamda satın alma noktası iletişiminin unsurlarından olan
mağaza atmosferi, markaların tüketicilerle iletişim kurmasında önemlidir. Bu
sebeple markalar, mağaza atmosferini oluştururken hedef kitlesinin yaş, cinsiyet, gelir durumu gibi demografik etkenlerini,
iyice araştırılmalı ve bu değişkenleri dikkate alarak mağazalarını dizayn etmelidir.
Günümüzde kozmetik pazarı hızla büyümektedir. Bu araştırmada tüketicilerin kozmetik mağazalarının atmosferine verdikleri
önem irdelenmiştir. Tüketicilerin demografik değişkenlikleri (yaş, cinsiyet,
medeni durum vb.) ile mağaza atmosferine verdikleri öneme yönelik puanları
arasındaki farklılığın belirlenmesi araştırmanın temel amacıdır. Bu bağlamda,
araştırmada 320 katılımcıya yüz yüze anket uygulanmıştır. Anova yöntemi ile
elde edilen verilere göre, katılımcıların bazı demografik özellikleri ile
mağaza atmosferine verdikleri önem puanları arasında fark bulunmaktadır.
satın alma noktası iletişimi tüketici davranışları mağaza atmosferi iletişim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 4 |