Research Article
BibTex RIS Cite

Antrenör Kişilerarası Davranış Tarzı Ölçeği: Geçerlik-Güvenirlik Çalışması

Year 2019, Volume: 14 Issue: 2, 304 - 314, 31.12.2019
https://doi.org/10.33459/cbubesbd.626318

Abstract

Bu araştırmanın amacı
Antrenör Kişilerarası Davranış Tarzı Ölçeği’nin Türk kültürüne uyarlanmasıdır.
Tarama modelinde desenlenen bu araştırmaya farklı spor branşlarında (futbol,
basketbol, hentbol, rugby) lisanslı olarak aktif spor yapan ve yaşları 17-32
arasında değişen 124’ü erkek 98’i kadın toplam 212 sporcu gönüllü olarak
katılmıştır. Verilerin analizi için Spss ve AMOS 22 paket programları
kullanılmıştır. Araştırmada ilk olarak ölçme aracının geçerliği kapsamında
Doğrulayıcı Faktör Analizi (ConfirmatoryFactor Analysis) yapılmıştır.
Araştırmada DFA sonucunda ortaya çıkan faktör yapısının örneklem grubundan elde
edilen veriler ile doğrulandığı belirlenmiştir. Madde-toplam test korelasyon
değerlerinin 0.27 ile 0.93 arasında değiştiği görülmektedir. Toplam puana göre
üst % 27 ve alt % 27’lik grupların madde puanları arasındaki farkın anlamlılığı
için t-testi incelendiğinde, t değerlerinin 9.77 (sd: 103, p<0.01) ile 17.29
(sd: 103, p<0.01) arasında değiştiği görülmektedir. Ölçme aracının Cronbach
Alpha güvenirlik değerleri “Özerklik Destekleme ” alt boyutunda 0.80, “Yeterlilik
Desteği” alt boyutunda 0.88, “İlişki Desteği” alt boyutunda 0,93, “Özerkliği
Engelleme” alt boyutunda 0.73, “Yeterlilik Engelleme” alt boyutunda 0.89 ve
“İlişki Engelleme” alt boyutunda ise 0,88 olarak tespit edilmiştir.Bu bulgular
ışığında, Antrenör Kişilerarası Davranış Tarzı Ölçeği’nin (AKDTÖ) geçerli ve
güvenilir ölçümler yapabilen bir veri toplama aracı olduğu söylenebilir.

References

  • Adie, J. W., Duda, J. L., & Ntoumanis, N. (2012). Perceived coach-autonomy support, basic need satisfaction and the well and ill-being of elite youth soccer players: Alongitudinal investigation. Psychology of Sportand Exercise, 13, 51–59. Anderson L. W. (1988). Attitudes and their measurement. InJ. P. Keeves (Ed.), Educational research, methodology and measurement: An international hand book (pp. 885-895). New York: Pergamon Press.
  • Balaguer, I.,González, L., Fabra, P., Castillo, I., Mercé, J., & Duda, J. L. (2012). Coaches’ interpersonal style, basic psychological needs and thewell- and ill-being of young soccerplayers: A longitudinalanalysis. Journal of Sports Sciences, 30(15), 1619-1629.
  • Brown, T. A. (2014). Confirmatory factor analysis for applied research. Guilford Publications. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54–67.
  • Buyukozturk, S.,Akgun, O., Kahveci, O., & Demirel, F. (2004). Güdülenme ve öğrenme stratejileri ölçeğinin türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4(2), 207-239.
  • Curran, T.,Hill, A. P., & Niemiec, C. P. (2013). A conditional process model of children’s behavioral engagement and behavioral disaffection in sport based on self determination theory. Journal of Sport and ExercisePsychology, 35, 30 43. doi:10.1123/jsep.35.1.30.
  • Curran, T.,Hill, A. P., Hall, H. K., & Jowett, G. E. (2014). Perceived coach behaviors and athletes' engagement and disaffection in youth sport: The mediating role of the psychological needs. International Journal of Sport Psychology, 45(6), 559-580.
  • Çakmak, E. K.,Çebi, A., & Kan, A. (2014). E-öğrenme ortamlarına yönelik “sosyal bulunuşluk ölçeği” geliştirme çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(2), 755-768.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları (Birinci baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Deci, E. L.;Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York, NY: PlenumPress
  • Erkuş, A. (2014). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-I: Temel kavramlar ve işlemler (2. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları. Fraser-Thomas, J., & Côté, J. (2009). Understanding adolescents’ positive and negative developmental experiences in sport. The sport psychologist, 23(1), 3-23.
  • Gould, D.,Tuffey, S., Udry, E., &Loehr, J. (1996). Burnout in competitive junior tennis players: A quantitative psychological assessment. The sport psychologist, 10(4), 322-340.
  • Hooper, D.,Coughlan, J., &Mullen, M. (2008). Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. Electronic Journal on Business Research Methods 6(1), 53-60.
  • Jöreskog, K. G.,&Sörbom, D. (1993). LISREL 8: Structural equation modeling with the simplis command language. Lincolnwood: Scientific Software International, Inc.
  • Karasar, N. (2014). Scientific Research Method: Concepts Principles Techniques. Ankara: Nobel Academy Publishing.
  • Kline, R. B. (2005). Methodology in the social sciences. Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed.). Guilford Press.
  • Pulido, J. J.,Sánchez-Oliva, D., Leo, F. M., Matos, S., & García-Calvo, T. (2017). Effects of an interpersonal style intervention for coaches on young soccer players’ motivational processes. Journal of human kinetics, 59(1), 107-120.
  • Reeve, J. (2009). Why teachers adopt a controlling motivating style toward student and how they can become more autonomy supportive. Educational psychologist, 44(3), 159-175.
  • Ryan, R. M.,& Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social developmentand wellbeing. American Psychologist, 55, 68–78. doi:10.1037/0003-066X.55.1.68.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluatingthe fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of psychological research online, 8(2), 23-74.
  • Schumacher, R. E.,&Lomax, R. G. (1996). A beginner’sguideto SEM. New Jersey: Mahwah.
  • Seçer, İ. (2015). SPSS ve LİSREL ile Pratik Veri Analizi, (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74.
  • Tabachnick, B. G.,& Fidell, L. S. (2007). Multivariate analysis of variance and covariance. Using multivariate statistics. Boston: Allynand Bacon.
  • Tezbaşaran, A. (1996). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Thompson, B. (2004). Exploratory and confirmatory factor analysis: Understanding concepts and applications. American Psychological Association.

Coaches’ Interpersonal Style Questionnaire: Validity And Reliability Study

Year 2019, Volume: 14 Issue: 2, 304 - 314, 31.12.2019
https://doi.org/10.33459/cbubesbd.626318

Abstract

The aim of this study was to adaptthe Coaches’ Interpersonal Style
Questionnaire to Turkish culture. A total of 212 athletes, 124 malesand 98
females, aged between 17-32, engaged in actives ports with different licenses
(football, basketball, handball, rugby) and participated in this study, which
was designed in the screening model, voluntarily. Spss and AMOS 22 software
were used for data analysis. First of all, Confirmatory Factor Analysis was
conducted within the scope of the validity of the measurement tool. In the
study, it wa sdetermined that the factor structure that was obtained as a
result of CFA was confirmed with the data obtained from the sample group.
Item-total test correlation values vary between 0.27 and 0.93. When the t-test
was examined for the significance of the difference between the item scores of
the upper 27% and lower 27% according to the total score, t values were 9.77
(sd: 103, p<0.01) and 17.29 (sd): 103, p<0.01). It was found to be the
Cronbach's alpha reliability values of the measurement tool were 0.80 in
the“Autonmy Support”sub-dimension, 0.88 in the “Competence Support
”sub-dimension, 0.93 in the“ Relatedness Support”sub-dimension, 0.73 in the
“Autonomy Thwarting”sub-dimension, 0.89 in the “Competence Thwarting” and 0,88
in the “Relatedness Thwarting”. In the light of these findings, it can be said
that the Coaches’ Interpersonal Style Questionnaire is a measurement tool that
can make validity and reliable measurements
.

References

  • Adie, J. W., Duda, J. L., & Ntoumanis, N. (2012). Perceived coach-autonomy support, basic need satisfaction and the well and ill-being of elite youth soccer players: Alongitudinal investigation. Psychology of Sportand Exercise, 13, 51–59. Anderson L. W. (1988). Attitudes and their measurement. InJ. P. Keeves (Ed.), Educational research, methodology and measurement: An international hand book (pp. 885-895). New York: Pergamon Press.
  • Balaguer, I.,González, L., Fabra, P., Castillo, I., Mercé, J., & Duda, J. L. (2012). Coaches’ interpersonal style, basic psychological needs and thewell- and ill-being of young soccerplayers: A longitudinalanalysis. Journal of Sports Sciences, 30(15), 1619-1629.
  • Brown, T. A. (2014). Confirmatory factor analysis for applied research. Guilford Publications. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54–67.
  • Buyukozturk, S.,Akgun, O., Kahveci, O., & Demirel, F. (2004). Güdülenme ve öğrenme stratejileri ölçeğinin türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4(2), 207-239.
  • Curran, T.,Hill, A. P., & Niemiec, C. P. (2013). A conditional process model of children’s behavioral engagement and behavioral disaffection in sport based on self determination theory. Journal of Sport and ExercisePsychology, 35, 30 43. doi:10.1123/jsep.35.1.30.
  • Curran, T.,Hill, A. P., Hall, H. K., & Jowett, G. E. (2014). Perceived coach behaviors and athletes' engagement and disaffection in youth sport: The mediating role of the psychological needs. International Journal of Sport Psychology, 45(6), 559-580.
  • Çakmak, E. K.,Çebi, A., & Kan, A. (2014). E-öğrenme ortamlarına yönelik “sosyal bulunuşluk ölçeği” geliştirme çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(2), 755-768.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları (Birinci baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Deci, E. L.;Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York, NY: PlenumPress
  • Erkuş, A. (2014). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-I: Temel kavramlar ve işlemler (2. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları. Fraser-Thomas, J., & Côté, J. (2009). Understanding adolescents’ positive and negative developmental experiences in sport. The sport psychologist, 23(1), 3-23.
  • Gould, D.,Tuffey, S., Udry, E., &Loehr, J. (1996). Burnout in competitive junior tennis players: A quantitative psychological assessment. The sport psychologist, 10(4), 322-340.
  • Hooper, D.,Coughlan, J., &Mullen, M. (2008). Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. Electronic Journal on Business Research Methods 6(1), 53-60.
  • Jöreskog, K. G.,&Sörbom, D. (1993). LISREL 8: Structural equation modeling with the simplis command language. Lincolnwood: Scientific Software International, Inc.
  • Karasar, N. (2014). Scientific Research Method: Concepts Principles Techniques. Ankara: Nobel Academy Publishing.
  • Kline, R. B. (2005). Methodology in the social sciences. Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed.). Guilford Press.
  • Pulido, J. J.,Sánchez-Oliva, D., Leo, F. M., Matos, S., & García-Calvo, T. (2017). Effects of an interpersonal style intervention for coaches on young soccer players’ motivational processes. Journal of human kinetics, 59(1), 107-120.
  • Reeve, J. (2009). Why teachers adopt a controlling motivating style toward student and how they can become more autonomy supportive. Educational psychologist, 44(3), 159-175.
  • Ryan, R. M.,& Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social developmentand wellbeing. American Psychologist, 55, 68–78. doi:10.1037/0003-066X.55.1.68.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluatingthe fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of psychological research online, 8(2), 23-74.
  • Schumacher, R. E.,&Lomax, R. G. (1996). A beginner’sguideto SEM. New Jersey: Mahwah.
  • Seçer, İ. (2015). SPSS ve LİSREL ile Pratik Veri Analizi, (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74.
  • Tabachnick, B. G.,& Fidell, L. S. (2007). Multivariate analysis of variance and covariance. Using multivariate statistics. Boston: Allynand Bacon.
  • Tezbaşaran, A. (1996). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Thompson, B. (2004). Exploratory and confirmatory factor analysis: Understanding concepts and applications. American Psychological Association.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Articles
Authors

Oğuz Kaan Esentürk 0000-0002-0566-838X

Publication Date December 31, 2019
Submission Date September 28, 2019
Acceptance Date November 22, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 14 Issue: 2

Cite

APA Esentürk, O. K. (2019). Antrenör Kişilerarası Davranış Tarzı Ölçeği: Geçerlik-Güvenirlik Çalışması. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(2), 304-314. https://doi.org/10.33459/cbubesbd.626318
AMA Esentürk OK. Antrenör Kişilerarası Davranış Tarzı Ölçeği: Geçerlik-Güvenirlik Çalışması. CBÜ BESBD. December 2019;14(2):304-314. doi:10.33459/cbubesbd.626318
Chicago Esentürk, Oğuz Kaan. “Antrenör Kişilerarası Davranış Tarzı Ölçeği: Geçerlik-Güvenirlik Çalışması”. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi 14, no. 2 (December 2019): 304-14. https://doi.org/10.33459/cbubesbd.626318.
EndNote Esentürk OK (December 1, 2019) Antrenör Kişilerarası Davranış Tarzı Ölçeği: Geçerlik-Güvenirlik Çalışması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 14 2 304–314.
IEEE O. K. Esentürk, “Antrenör Kişilerarası Davranış Tarzı Ölçeği: Geçerlik-Güvenirlik Çalışması”, CBÜ BESBD, vol. 14, no. 2, pp. 304–314, 2019, doi: 10.33459/cbubesbd.626318.
ISNAD Esentürk, Oğuz Kaan. “Antrenör Kişilerarası Davranış Tarzı Ölçeği: Geçerlik-Güvenirlik Çalışması”. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 14/2 (December 2019), 304-314. https://doi.org/10.33459/cbubesbd.626318.
JAMA Esentürk OK. Antrenör Kişilerarası Davranış Tarzı Ölçeği: Geçerlik-Güvenirlik Çalışması. CBÜ BESBD. 2019;14:304–314.
MLA Esentürk, Oğuz Kaan. “Antrenör Kişilerarası Davranış Tarzı Ölçeği: Geçerlik-Güvenirlik Çalışması”. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, vol. 14, no. 2, 2019, pp. 304-1, doi:10.33459/cbubesbd.626318.
Vancouver Esentürk OK. Antrenör Kişilerarası Davranış Tarzı Ölçeği: Geçerlik-Güvenirlik Çalışması. CBÜ BESBD. 2019;14(2):304-1.