This study aims to examine the exposure of secondary school students in Turkey to direct or indirect bullying, considering variables such as gender, school type, school district, socioeconomic status, academic achievement, absenteeism, and life satisfaction. The research was prepared in accordance with the quantitative research method, and the PISA 2022 Turkey application student questionnaire constitutes the study's dataset. According to the research findings, although elements of physical bullying are observed less frequently than psychological and social bullying in schools, they are still at a significant level. Approximately a quarter of students observe gangs in school, witness fights, and encounter students carrying weapons. Male students and groups with relatively lower life satisfaction and academic performance were found to be disadvantaged in terms of exposure to bullying. The observation of a significant relationship between exposure to bullying and absenteeism indicates that exposure to bullying is a risk that can lead to deprivation of education. The study emphasizes the necessity of comprehensive and targeted policies to enhance school safety, foster a positive school climate, and support student well-being.
Bu çalışmanın amacı Türkiye’de ortaöğretim kademesinde öğrencilerin doğrudan ya da dolaylı olarak maruz kaldığı zorbalık durumunun cinsiyet, okul türü, okul bölgesi, sosyoekonomik statü, akademik başarı, devamsızlık ve yaşam memnuniyeti gibi değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırma nicel araştırma yöntemine uygun olarak hazırlanmış olup araştırmanın veri setini PISA 2022 Türkiye uygulaması öğrenci anketi oluşturmaktadır. Araştırma sonuçlarına göre okullarda fiziksel zorbalık unsurları psikolojik ve sosyal zorbalıktan daha az görülse de azımsanamayacak düzeydedir. Öğrencilerin yaklaşık dörtte biri okulda çeteler görmekte, kavgalara şahit olmakta ve silah taşıyan öğrencilere rastlamaktadır. Erkek öğrenciler, yaşam memnuniyeti ve akademik performansı görece düşük olan grupların zorbalığa maruziyet açısından dezavantajlı gruplar olduğu görülmüştür. Zorbalığa maruziyetle devamsızlık arasında anlamlı bir ilişki gözlemlenmesi zorbalığa maruziyetin eğitimden mahrumiyete neden olabilecek bir risk olduğuna işaret etmektedir. Çalışma, okul güvenliğini artırmak, olumlu okul iklimi oluşturmak ve öğrenci refahını desteklemek için kapsamlı ve hedefli politikaların gerekliliğini vurgulamaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Sosyolojisi, Gençlik Sosyolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 7 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 19 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 2 |