The aim of this study is to examine the traditions practiced in the process of starting primary school and literacy. The phenomenology method, one of the qualitative research approaches, was used. Village schools in Pütürge, Akçadağ, Battalgazi, Yeşilyurt, Arguvan, Darende and Hekimhan districts of Malatya province were visited and parents who had at least one child/relative starting primary school and practicing traditional practices were interviewed. The data were analyzed using descriptive and content analysis. When students start school, traditions such as receiving the prayers of the elders at home on the first day of school, visiting the graves of the elders close to the student before starting school, having a meal at the student's home after Friday prayers in the first week of school, having an educated person in the family kiss the student's fingers (ten fingers separately) at the beginning of the literacy process and experiencing the first experience together, buying new clothes for the student who will start school, and planting a tree for the student who will start school are practiced. When a primary school student begins to read and write, traditions such as the student's family bringing food to the whole class, distributing sweets to the whole class, and distributing blessings to close relatives in the village.
Bu çalışmanın amacı ilkokula başlama ve okuma yazma sürecinde uygulanan gelenekleri incelemektir. Nitel araştırma yaklaşımlarından fenemonoloji yöntemi kullanılmıştır. Malatya ili Pütürge, Akçadağ, Battalgazi, Yeşilyurt, Arguvan, Darende ve Hekimhan ilçelerindeki köy okulları ziyaret edilerek en az bir çocuğu/yakını ilkokula başlayan ve geleneksel uygulamalar yapan velilerle görüşülmüştür. Veriler, betimsel ve içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Öğrenciler okula başladığında okulun ilk günü evdeki büyüklerin duasını alması, okula başlayacak öğrencinin okula başlamadan önce yakın olan büyüklerinin mezarını ziyaret etmesi, okula başladığı ilk hafta cuma namazı sonrası öğrencinin evinde yemek verilmesi, okuma yazma sürecinin başında ailede okumuş birinin öğrencinin el parmaklarını (on parmağı ayrı ayrı) öperek ilk deneyimi birlikte yaşamaları, okula başlayacak öğrenciye yeni elbiseler alınması, okula başlayacak öğrenci için ağaç dikilmesi gibi gelenekler uygulanmaktadır. İlkokul öğrencisi okuma yazmaya geçtiğinde uygulanan geleneklere bakıldığında; tüm sınıfa öğrencinin ailesinin yemek götürmesi, tüm sınıfa şekerleme dağıtılması, köyde uygun görülen yakın akrabalara muştu dağıtılması olarak sıralanmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Sosyolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 14 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 21 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 22 Sayı: 2 |