Amaç:
Astım çocukluk çağının en sık görülen kronik inflamatuvar hastalığıdır. Tüm
kronik hastalıklarda olduğu gibi astımda da eğitim; hasta-hekim işbirliğinin en
önemli noktasıdır. Bu çalışma ile gelir seviyesi düşük bir bölgede yaşayan
ilköğretim çocuklarında bir Dünya Astım Günü etkinliği sonrası astım bilgi düzeyinin saptanması amaçlandı.
Gereç-yöntem: Çalışmamıza 2015 yılı Dünya Astım Günü
etkinlikleri kapsamında düzenlenen eğitim programına katılan Ankara’nın düşük
gelir seviyeli bir bölgesinde yaşayan, yaşları 7-12 yaş arasında değişen
(ortalama:8,9-1,1 yıl) 116 ilköğretim öğrencisi dahil edildi. Çalışma anketi
astım tanımı, semptomları, tetikleyicileri ve tedavisini sorgulayan 18 sorudan
oluşturuldu.
Bulgular:
Çalışmaya katılan çocuklarda astım sıklığı %8,6 olarak saptandı. Çocukların %
92,2’si astımın bir akciğer hastalığı olduğunu, %86,2’si düzenli doktor kontrolü
gerektirdiğini biliyordu. %50,9 oranında astımın üst solunum yolu
enfeksiyonları ile tetiklendiği belirtildi. Ev içi sigara teması %70,7 olarak
saptandı.
Sonuç:
Astımı olan çocuklarda astımı olmayanlara göre astım bilgi düzeyi daha yüksek
saptanmadı. İlköğretim çocuklarına astım semptomları, tetikleyicileri ve
tedavisi konusunda eğitim verilmelidir.
Journal Section | Olgu Sunumu |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 21, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 3 Issue: 4 |