Bu çalışmada, E-sporcuların farklı değişkenler açısından psikolojik uyumsuzluk ve sosyal işlevsellik düzeylerinin ölçülmesi, ayrıca psikolojik uyumsuzluk ile sosyal uyum ilişkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, Türkiye’nin çeşitli bölgelerinde yaşayan 14 yaş ve üzeri 305 erkek, 89 kadın olmak üzere toplam 394 E-sporcu ve dijital oyun oynayan gönüllü katılımcı üzerinden gerçekleştirilmiştir. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılarak, psikolojik uyumsuzluk hakkında veri toplamak için Depresyon, Anksiyete, Stres (DASS) Ölçeği ve Sosyal İşlevsellik düzeylerini ölçmek için Sosyal Uyum Kendini Değerlendirme Ölçeği kullanılmıştır. Normal dağılım gösteren verilerin analizinde parametrik testlerden; Bağımsız Örneklem T-Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi yapılmıştır. Ölçekler arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla “Pearson korelasyon” analizleri yapılarak, p<0,05 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir. Katılımcıların cinsiyet, öğrenim düzeyleri, gelir düzeyi, lisans düzeyi ve günlük bilgisayarda oyun oynama süresi ve aile yapısına göre sosyal uyum ve psikolojik uyumsuzluk düzeylerinde anlamlı farklılıklar olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sosyal uyum ile psikolojik uyumsuzluk arasında yüksek düzeyde negatif ilişki belirlenmiştir. E-sporcuların Sosyal uyum ile psikolojik uyumsuzluk düzeyleri arasında yüksek düzeyde negatif ilişki saptanmıştır. Sporcuların sosyal uyum düzeyleri arttıkça psikolojik uyumsuzluğu oluşturan depresyon, anksiyete ve stres düzeylerinde iyileşme görülmüştür.
In this study, it was aimed to measure the psychological maladjustment and social cohesion levels of e-athletes, and also to determine the relationship between psychological maladjustment and social adaptation. The research was carried out on a total of 394 e-athlete participants living in various regions of Turkey, including 305 men and 89 women aged 14 and over. In the study, using the relational screening model, one of the quantitative research methods, Depression, Anxiety, Stress (DASS) Scale to collect data on psychological maladjustment and Social Cohesion Self-Assessment Scale to measure Social Functioning levels were used. In the analysis of normally distributed data, parametric tests; Independent Sample T-Test and One-Way Analysis of Variance were performed. In order to determine the relationship between the scales, “Pearson correlation” analyses were performed and p<0.05 was evaluated at the significance level. It was concluded that there were significant differences in social adaptation and psychological incompatibility levels according to the gender, education level, income level, undergraduate level, daily computer gaming time and family structure of the participants. A high level of negative correlation was determined between social adjustment and psychological maladjustment. A high level of negative correlation was found between social adaptation and psychological incompatibility levels of e-athletes. As the social adaptation levels of the athletes increased, an improvement was observed in the depression, anxiety and stress levels, which constitute psychological maladjustment.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports Pedagogy, Sports Science and Exercise (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 9, 2024 |
Publication Date | July 31, 2024 |
Submission Date | January 11, 2024 |
Acceptance Date | May 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |