BibTex RIS Cite
Year 2015, Volume: 2 Issue: 3, 65 - 70, 11.10.2016

Abstract

Objective: The purpose of the study was to describe learning needs of patients who has abdominal surgery before discharge.
Methods: The sample of cross-sectional and descriptive study consists of 144 patients who underwent herniectomy, appendectomy and
cholecystectomy at surgical clinic in State Hospital in western of Turkey, between March 30 and May 30, 2014. Ethics commitee approval and
informed consent is obtained from patients before the study. The data were collected using Patient Learning Needs Scale (PLNS) and personal information form by face to face interviews. The analyses of the data were carried out using descriptive statistics, Mann Whitney U test and Kruskal Wallis test in SPSS 15.0.
Results: The mean age of patients was 47.36±16.16 years, 51.4% were men, 39.6% had elementary school education or less. The mean total score of PLNS is 207.52±24.14 and the highest level of significance is of drugs sub-dimension with 4.39. Total PLNS scores and sub-dimensions of PLNS between level of education, previous hospitalization, previous surgery, body mas index and training time was statistically significant (p<0.05).
Conclusion: In conclusion, we determined that the learning needs of patients who had undergone abdominal surgery before discharge was high.
Surgical nurses should arrange discharge training programs according to the individual characteristics and learning needs of the patients in order to provide their patients' care.

References

  • Aksoy G, Sayın YY. Günübirlik cerrahide hastanın hazırlığı. C.Ü. Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2004;8(2):39-46.
  • Şenyuva E, Taşocak G. Hemşirelerin hasta eğitimi etkinlikleri ve hasta eğitimi süreci. İstanbul Üniversitesi F.N. Hem. Derg 2007;5(59):100-106.
  • Kaya H. Sağlık hizmetlerinde hasta eğitimi ve hemşirenin sorumlulukları. Turkiye Klinikleri J Nurs Sci 2009;1(1):19-23. 4. Karadağ M. Ayaktan cerrahi uygulamalarında hasta eğitimi. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 1999;3(2): 27-34. 5. Coşkun H, Akbayrak N. Hastaların kliniklere kabul ve taburculuklarında hemşirelik yaklaşımlarının belirlenmesi. C. Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2001;5(2):63-68.
  • Williams B. Supporting self-care of patients following general abdominal surgery. J Clin Nurs 2008;17(5):584–592. 7. Erdil F, Özhan Elbaş N. Cerrahi hastalıkları hemşireliği. 4. Baskı, Ankara, Aydoğdu Ofset; 2008.
  • Naylor MD, Brooten D, Campbell R, Jacobsen BS, Mezey MD, Pauly MV. et al. Comprehensive discharge planning and home follow-up of hospitalized elders: a randomized clinical trial. JAMA 1999;281(7):613–620.
  • Gültekin G, Özbayır T. Koroner by-pass ameliyatı olan hastalara taburcu karşılaştırılması. In: Ulusal Cerrahi Kongresi Bildiri Kitabı; 5-19 Mayıs 2002; Antalya, Türkiye. Ege Üniversitesi Basımevi: İzmir; 2003.s. 309-317. verilen eğitiminin etkinliğinin
  • Johansson K, NuutılaI L, Vırtanen H, Kataj Isto J, Salantera S.Preoperative education for orthopaedic patients: systematic review. J Adv Nurs 2005;50(2):212–223.
  • Pieper B, Sieggreen M, Freeland B, Kulwicki P, Frattaroli M, Sidor D, et al. Discharge ınformation needs of patients after surgery. J Wound Ostomy Continence Nurs 2006;33(3):281-292.
  • Cebeci F, Çelik SŞ. Discharge training and counselling increase self-care ability and reduce postdischarge problems in CABG patients. J Clin Nurs 2008;17(3):412–420.
  • Demirkıran G, Uzun Ö. Koroner arter bypass greft ameliyatı geçiren hastaların taburculuk sonrası öğrenim gereksinimleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2012;28(1):1-12.
  • Taşocak G. Hasta eğitimi. İstanbul: Florance Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Yayını. No:9, İ.Ü. Basım ve Yayınevi Müdürlüğü; 2003. s.17-81.
  • Avşar G, Kaşıkçı M. Ülkemizde hasta eğitiminin durumu. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2009;12(3):67-73.
  • Bubela N, Galloway S, McCay E, McKibbon A, Nagle L Pringle D, et al. The patient learning needs scale: reliability and validity. J Adv Nurs 1990;15(10):1181-1187.
  • Çatal E, Dicle A. Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği’nin Türkiye’de geçerlik ve güvenirlik çalışması. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2008;1(1):19-32.
  • Taşdemir N, Güloğlu S, Turan Y, Çataltepe T, Özbayır Ö. Learning needs of neurosurgery patients. Journal of Neurological Sciences 2010;27(4):414-420.
  • Orgun F, Şen G. Bir devlet hastanesinin cerrahi birimlerinde yatan hastaların öğrenim gereksinimlerinin saptanması. Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi 2012;2(4):52-64. 20. Şendir M, Büyükyılmaz F, Muşovi D. Patients' discharge ınformation needs after total hip arthroplasty: a quasi-qualitative pilot study. Rehabil Nurs 2013;38(5):264-271. and knee
  • Dağ H, Dönmez S, Güleç D, Öztürk R, Eminov A, Saruhan A ve ark. Jinekolojik operasyon geçiren kadınların taburculuk öncesi öğrenim gereksinimleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2014;30(1):49-59.
  • Polat S, Celik S, Erkan HA, Kasali K. Identification of learning needs of patients hospitalized at a university hospital. Pak J Med Sci 2014;30(6):1253-1258.
  • Jickling J, Graydon J. The information needs at time of hospital discharge of male and female patients who have undergone coronary artery bypass grafting: a pilot study. Heart Lung. 1997;26(5):350–357.
  • Jacobs V. Informational needs of surgical patients following discharge. Appl Nurs Res 2000;13(1):12-8.
  • Johansson K, Hupli M, Salanterä S. Patients’ learning needs after hip arthroplasty. J Clin Nurs 2002;11(5):634–639.
  • Tan M, Özdelikara A, Polat H. Hasta öğrenim gereksinimlerinin belirlenmesi. F.N. Hem. Derg 2013;21(1):1-8.
  • Uzun Ö, Ucuzal M, İnan G. Post-discharge learning needs of general surgery patients. Pak J Med Sci 2011;27(3):634-637. http://edergi.cbu.edu.tr/ojs/index.php/cbusbed isimli
  • SBED başlıklı eseri bu Creative Commons Alıntı-Gayriticari 4.0
  • Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. yazarın CBU

BATIN CERRAHİSİ YAPILAN HASTALARIN ÖĞRENİM GEREKSİNİMLERİ

Year 2015, Volume: 2 Issue: 3, 65 - 70, 11.10.2016

Abstract

Amaç: Araştırma; batın cerrahisi yapılan hastaların taburculuk öncesi öğrenim gereksinimlerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel tipteki bu araştırmanın örneklemini 30 Mart-30 Mayıs 2014 tarihleri arasında Türkiye’nin Batı bölgesindeki bir Devlet Hastanesi Cerrahi Kliniği’nde herniektomi, apendektomi ve kolesistektomi ameliyatı olan 144 hasta oluşturmuştur. Araştırma öncesinde etik kurul onayı ve hastalardan onam alınmıştır. Veriler, bireysel özellikleri içeren kişisel bilgi formu ve Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği (HÖGÖ) ile yüz yüze görüşme tekniği kullanılarak toplanmıştır. Veriler SPSS 15.0 programında tanımlayıcı istatistikler, Mann Whitney U testi, Kruskal Walles testi kullanılarak değerlendirilmiştir.Bulgular: Araştırmaya katılan hastaların yaş ortalaması 47.36±16.16 yıl, %51.4'ü erkek, %39.6'sı ilkokul ve altı eğitim düzeyindedir. Hastaların HÖGÖ ölçeği puan ortalaması 207.52±24.14, ve en yüksek önemlilik düzeyi 4.39 ile ilaçlar alt boyutu oluşturmuştur.Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği (HÖGÖ) alt boyut ve toplam puanları ile eğitim düzeyi, beden kitle indeksi, daha önce ameliyat olma durumu, daha önce hastaneye yatma durumu ve eğitim alma zamanı arasında istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmıştır (p

References

  • Aksoy G, Sayın YY. Günübirlik cerrahide hastanın hazırlığı. C.Ü. Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2004;8(2):39-46.
  • Şenyuva E, Taşocak G. Hemşirelerin hasta eğitimi etkinlikleri ve hasta eğitimi süreci. İstanbul Üniversitesi F.N. Hem. Derg 2007;5(59):100-106.
  • Kaya H. Sağlık hizmetlerinde hasta eğitimi ve hemşirenin sorumlulukları. Turkiye Klinikleri J Nurs Sci 2009;1(1):19-23. 4. Karadağ M. Ayaktan cerrahi uygulamalarında hasta eğitimi. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 1999;3(2): 27-34. 5. Coşkun H, Akbayrak N. Hastaların kliniklere kabul ve taburculuklarında hemşirelik yaklaşımlarının belirlenmesi. C. Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2001;5(2):63-68.
  • Williams B. Supporting self-care of patients following general abdominal surgery. J Clin Nurs 2008;17(5):584–592. 7. Erdil F, Özhan Elbaş N. Cerrahi hastalıkları hemşireliği. 4. Baskı, Ankara, Aydoğdu Ofset; 2008.
  • Naylor MD, Brooten D, Campbell R, Jacobsen BS, Mezey MD, Pauly MV. et al. Comprehensive discharge planning and home follow-up of hospitalized elders: a randomized clinical trial. JAMA 1999;281(7):613–620.
  • Gültekin G, Özbayır T. Koroner by-pass ameliyatı olan hastalara taburcu karşılaştırılması. In: Ulusal Cerrahi Kongresi Bildiri Kitabı; 5-19 Mayıs 2002; Antalya, Türkiye. Ege Üniversitesi Basımevi: İzmir; 2003.s. 309-317. verilen eğitiminin etkinliğinin
  • Johansson K, NuutılaI L, Vırtanen H, Kataj Isto J, Salantera S.Preoperative education for orthopaedic patients: systematic review. J Adv Nurs 2005;50(2):212–223.
  • Pieper B, Sieggreen M, Freeland B, Kulwicki P, Frattaroli M, Sidor D, et al. Discharge ınformation needs of patients after surgery. J Wound Ostomy Continence Nurs 2006;33(3):281-292.
  • Cebeci F, Çelik SŞ. Discharge training and counselling increase self-care ability and reduce postdischarge problems in CABG patients. J Clin Nurs 2008;17(3):412–420.
  • Demirkıran G, Uzun Ö. Koroner arter bypass greft ameliyatı geçiren hastaların taburculuk sonrası öğrenim gereksinimleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2012;28(1):1-12.
  • Taşocak G. Hasta eğitimi. İstanbul: Florance Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Yayını. No:9, İ.Ü. Basım ve Yayınevi Müdürlüğü; 2003. s.17-81.
  • Avşar G, Kaşıkçı M. Ülkemizde hasta eğitiminin durumu. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2009;12(3):67-73.
  • Bubela N, Galloway S, McCay E, McKibbon A, Nagle L Pringle D, et al. The patient learning needs scale: reliability and validity. J Adv Nurs 1990;15(10):1181-1187.
  • Çatal E, Dicle A. Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği’nin Türkiye’de geçerlik ve güvenirlik çalışması. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2008;1(1):19-32.
  • Taşdemir N, Güloğlu S, Turan Y, Çataltepe T, Özbayır Ö. Learning needs of neurosurgery patients. Journal of Neurological Sciences 2010;27(4):414-420.
  • Orgun F, Şen G. Bir devlet hastanesinin cerrahi birimlerinde yatan hastaların öğrenim gereksinimlerinin saptanması. Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi 2012;2(4):52-64. 20. Şendir M, Büyükyılmaz F, Muşovi D. Patients' discharge ınformation needs after total hip arthroplasty: a quasi-qualitative pilot study. Rehabil Nurs 2013;38(5):264-271. and knee
  • Dağ H, Dönmez S, Güleç D, Öztürk R, Eminov A, Saruhan A ve ark. Jinekolojik operasyon geçiren kadınların taburculuk öncesi öğrenim gereksinimleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2014;30(1):49-59.
  • Polat S, Celik S, Erkan HA, Kasali K. Identification of learning needs of patients hospitalized at a university hospital. Pak J Med Sci 2014;30(6):1253-1258.
  • Jickling J, Graydon J. The information needs at time of hospital discharge of male and female patients who have undergone coronary artery bypass grafting: a pilot study. Heart Lung. 1997;26(5):350–357.
  • Jacobs V. Informational needs of surgical patients following discharge. Appl Nurs Res 2000;13(1):12-8.
  • Johansson K, Hupli M, Salanterä S. Patients’ learning needs after hip arthroplasty. J Clin Nurs 2002;11(5):634–639.
  • Tan M, Özdelikara A, Polat H. Hasta öğrenim gereksinimlerinin belirlenmesi. F.N. Hem. Derg 2013;21(1):1-8.
  • Uzun Ö, Ucuzal M, İnan G. Post-discharge learning needs of general surgery patients. Pak J Med Sci 2011;27(3):634-637. http://edergi.cbu.edu.tr/ojs/index.php/cbusbed isimli
  • SBED başlıklı eseri bu Creative Commons Alıntı-Gayriticari 4.0
  • Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. yazarın CBU
There are 25 citations in total.

Details

Other ID JA46TE96KN
Journal Section Araştırma Yazısı
Authors

Hülya Başaran Dursun This is me

Emel Yılmaz This is me

Publication Date October 11, 2016
Published in Issue Year 2015 Volume: 2 Issue: 3

Cite

APA Dursun, H. B., & Yılmaz, E. (2016). BATIN CERRAHİSİ YAPILAN HASTALARIN ÖĞRENİM GEREKSİNİMLERİ. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(3), 65-70.
AMA Dursun HB, Yılmaz E. BATIN CERRAHİSİ YAPILAN HASTALARIN ÖĞRENİM GEREKSİNİMLERİ. CBU-SBED: Celal Bayar University-Health Sciences Institute Journal. October 2016;2(3):65-70.
Chicago Dursun, Hülya Başaran, and Emel Yılmaz. “BATIN CERRAHİSİ YAPILAN HASTALARIN ÖĞRENİM GEREKSİNİMLERİ”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2, no. 3 (October 2016): 65-70.
EndNote Dursun HB, Yılmaz E (October 1, 2016) BATIN CERRAHİSİ YAPILAN HASTALARIN ÖĞRENİM GEREKSİNİMLERİ. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2 3 65–70.
IEEE H. B. Dursun and E. Yılmaz, “BATIN CERRAHİSİ YAPILAN HASTALARIN ÖĞRENİM GEREKSİNİMLERİ”, CBU-SBED: Celal Bayar University-Health Sciences Institute Journal, vol. 2, no. 3, pp. 65–70, 2016.
ISNAD Dursun, Hülya Başaran - Yılmaz, Emel. “BATIN CERRAHİSİ YAPILAN HASTALARIN ÖĞRENİM GEREKSİNİMLERİ”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2/3 (October 2016), 65-70.
JAMA Dursun HB, Yılmaz E. BATIN CERRAHİSİ YAPILAN HASTALARIN ÖĞRENİM GEREKSİNİMLERİ. CBU-SBED: Celal Bayar University-Health Sciences Institute Journal. 2016;2:65–70.
MLA Dursun, Hülya Başaran and Emel Yılmaz. “BATIN CERRAHİSİ YAPILAN HASTALARIN ÖĞRENİM GEREKSİNİMLERİ”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, vol. 2, no. 3, 2016, pp. 65-70.
Vancouver Dursun HB, Yılmaz E. BATIN CERRAHİSİ YAPILAN HASTALARIN ÖĞRENİM GEREKSİNİMLERİ. CBU-SBED: Celal Bayar University-Health Sciences Institute Journal. 2016;2(3):65-70.