Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Özel Eğitim Bölümü Öğrencilerinin Sürdürülebilir Deprem Farkındalığının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 23 Sayı: 2, 1 - 13, 27.06.2025
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1470058

Öz

Özel eğitim bölümü öğrencilerinin sürdürülebilir deprem farkındalık düzeyi, özel gereksinimi olan çocukların deprem öncesi ve sonrasına ilişkin problemlerinin çözümünde kilit rol oynamaktadır. Bundan dolayı araştırmanın amacı, özel eğitim bölümü 1, 2, 3 ve 4. sınıf öğrencilerinin sürdürülebilir deprem farkındalık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesidir. Bu bağlamda 286 özel eğitim bölümü öğrencisi ile araştırma yürütülmüştür. SPSS kullanılarak betimsel analiz, bağımsız örneklem t-test, ANOVA ve ANCOVA testleri yapılmıştır. Bağımsız örneklem t-test sonucunda cinsiyete göre özel eğitim bölümü öğrencilerinde anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Ayrıca yapılan ANOVA testi sonucunda sınıflar arasında da anlamlı bir farklılık görülmemiştir. ANCOVA testinde genel yetkinlik inancı ortak değişken olarak kullanılması sonucunda özel eğitim bölümü 2. Sınıf öğrencilerinin lehine 4. sınıfla anlamlı farklılığa rastlanılmıştır. Araştırma sonuçları göz önüne alındığında doğal afet ve acil durum okur-yazarlığının zorunlu ders olması, özel eğitim bölümünün AFAD gibi kuruluşlarla ortak uygulamalara gidilmesi önerilmektedir.

Etik Beyan

Etik kurulu izni alınmıştır.

Destekleyen Kurum

Atatürk Üniversitesi KKEF Eğitim Bilimleri Birim Etik Kurulundan 03.11.2023 tarihinde E-56785782-050.02.04-2300356933

Kaynakça

  • Çınğı, T.G., & Yazgan, Ç. Ü. (2022). Examination of risk perception, fear and preparedness of ındividuals experiencing earthquakes. Journal of Disaster and Risk, 5(2), 656-668. https://doi.org/10.35341/afet.1138901 Demirci, A., & Yıldırım, S. (2015). Evaluation of earthquake awareness of secondary school students in Istanbul. National Education. 45(207), 89-117. GBD, (2019). Diseases and ınjuries collaborators. Global burden of 369 diseases and injuries in 204 countries and territories, 1990-2019: A systematic analysis for the global burden of disease study 2019. Lancet, 396 (10258), 1204–22. https://doi: 10.1016/S0140-6736(20)30925-9 Genç, M. & Sözen, E. (2021a). The Sustainable scale of earthquake awareness, development, validity and reliability study. International Electronic Journal of Environmental Education, 11(1), 24-41. https://doi.org/10.18497/iejeegreen.794680

Investigation of Sustainable Earthquake Awareness of Special Education Department Students in Terms of Various Variables

Yıl 2025, Cilt: 23 Sayı: 2, 1 - 13, 27.06.2025
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1470058

Öz

The sustainable earthquake awareness level of special education students plays a crucial role in addressing the challenges faced by children with special needs before and after an earthquake. This study aims to examine the sustainable earthquake awareness levels of 1st, 2nd, 3rd, and 4th-grade special education department students involving a total of 286 according to various variables. Descriptive analysis, independent sample t-test, ANOVA, and ANCOVA tests were conducted using SPSS. As a result of the independent sample t-test, no significant difference was found in special education department students according to gender. There was no significant difference between the classes for the ANOVA test. As a result of using general competence belief as a covariate in the ANCOVA test, a significant difference was found in favor of the 2nd-grade students of the special education department with the 4th grade. It is recommended that natural disaster and emergency literacy should be a compulsory course and that the special education department should join applications with organizations such as AFAD.

Kaynakça

  • Çınğı, T.G., & Yazgan, Ç. Ü. (2022). Examination of risk perception, fear and preparedness of ındividuals experiencing earthquakes. Journal of Disaster and Risk, 5(2), 656-668. https://doi.org/10.35341/afet.1138901 Demirci, A., & Yıldırım, S. (2015). Evaluation of earthquake awareness of secondary school students in Istanbul. National Education. 45(207), 89-117. GBD, (2019). Diseases and ınjuries collaborators. Global burden of 369 diseases and injuries in 204 countries and territories, 1990-2019: A systematic analysis for the global burden of disease study 2019. Lancet, 396 (10258), 1204–22. https://doi: 10.1016/S0140-6736(20)30925-9 Genç, M. & Sözen, E. (2021a). The Sustainable scale of earthquake awareness, development, validity and reliability study. International Electronic Journal of Environmental Education, 11(1), 24-41. https://doi.org/10.18497/iejeegreen.794680
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çevre Sosyolojisi, Eğitim Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatma Yıldırım 0000-0002-1981-1765

Yayımlanma Tarihi 27 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 17 Nisan 2024
Kabul Tarihi 19 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yıldırım, F. (2025). Özel Eğitim Bölümü Öğrencilerinin Sürdürülebilir Deprem Farkındalığının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 1-13. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1470058