This study aims to reveal the relationship between social
media usage motives and social media addiction, youths’ major social media
usage motives and their social media usage frequency. According to the results
of the survey carried out with the participation of 763 university students,
the participants mostly use social media for entertainment, communication and
keeping up to date. They use social media least to reach people, for
self-presentation and information sharing and to get to know people better.
When the relationship between social media usage motives and social media
addiction analyzed, it is seen that there is a significant relationship between
social media addiction and the following social media usage motives: Making use
of spare time, getting to know people better, exchange of views, entertainment,
reaching people, self-presentation and information sharing and texting. On the
other hand, it is determined that there isn’t any significant relationship
between social media addiction and the following social media usage motives:
Communication, listening to music, keeping up to date and accessing
information.
Mevcut araştırma, gençlerin sosyal medyayı en çok hangi
amaçlarla ve ne sıklıkla kullanmakta olduğu ile onların sosyal medya kullanım
amaçlarıyla sosyal medya bağımlılık düzeyleri arasındaki ilişkiyi ortaya
çıkarmayı amaçlamaktadır. 763 üniversite öğrencisinin katılımıyla
gerçekleştirilen araştırmanın sonuçlarına göre; katılımcılar sosyal medyayı en
çok eğlence, iletişim ve gündemi takip etme amaçlarıyla; en az ise kişilere
ulaşmak, kişisel sunum ve bilgi paylaşmak ve insanları daha iyi tanımak için
kullanmaktadırlar. Bunun yanı sıra araştırma neticesinde gençlerin sosyal
medyada günde ortalama 4 saat 16 dakika geçirdikleri tespit edilmiştir. Sosyal
medya kullanım amaçları ile sosyal medya bağımlılığı ilişkisi incelendiğinde
ise; boş zaman değerlendirmek, insanları daha iyi tanımak, fikir alışverişinde
bulunmak, eğlence amaçlı kullanmak, kişilere ulaşmak, kişisel sunum ve bilgi
paylaşmak ve mesajlaşmak ile sosyal medya bağımlılığı arasında anlamlı
ilişkilerin olduğu görülmüştür. Diğer yandan, iletişim, müzik dinlemek, gündemi
takip etmek ve bilgiye erişmek ile sosyal medya bağımlılığı arasında anlamlı
bir ilişkinin olmadığı da tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 17 Issue: 4 |