In the present study was conducted to determine and compare the leadership characteristics of football goalkeeper coaches according to their own perceptions and the perceptions of the goalkeepers they coach. In the research, a simultaneous parallel pattern was used from the mixed research method patterns, in which qualitative and quantitative research methods were used. The perceptions of the goalkeeper coaches were examined with qualitative method and the leadership perceptions of the goalkeepers they coach about their coaches were examined with quantitative method. 8 goalkeeper coaches working in football teams participating in the Turkish Football Federation Istanbul Development League and 38 goalkeepers they coached participated in the study voluntarily. The "Leadership Scale for Sport" (Toros & Tiryaki, 2006) was administered to the goalkeepers before the training. Another researcher asked the goalkeeper coaches questions in a semi-structured interview form and their answers were recorded. The interviews were analyzed by content analysis method and the main categories and codes under these categories were reached. As a result, the sub-dimension with the highest mean score was autocratic behavior (±3.46), and the sub-dimension with the lowest mean score was instructive behavior (±1.55). According to this study, athletes define their coaches as autocratic. Coaches defined themselves as equal and fair, communicating positively, preventing mistakes and receiving feedback. In this context, it was determined that coaches' perceptions of their own leadership qualities and athletes' perceptions of their coaches' leadership qualities did not match.
Bu çalışma, futbol kaleci antrenörlerinin kendi algılarına ve çalıştırdıkları kalecilerin algılarına göre liderlik özelliklerinin belirlenmesi ve karşılaştırılması amacıyla yapılmıştır. Araştırmada, nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı, karma araştırma yöntemi desenlerinden eş zamanlı paralel desen kullanılmıştır. Kaleci antrenörlerinin algıları nitel yöntemle, çalıştırdıkları kalecilerin antrenörleri hakkındaki liderlik algıları ise nicel yöntemle incelenmiştir. Çalışmaya Türkiye Futbol Federasyonu İstanbul Gelişim Ligi’ne katılan futbol takımlarında görev yapan sekiz (8) kaleci antrenörü ve çalıştırdıkları otuz sekiz (38) kaleci gönüllü olarak katılmıştır. Kalecilere, antrenmandan önce “Spor İçin Liderlik Ölçeği” (Toros ve Tiryaki, 2006) uygulanılmış, eş zamanlı olarak diğer bir araştırmacı tarafından, kaleci antrenörlerine, araştırma grubunun hazırladığı nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme formu soruları sorulmuş, verdikleri cevaplar kayıt altına alınmıştır. Bundan sonra araştırmacılar tarafından düz metne çevrilen görüşmeler, içerik analizi yöntemiyle çözümlenerek, ana kategorilere ve bu kategoriler altında ortaklaşan kodlara ulaşılmıştır. Spor İçin Liderlik Ölçeğinde kalecilerin ortalama puanının en yüksek olduğu alt boyut, otokratik davranış alt boyutu (±3.46), en düşük olduğu alt boyut ise eğitmen öğretici davranış (±1.55) alt boyutudur. Bu araştırmaya göre, sporcuların antrenörlerini otokratik olarak tanımlamaktadır. Antrenörler ise kendilerini eşit ve adil, pozitif iletişim kuran, hata önleyen, geri bildirim alan olarak tanımladılar. Sonuç olarak, kaleci antrenörlerinin kendi liderlik özelliklerine dair algıları ile, kaleci sporcuların antrenörlerinin liderlik özelliklerine dair algılarının uyuşmadığı belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Activity Management |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 23, 2023 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | August 18, 2023 |
Acceptance Date | December 12, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |