Objective: The purpose of the study was to describe learning needs of patients who has abdominal surgery before discharge.
Methods: The sample of cross-sectional and descriptive study consists of 144 patients who underwent herniectomy, appendectomy and
cholecystectomy at surgical clinic in State Hospital in western of Turkey, between March 30 and May 30, 2014. Ethics commitee approval and
informed consent is obtained from patients before the study. The data were collected using Patient Learning Needs Scale (PLNS) and personal information form by face to face interviews. The analyses of the data were carried out using descriptive statistics, Mann Whitney U test and Kruskal Wallis test in SPSS 15.0.
Results: The mean age of patients was 47.36±16.16 years, 51.4% were men, 39.6% had elementary school education or less. The mean total score of PLNS is 207.52±24.14 and the highest level of significance is of drugs sub-dimension with 4.39. Total PLNS scores and sub-dimensions of PLNS between level of education, previous hospitalization, previous surgery, body mas index and training time was statistically significant (p<0.05).
Conclusion: In conclusion, we determined that the learning needs of patients who had undergone abdominal surgery before discharge was high.
Surgical nurses should arrange discharge training programs according to the individual characteristics and learning needs of the patients in order to provide their patients' care.
Amaç: Araştırma; batın cerrahisi yapılan hastaların taburculuk öncesi öğrenim gereksinimlerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel tipteki bu araştırmanın örneklemini 30 Mart-30 Mayıs 2014 tarihleri arasında Türkiye’nin Batı bölgesindeki bir Devlet Hastanesi Cerrahi Kliniği’nde herniektomi, apendektomi ve kolesistektomi ameliyatı olan 144 hasta oluşturmuştur. Araştırma öncesinde etik kurul onayı ve hastalardan onam alınmıştır. Veriler, bireysel özellikleri içeren kişisel bilgi formu ve Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği (HÖGÖ) ile yüz yüze görüşme tekniği kullanılarak toplanmıştır. Veriler SPSS 15.0 programında tanımlayıcı istatistikler, Mann Whitney U testi, Kruskal Walles testi kullanılarak değerlendirilmiştir.Bulgular: Araştırmaya katılan hastaların yaş ortalaması 47.36±16.16 yıl, %51.4'ü erkek, %39.6'sı ilkokul ve altı eğitim düzeyindedir. Hastaların HÖGÖ ölçeği puan ortalaması 207.52±24.14, ve en yüksek önemlilik düzeyi 4.39 ile ilaçlar alt boyutu oluşturmuştur.Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği (HÖGÖ) alt boyut ve toplam puanları ile eğitim düzeyi, beden kitle indeksi, daha önce ameliyat olma durumu, daha önce hastaneye yatma durumu ve eğitim alma zamanı arasında istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmıştır (p
Batın cerrahisi taburculuk hasta öğrenim gereksinimleri hemşirelik
Diğer ID | JA46TE96KN |
---|---|
Bölüm | Araştırma Yazısı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Ekim 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 2 Sayı: 3 |