Research Article
BibTex RIS Cite

Relationship Between Corporate Citizenship and Leadership Style: A Research

Year 2021, İstiklal Marşı 100. Yıl Armağan Sayısı, 263 - 272, 19.05.2021
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.820320

Abstract

The aim of the study is to investigate the relationship between the leadership style (democratic, authoritarian and laissez-faire) of business managers and the corporate citizenship level of the business. The main mass of data collected by the survey research methods Sivas / Turkey consists of 110 managers in businesses operating in. Correlation and regression analysis were used to examine the relationship between variables. As a result, a significant relationship was determined between democratic and authoritarian leadership styles and corporate citizenship level. While the corporate citizenship level of the business is mostly affected by democratic leadership, authoritarian leadership comes next. There is no significant relationship between the laissez-faire leadership style and the corporate citizenship level of the business. Among the three leadership styles, the democratic leadership style, which especially increases the motivation of the employees and makes them feel important, draws attention as the most effective management style for business in corporate citizenship. It is seen that authoritarian leadership style is also effective in the dimension of affecting the level of corporate citizenship. However, due to the characteristic of authoritarian leadership, whether employees are volunteers or not is a subject of discussion.

References

  • Aktan, C. (2006). “Kurumsal Sosyal Sorumluluk”, Mercek, 41: 54-67.
  • Amanchukwu, R.N., Stanley, G.J. ve Ololube, N.P. (2015). “A Review of Leadership Theories, Principles and Styles and Their Relevance to Educational Management”, Management, 5(1): 6-14.
  • Argüden, Y. (2004). “Geleceği Şekillendirmek: Yaşam Kalitesi İçin Stratejik Düşünmek”, İstanbul: Rota Yayınları.
  • Arthur D. Little, Inc. (2017). The Business Case for Corporate Citizenship., http://www.csrwire.com/pdf/Business-Case-for-Corporate-Citzenship.pdf, 16.01.2017.
  • Bovée, C.L. ve Wood, M.B. (1993). “Management”, Mcgraw-Hill Inc., New York.
  • Çalışkan, O. (2010). “Kurumsal Sosyal Sorumluluk Algılama Boyutunun Personelin İş Tatminine Ve İşte Kalma Niyetine Etkisi: Antalya Bölgesinde Yer Alan Beş Yıldızlı Konaklama İşletmelerinde Çalışanlar Üzerinde Bir Araştırma”, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çekmecelioğlu, H.G. (2014). “Göreve ve İnsana Yönelik Liderlik Tarzlarının Örgütsel Bağlılık, İş Performansı Ve İşten Ayrılma Niyeti Üzerindeki Etkileri”, KOSBED, 28: 21-34.
  • Eren, E. (2001). “Örgütsel Davranış Ve Yönetim Psikolojisi”, İstanbul: Beta Basım Yayın Dağıtım.
  • Hacıtahiroğlu, K. (2012). “Verimlilikte Liderin Rolü”, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 9(1): 845-875.
  • Marsden, C. (2000). “The New Corporate Citizenship of Big Business: Part of The Solution to Sustainability”, Business and Society Review, 105(1): 9 -25.
  • Matten, D. ve Crane, A. (2003). “Corporate Citizenship: Towards an Extended Theoretical Conceptualization”, ICCSR Research Paper Series, No: 04: 1- 21.
  • Kuşat, N. (2012). “Sürdürülebilir İşletmeler İçin Kurumsal Sürdürülebilirlik Ve İçsel Unsurları”, Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi, XIV(II): 227-242.
  • Olawale, T. (2013). “Leadership Style: Impact on Employee”, (Bachelor’s Thesis), Lahti University.
  • Öztürk, M.C. (2013). “Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kavramı Ve Gelişimi. Kurumsal Sosyal Sorumluluk”, Anadolu Üniversitesi Yayını No: 3021.
  • Sarıkaya, M. ve Kara, F.Z. (2007). “Sürdürülebilir Kalkınmada İşletmenin Rolü: Kurumsal Vatandaşlık”, Yönetim ve Ekonomi, 14(2): 221-233.
  • Tengilimoğlu, D. (2005). “Kamu Ve Özel Sektör Örgütlerinde Liderlik Davranışı Özelliklerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Alan Çalışması”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14): 1-16.
  • Tunçel, H. (2011). “Halkla İlişkiler Perspektifinden Kurumsal Vatandaşlık Anlayışına Bir Bakış”, Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 14: 79-95.
  • Türkmen, İ. (1999). “Yönetsel Zaman Ve Yetki Devri Açısından Yönetimde Verimlilik”, MPM. Yayın No:519, Ankara.
  • Vidaver-Cohen, D. ve Bronn, P.S. (2008). “Corporate Citizenship and Managerial Motivation: Implications for Business Legitimacy”, Business and Society Review, 113(4): 441-475.
  • Werner, I. (1993). “Liderlik Ve Yönetim”, (Çeviren: Vedat Üner), İstanbul: Rota Yayınları.

Kurumsal Vatandaşlık ve Liderlik Tarzı İlişkisi: Bir Araştırma

Year 2021, İstiklal Marşı 100. Yıl Armağan Sayısı, 263 - 272, 19.05.2021
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.820320

Abstract

Araştırmanın amacı işletme yöneticilerinin sergiledikleri liderlik tarzı (demokratik, otoriter ve serbestlik tanıyan) ile işletmenin kurumsal vatandaşlık düzeyi arasındaki ilişkinin araştırılmasıdır. Anket yöntemi ile veri toplanan araştırmanın ana kütlesi Sivas/Türkiye’de faaliyet gösteren işletmelerdeki 110 yöneticiden oluşmaktadır. Araştırmada değişkenler arası ilişkinin incelenmesinde korelasyon ve regresyon analizleri kullanılmıştır. Sonuç olarak, demokratik ve otoriter liderlik tarzları ile kurumsal vatandaşlık düzeyi arasında anlamlı bir ilişki belirlenmiştir. İşletmenin kurumsal vatandaşlık düzeyi en çok demokratik liderlikten etkilenirken daha sonra otoriter liderlik gelmektedir. Serbestlik tanıyan liderlik tarzı ile işletmenin kurumsal vatandaşlık düzeyi arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Üç liderlik tarzı arasından özellikle çalışanların motivasyonunu yükselten ve kendilerini önemli hissetmelerini sağlayan demokratik liderlik tarzı, kurumsal vatandaşlık konusunda işletmeler için en etkili yönetim şekli olarak dikkat çekmektedir. Kurumsal vatandaşlık düzeyini etkilemesi boyutunda, otoriter liderlik tarzının da etkili olduğu görülmektedir. Ancak otoriter liderliğin özelliğinden dolayı kurumsal vatandaşlık düzeyine katkı boyutunda çalışanların gönüllü olup olmadıkları ayrı bir tartışma konusudur.

References

  • Aktan, C. (2006). “Kurumsal Sosyal Sorumluluk”, Mercek, 41: 54-67.
  • Amanchukwu, R.N., Stanley, G.J. ve Ololube, N.P. (2015). “A Review of Leadership Theories, Principles and Styles and Their Relevance to Educational Management”, Management, 5(1): 6-14.
  • Argüden, Y. (2004). “Geleceği Şekillendirmek: Yaşam Kalitesi İçin Stratejik Düşünmek”, İstanbul: Rota Yayınları.
  • Arthur D. Little, Inc. (2017). The Business Case for Corporate Citizenship., http://www.csrwire.com/pdf/Business-Case-for-Corporate-Citzenship.pdf, 16.01.2017.
  • Bovée, C.L. ve Wood, M.B. (1993). “Management”, Mcgraw-Hill Inc., New York.
  • Çalışkan, O. (2010). “Kurumsal Sosyal Sorumluluk Algılama Boyutunun Personelin İş Tatminine Ve İşte Kalma Niyetine Etkisi: Antalya Bölgesinde Yer Alan Beş Yıldızlı Konaklama İşletmelerinde Çalışanlar Üzerinde Bir Araştırma”, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çekmecelioğlu, H.G. (2014). “Göreve ve İnsana Yönelik Liderlik Tarzlarının Örgütsel Bağlılık, İş Performansı Ve İşten Ayrılma Niyeti Üzerindeki Etkileri”, KOSBED, 28: 21-34.
  • Eren, E. (2001). “Örgütsel Davranış Ve Yönetim Psikolojisi”, İstanbul: Beta Basım Yayın Dağıtım.
  • Hacıtahiroğlu, K. (2012). “Verimlilikte Liderin Rolü”, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 9(1): 845-875.
  • Marsden, C. (2000). “The New Corporate Citizenship of Big Business: Part of The Solution to Sustainability”, Business and Society Review, 105(1): 9 -25.
  • Matten, D. ve Crane, A. (2003). “Corporate Citizenship: Towards an Extended Theoretical Conceptualization”, ICCSR Research Paper Series, No: 04: 1- 21.
  • Kuşat, N. (2012). “Sürdürülebilir İşletmeler İçin Kurumsal Sürdürülebilirlik Ve İçsel Unsurları”, Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi, XIV(II): 227-242.
  • Olawale, T. (2013). “Leadership Style: Impact on Employee”, (Bachelor’s Thesis), Lahti University.
  • Öztürk, M.C. (2013). “Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kavramı Ve Gelişimi. Kurumsal Sosyal Sorumluluk”, Anadolu Üniversitesi Yayını No: 3021.
  • Sarıkaya, M. ve Kara, F.Z. (2007). “Sürdürülebilir Kalkınmada İşletmenin Rolü: Kurumsal Vatandaşlık”, Yönetim ve Ekonomi, 14(2): 221-233.
  • Tengilimoğlu, D. (2005). “Kamu Ve Özel Sektör Örgütlerinde Liderlik Davranışı Özelliklerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Alan Çalışması”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14): 1-16.
  • Tunçel, H. (2011). “Halkla İlişkiler Perspektifinden Kurumsal Vatandaşlık Anlayışına Bir Bakış”, Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 14: 79-95.
  • Türkmen, İ. (1999). “Yönetsel Zaman Ve Yetki Devri Açısından Yönetimde Verimlilik”, MPM. Yayın No:519, Ankara.
  • Vidaver-Cohen, D. ve Bronn, P.S. (2008). “Corporate Citizenship and Managerial Motivation: Implications for Business Legitimacy”, Business and Society Review, 113(4): 441-475.
  • Werner, I. (1993). “Liderlik Ve Yönetim”, (Çeviren: Vedat Üner), İstanbul: Rota Yayınları.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Uğur Uğur 0000-0001-6009-6356

Sevtap Sarıoğlu Uğur 0000-0002-7872-1110

Publication Date May 19, 2021
Published in Issue Year 2021 İstiklal Marşı 100. Yıl Armağan Sayısı

Cite

APA Uğur, U., & Sarıoğlu Uğur, S. (2021). Kurumsal Vatandaşlık ve Liderlik Tarzı İlişkisi: Bir Araştırma. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(Armağan Sayısı), 263-272. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.820320