Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analysis of Relationship between Youths’ Social Media Usage Motives and Social Media Addiction

Yıl 2019, Cilt: 17 Sayı: 4, 173 - 188, 27.12.2019
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.525652

Öz

This study aims to reveal the relationship between social
media usage motives and social media addiction, youths’ major social media
usage motives and their social media usage frequency. According to the results
of the survey carried out with the participation of 763 university students,
the participants mostly use social media for entertainment, communication and
keeping up to date. They use social media least to reach people, for
self-presentation and information sharing and to get to know people better.
When the relationship between social media usage motives and social media
addiction analyzed, it is seen that there is a significant relationship between
social media addiction and the following social media usage motives: Making use
of spare time, getting to know people better, exchange of views, entertainment,
reaching people, self-presentation and information sharing and texting. On the
other hand, it is determined that there isn’t any significant relationship
between social media addiction and the following social media usage motives:
Communication, listening to music, keeping up to date and accessing
information.

Kaynakça

  • AKIN, M. (2017). A research on the impacts of the young people’s Internet addiction levels and their social media preferences. International Review of Management and Marketing, 7(2), 256-262.
  • ANDREASSEN, C. S., Torsheim, T., & Pallesen, S. (2014). Predictors of use of social network sites at work-a specific type of cyberloafing. Journal of Computer-Mediated Communication, 19(4), 906-921.
  • AYDIN, İ. E. (2016). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanımları üzerine bir araştırma: Anadolu Üniversitesi örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 35, 373-386.
  • BOULIANNE, S. (2015). Social media use and participation: A meta-analysis of current research. Information, Communication & Society, 18(5), 524-538.
  • BOYD, D. M., & Ellison, N. B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer‐mediated Communication, 13(1), 210-230.
  • CHEN, HT. & Kim, Y. (2013). Problematic use of social network sites: the interactive relationship between gratifications sought and privacy concerns. Cyberpsychol Behav Soc Netw. 16, 806–812.
  • ÇELİK, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık düzeylerinin incelenmesi: Kültür Üniversitesi öğrencileri üzerinde bir araştırma. 1. Uluslararası İletişimde Yeni Yönelimler Konferansı. İstanbul Ticaret Üniversitesi, Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Bölümü, İstanbul.
  • DAHLGREN, P. (2009). Media and political engagement: Citizens, communication, and democracy. Cambridge: Cambridge University Press.
  • DAVIES, T. & Cranston, P. (2008). Youth work and social networking: Interim report. Leicester: National Youth Agency.
  • FİLİZ, O., Erol, O., Dönmez, F. İ., & Kurt, A. A. (2014). BÖTE bölümü öğrencilerinin sosyal ağ siteleri kullanım amaçları ile internet bağımlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 3(2), 17-28.
  • FLOROS, G. & Siomos, K. (2013). The relationship between optimal parenting, Internet addiction and motives for social networking in adolescence. Psychiatry Research, 209(3), 529-534.
  • GRIFFITHS, M. D. (2005). A ‘components’ model of addiction within a biopsychosocial framework. Journal of Substance Use, 10, 191–197.
  • GRIFFITHS, M. D. (2012). Facebook addiction: Concerns, criticisms and recommendations. Psychological Reports, 110, 518–520. doi: 10.2466/01.07.18.PR0.110.2.518-520
  • GÜNÜÇ, S. (2009). İnternet bağımlılık ölçeğinin geliştirilmesi ve bazı demografik değişkenler ile internet bağımlılığı arasındaki ilişkilerin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.) Erişim Tarihi: 01.02.2019. https://toad.edam.com.tr/sites/default/files/pdf/internet-bagimlilik-olcegi-toad_0.pdf
  • KEMP, S. (2018). Digital in 2018: World’s Internet Users Pass the 4 Billion Mark. We Are Social. Erişim Tarihi: 01.02.2019 https://wearesocial.com/blog/2018/01/global-digital-report-2018
  • KIRIK, A. M., Arslan, A., Çetinkaya, A., & Gül, M. (2015). A quantitative research on the level of social media addiction among young people in Turkey. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), 3(3), 108-122.
  • KOÇER, M. (2012). Erciyes Üniversitesi öğrencilerinin İnternet ve sosyal medya kullanım alışkanlıkları. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 18, 70-85.KORGAONKAR, P. K. & Wolin, L. D. (1999). A multivariate analysis of web uses. Journal of Advertising Research, 39(1), 53-68.
  • KÖSEOĞLU, Ö. (2012). Sosyal ağ sitesi kullanıcılarının motivasyonları: Facebook üzerine bir araştırma. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 7(2), 58-81.
  • KUSS, D. J. & Griffiths, M. D. (2011b). Online social networking and addiction – A review of the psychological literature. International Journal of Environmental Research and Public Health, 8, 3528–3552. doi: 10.3390/ijerph8093528.
  • KÜÇÜKALİ, A. (2016). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanımı: Atatürk Üniversitesi örneği. Bartın Üniversitesi İİBF Dergisi, 7(13), 531-546.
  • LEE, Z. W., Cheung, C. M., & Thadani, D. R. (2012). An investigation into the problematic use of Facebook. Proceedings of the 45th Hawaii International Conference on System Sciences, Maui, HI, USA, 1768–1776.
  • MORAN, M., Seaman, J., & Tinti-Kane, H. (2011). Teaching, learning, and sharing: How today's higher education faculty use social media. Pearson Learning Solutions and Babson Survey Research Group, 1-32.
  • PALFREY, J. & Gasser, U. (2008). Born digital: Understanding the first generation of digital natives. Basic Books. Erişim Tarihi: 01.02.2019 https://pages.uoregon.edu/koopman/courses_readings/phil123-net/identity/palfrey-gasser_born-digital.pdf
  • PANTIC, I. (2014). Online social networking and mental health. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 17(10), 652-657.
  • PAPACHARISSI, Z. & Rubin, A. M. (2000). Predictors of Internet use. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 44, 175-196.
  • PUNYANUNT-CARTER, N. M., De La Cruz, J. J., & Wrench, J. S. (2017). Investigating the relationships among college students' satisfaction, addiction, needs, communication apprehension, motives, and uses & gratifications with Snapchat. Computers in Human Behavior, 75, 870-875.
  • RUMPF, H.-J., Meyer, C., Kreuzer, A., John, U. & Meerkerk, G.-J. (2011). Prävalenz der Internetabhängigkeit (PINTA). Bericht an das Bundesministerium für Gesundheit. Verfügbar über. Erişim Tarihi: 01.02.2019 http://www.drogenbeauftragte.de/fileadmin/dateien-dba/DrogenundSucht/Computerspiele_Internet/Downloads/PINTA-Bericht-Endfassung_280611.pdf
  • RYAN, T., Chester, A., Reece, J., & Xenos, S. (2014). The uses and abuses of Facebook: A review of Facebook addiction.
  • SANDOVAL, M., & Fuchs, C. (2010). Towards a critical theory of alternative media. Telematics and Informatics, 27(2), 141-150.
  • SHAO, G. (2009). Understanding the appeal of user-generated media: a uses and gratification perspective. Internet research, 19(1), 7-25.
  • SOFIAH, S. Z. S., Omar, S. Z., Bolong, J., & Osman, M. N. (2011). Facebook addiction among female university students. Revista De Administratie Publica Si Politici Sociale, 3(7), 95.
  • SOLMAZ, B., Tekin, G., Herzem, Z., & Demir, M. (2013). İnternet ve sosyal medya kullanımı üzerine bir uygulama. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 7(4), 23-32.
  • STATISTA. Negative effects of using social media according to Italian users in 2017. Erişim Tarihi: 01.02.2019 https://www.statista.com/statistics/866186/negative-effects-of-social-media-usage-in-italy/ 3
  • ŞAHİN, C. & Yağcı, M. (2017). Sosyal medya bağımlılığı ölçeği-yetişkin formu: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(1), 523-538.
  • TEKTAŞ, N. (2014). Üniversite öğrencilerinin sosyal ağları kullanımlarına yönelik bir araştırma. Tarih Okulu Dergisi, 2014(XVII).
  • TESS, P. A. (2013). The role of social media in higher education classes (real and virtual) – A literature review. Computers in Human Behavior, 29(5), 60-68.
  • UTZ, S., Muscanell, N., & Khalid, C. (2015). Snapchat elicits more jealousy than Facebook: A comparison of Snapchat and Facebook use. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 18(3), 141-146.
  • VALKENBURG, P.M. & Peter, J. (2011). Adolescents' online communication: an integrated model of its attraction, opportunities, and risks. Journal of Adolescent Health, 48, 121-127.
  • VAN ROOIJ, A. J. & Schoenmakers, T. M. (2013). Monitor Internet en Jongeren 2010-2012. Het (mobiele) gebruik van sociale media en games door jongeren [Monitor Internet and Youth 2010-2012: The (mobile) use of social media and games by adolescents] Erişim Tarihi: 01.02.2019 http://www.ivo.nl/UserFiles/File/Publicaties/201301%20Factsheet%20Social%20media%20en%20gamen.pdf
  • VAN ROOIJ, A. J., Schoenmakers, T. M., Van de Eijnden, R. J., & Van de Mheen, D. (2010). Compulsive Internet use: The role of online gaming and other Internet applications. The Journal of Adolescent Health, 47(1), 51-57.
  • WAN, C. (2009). Gratifications & loneliness as predictors of campus-SNS websites addiction & usage pattern among Chinese college students (Master’s thesis). Hong Kong: The Chinese University of Hong Kong.

Gençlerin Sosyal Medya Kullanım Amaçları İle Sosyal Medya Bağımlılığı İlişkisinin İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 17 Sayı: 4, 173 - 188, 27.12.2019
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.525652

Öz

Mevcut araştırma, gençlerin sosyal medyayı en çok hangi
amaçlarla ve ne sıklıkla kullanmakta olduğu ile onların sosyal medya kullanım
amaçlarıyla sosyal medya bağımlılık düzeyleri arasındaki ilişkiyi ortaya
çıkarmayı amaçlamaktadır. 763 üniversite öğrencisinin katılımıyla
gerçekleştirilen araştırmanın sonuçlarına göre; katılımcılar sosyal medyayı en
çok eğlence, iletişim ve gündemi takip etme amaçlarıyla; en az ise kişilere
ulaşmak, kişisel sunum ve bilgi paylaşmak ve insanları daha iyi tanımak için
kullanmaktadırlar. Bunun yanı sıra araştırma neticesinde gençlerin sosyal
medyada günde ortalama 4 saat 16 dakika geçirdikleri tespit edilmiştir. Sosyal
medya kullanım amaçları ile sosyal medya bağımlılığı ilişkisi incelendiğinde
ise; boş zaman değerlendirmek, insanları daha iyi tanımak, fikir alışverişinde
bulunmak, eğlence amaçlı kullanmak, kişilere ulaşmak, kişisel sunum ve bilgi
paylaşmak ve mesajlaşmak ile sosyal medya bağımlılığı arasında anlamlı
ilişkilerin olduğu görülmüştür. Diğer yandan, iletişim, müzik dinlemek, gündemi
takip etmek ve bilgiye erişmek ile sosyal medya bağımlılığı arasında anlamlı
bir ilişkinin olmadığı da tespit edilmiştir.


Kaynakça

  • AKIN, M. (2017). A research on the impacts of the young people’s Internet addiction levels and their social media preferences. International Review of Management and Marketing, 7(2), 256-262.
  • ANDREASSEN, C. S., Torsheim, T., & Pallesen, S. (2014). Predictors of use of social network sites at work-a specific type of cyberloafing. Journal of Computer-Mediated Communication, 19(4), 906-921.
  • AYDIN, İ. E. (2016). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanımları üzerine bir araştırma: Anadolu Üniversitesi örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 35, 373-386.
  • BOULIANNE, S. (2015). Social media use and participation: A meta-analysis of current research. Information, Communication & Society, 18(5), 524-538.
  • BOYD, D. M., & Ellison, N. B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer‐mediated Communication, 13(1), 210-230.
  • CHEN, HT. & Kim, Y. (2013). Problematic use of social network sites: the interactive relationship between gratifications sought and privacy concerns. Cyberpsychol Behav Soc Netw. 16, 806–812.
  • ÇELİK, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık düzeylerinin incelenmesi: Kültür Üniversitesi öğrencileri üzerinde bir araştırma. 1. Uluslararası İletişimde Yeni Yönelimler Konferansı. İstanbul Ticaret Üniversitesi, Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Bölümü, İstanbul.
  • DAHLGREN, P. (2009). Media and political engagement: Citizens, communication, and democracy. Cambridge: Cambridge University Press.
  • DAVIES, T. & Cranston, P. (2008). Youth work and social networking: Interim report. Leicester: National Youth Agency.
  • FİLİZ, O., Erol, O., Dönmez, F. İ., & Kurt, A. A. (2014). BÖTE bölümü öğrencilerinin sosyal ağ siteleri kullanım amaçları ile internet bağımlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 3(2), 17-28.
  • FLOROS, G. & Siomos, K. (2013). The relationship between optimal parenting, Internet addiction and motives for social networking in adolescence. Psychiatry Research, 209(3), 529-534.
  • GRIFFITHS, M. D. (2005). A ‘components’ model of addiction within a biopsychosocial framework. Journal of Substance Use, 10, 191–197.
  • GRIFFITHS, M. D. (2012). Facebook addiction: Concerns, criticisms and recommendations. Psychological Reports, 110, 518–520. doi: 10.2466/01.07.18.PR0.110.2.518-520
  • GÜNÜÇ, S. (2009). İnternet bağımlılık ölçeğinin geliştirilmesi ve bazı demografik değişkenler ile internet bağımlılığı arasındaki ilişkilerin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.) Erişim Tarihi: 01.02.2019. https://toad.edam.com.tr/sites/default/files/pdf/internet-bagimlilik-olcegi-toad_0.pdf
  • KEMP, S. (2018). Digital in 2018: World’s Internet Users Pass the 4 Billion Mark. We Are Social. Erişim Tarihi: 01.02.2019 https://wearesocial.com/blog/2018/01/global-digital-report-2018
  • KIRIK, A. M., Arslan, A., Çetinkaya, A., & Gül, M. (2015). A quantitative research on the level of social media addiction among young people in Turkey. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), 3(3), 108-122.
  • KOÇER, M. (2012). Erciyes Üniversitesi öğrencilerinin İnternet ve sosyal medya kullanım alışkanlıkları. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 18, 70-85.KORGAONKAR, P. K. & Wolin, L. D. (1999). A multivariate analysis of web uses. Journal of Advertising Research, 39(1), 53-68.
  • KÖSEOĞLU, Ö. (2012). Sosyal ağ sitesi kullanıcılarının motivasyonları: Facebook üzerine bir araştırma. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 7(2), 58-81.
  • KUSS, D. J. & Griffiths, M. D. (2011b). Online social networking and addiction – A review of the psychological literature. International Journal of Environmental Research and Public Health, 8, 3528–3552. doi: 10.3390/ijerph8093528.
  • KÜÇÜKALİ, A. (2016). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanımı: Atatürk Üniversitesi örneği. Bartın Üniversitesi İİBF Dergisi, 7(13), 531-546.
  • LEE, Z. W., Cheung, C. M., & Thadani, D. R. (2012). An investigation into the problematic use of Facebook. Proceedings of the 45th Hawaii International Conference on System Sciences, Maui, HI, USA, 1768–1776.
  • MORAN, M., Seaman, J., & Tinti-Kane, H. (2011). Teaching, learning, and sharing: How today's higher education faculty use social media. Pearson Learning Solutions and Babson Survey Research Group, 1-32.
  • PALFREY, J. & Gasser, U. (2008). Born digital: Understanding the first generation of digital natives. Basic Books. Erişim Tarihi: 01.02.2019 https://pages.uoregon.edu/koopman/courses_readings/phil123-net/identity/palfrey-gasser_born-digital.pdf
  • PANTIC, I. (2014). Online social networking and mental health. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 17(10), 652-657.
  • PAPACHARISSI, Z. & Rubin, A. M. (2000). Predictors of Internet use. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 44, 175-196.
  • PUNYANUNT-CARTER, N. M., De La Cruz, J. J., & Wrench, J. S. (2017). Investigating the relationships among college students' satisfaction, addiction, needs, communication apprehension, motives, and uses & gratifications with Snapchat. Computers in Human Behavior, 75, 870-875.
  • RUMPF, H.-J., Meyer, C., Kreuzer, A., John, U. & Meerkerk, G.-J. (2011). Prävalenz der Internetabhängigkeit (PINTA). Bericht an das Bundesministerium für Gesundheit. Verfügbar über. Erişim Tarihi: 01.02.2019 http://www.drogenbeauftragte.de/fileadmin/dateien-dba/DrogenundSucht/Computerspiele_Internet/Downloads/PINTA-Bericht-Endfassung_280611.pdf
  • RYAN, T., Chester, A., Reece, J., & Xenos, S. (2014). The uses and abuses of Facebook: A review of Facebook addiction.
  • SANDOVAL, M., & Fuchs, C. (2010). Towards a critical theory of alternative media. Telematics and Informatics, 27(2), 141-150.
  • SHAO, G. (2009). Understanding the appeal of user-generated media: a uses and gratification perspective. Internet research, 19(1), 7-25.
  • SOFIAH, S. Z. S., Omar, S. Z., Bolong, J., & Osman, M. N. (2011). Facebook addiction among female university students. Revista De Administratie Publica Si Politici Sociale, 3(7), 95.
  • SOLMAZ, B., Tekin, G., Herzem, Z., & Demir, M. (2013). İnternet ve sosyal medya kullanımı üzerine bir uygulama. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 7(4), 23-32.
  • STATISTA. Negative effects of using social media according to Italian users in 2017. Erişim Tarihi: 01.02.2019 https://www.statista.com/statistics/866186/negative-effects-of-social-media-usage-in-italy/ 3
  • ŞAHİN, C. & Yağcı, M. (2017). Sosyal medya bağımlılığı ölçeği-yetişkin formu: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(1), 523-538.
  • TEKTAŞ, N. (2014). Üniversite öğrencilerinin sosyal ağları kullanımlarına yönelik bir araştırma. Tarih Okulu Dergisi, 2014(XVII).
  • TESS, P. A. (2013). The role of social media in higher education classes (real and virtual) – A literature review. Computers in Human Behavior, 29(5), 60-68.
  • UTZ, S., Muscanell, N., & Khalid, C. (2015). Snapchat elicits more jealousy than Facebook: A comparison of Snapchat and Facebook use. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 18(3), 141-146.
  • VALKENBURG, P.M. & Peter, J. (2011). Adolescents' online communication: an integrated model of its attraction, opportunities, and risks. Journal of Adolescent Health, 48, 121-127.
  • VAN ROOIJ, A. J. & Schoenmakers, T. M. (2013). Monitor Internet en Jongeren 2010-2012. Het (mobiele) gebruik van sociale media en games door jongeren [Monitor Internet and Youth 2010-2012: The (mobile) use of social media and games by adolescents] Erişim Tarihi: 01.02.2019 http://www.ivo.nl/UserFiles/File/Publicaties/201301%20Factsheet%20Social%20media%20en%20gamen.pdf
  • VAN ROOIJ, A. J., Schoenmakers, T. M., Van de Eijnden, R. J., & Van de Mheen, D. (2010). Compulsive Internet use: The role of online gaming and other Internet applications. The Journal of Adolescent Health, 47(1), 51-57.
  • WAN, C. (2009). Gratifications & loneliness as predictors of campus-SNS websites addiction & usage pattern among Chinese college students (Master’s thesis). Hong Kong: The Chinese University of Hong Kong.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Fatih Çömlekçi 0000-0002-4811-5558

Oğuz Başol 0000-0002-7523-4544

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Çömlekçi, M. F., & Başol, O. (2019). Gençlerin Sosyal Medya Kullanım Amaçları İle Sosyal Medya Bağımlılığı İlişkisinin İncelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(4), 173-188. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.525652

Cited By













































THE USE OF SOCIAL MEDIA IN THE DEPENDENT HABITS OF INDIVIDUALS
Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1109284