The aim of this study is to investigate the fears of negative evaluation of high school students in academic settings in the context of cognitive errors related to academic achievement. The participants of the research consisted of 915 students from different high school types in Konya. Pearson correlation coefficient and stepwise regression analysis were used in the analysis of the obtained data. According to the results, it was found that high school students' fear of negative evaluation in academic settings was statistically significant predicted by catastrophizing, self-value, outer attribution and perfectionism variables, respectively. In the light of the findings, some discussions were made and some suggestions were made.
Fear of negative evaluation Catastrophizing Self-value Outer attribution Perfectionism
Bu araştırmanın amacı lise öğrencilerinin akademik ortamlarda olumsuz değerlendirilme korkularının akademik başarıya ilişkin bilişsel hatalar bağlamında incelenmesidir. Araştırmanın katılımcıları Konya’da farklı lise türlerinde okuyan toplamda 915 öğrenciden oluşmaktadır. Elde edilen verilerin analizinde pearson korelasyon katsayısı ve aşamalı regresyon analizi kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre lise öğrencilerinin akademik ortamlarda olumsuz değerlendirilme korkularının sırasıyla felaketleştirme, benlik değeri, dışa atıf ve mükemmeliyetçilik değişkenleri tarafından istatistiksel olarak anlamlı şekilde yordandığı bulunmuştur. Elde edilen bulgular doğrultusunda tartışma yapılmış ve bazı önerilerde bulunulmuştur.
Olumsuz değerlendirilme korkusu Felaketleştirme Benlik değeri Dışa atıf Mükemmeliyetçilik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Beşeri Bilimler Sayısı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Mart 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 19 Sayı: 1 |