Research Article
BibTex RIS Cite

Sağlık Teknikerliği Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeyi ve İlişkili Etmenler

Year 2019, Volume: 6 Issue: 4, 258 - 264, 31.12.2019
https://doi.org/10.34087/cbusbed.598593

Abstract

Amaç: Bu
çalışmada sağlık teknikerliği öğrencilerinin benlik saygısı düzeyinin
belirlenmesi ve benlik saygısı düzeyinin öğrencilerin sosyodemografik özellikleri,
okudukları programa yönelik algı ve tutumları ile ilişkisinin araştırılması
amaçlanmıştır.



Materyal ve
Metot:
Kesitsel tipteki bu
araştırmanın evreni Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek
Yüksekokulu’nda öğrenim gören öğrencilerden oluşmaktadır. Veriler, literatürden
yararlanılarak oluşturulan bir anket ve Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği’yle
toplanmıştır. Veriler Pearson ki-kare ve eğimde ki-kare analizi ile
değerlendirilmiştir.



Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin %54,6’sının benlik
saygısı düzeyi yüksektir. Öğrencilerin cinsiyeti,
babasının
öğrenim düzeyi, çocuklukta yaşanan yer, ailesinin ekonomik durumu algısı,
öğrencinin gelir algısı ve yaşam kalitesi algısı ile yüksek benlik saygısı
arasında anlamlı ilişki bulunmuştur (p<0,05). Okuduğu bölümü isteyerek
seçen, kaydını yaptırmadan önce bölümle ilgili ön araştırma yapan, kendini bu
mesleğe uygun bulan, mesleğiyle ilgili görev tanımını bilen öğrencilerin benlik
saygısı düzeyi daha yüksek bulunmuştur (p<0,05). Mezuniyet sonrası yapacağı
mesleğe yönelik kaygısı olmayan öğrencilerin benlik saygısı düzeyi daha
yüksektir (p<0,05). Hastalarla iletişimden korkmayanların, mesleği
yapabileceğini düşünenlerin ve ağır koşullarda çalışma kaygısı olmayanların
benlik saygısı düzeyi daha yüksek bulunmuştur (p<0,01).



Sonuç: Öğrencilerin sosyodemografik özellikleri, ekonomik durum ve
yaşam kalitesi algısı, okudukları
programı tercih nedenleri ve programa yönelik olumlu görüşleri ve mesleğe yönelik kaygıları ile yüksek benlik
saygısı düzeyi arasında ilişki bulunmuştur. Öğrencilerin benlik saygısının
artırılması için ailesel ve eğitsel kökenli ruh sağlığını etkileyen faktörlerin
saptanarak koruyucu hizmetlerin bütüncül olarak sunulması önerilir. 

Supporting Institution

Yoktur

References

  • Aslan-Yılmaz H. Bir derleme: Benlik kavramına ilişkin bazı yaklaşımlar ve tanımlamalar. Sosyal Bilimler Dergisi, 2016; 48: 79-89.
  • Öner Altıok H, Ek N, Koruklu N. Üniversite öğrencilerinin benlik saygı düzeyi ile ilişkili bazı değişkenlerin incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2010; 1(1): 99-120.
  • Tin ST, Sherina MS, et al. Prevalence and predictors of suicidality among medical students in a public university. Medical Journal Malaysia, 2015; 70(1): 1-5.
  • Baybek H, Yavuz S. Muğla Üniversitesi öğrencilerinin benlik saygılarının incelenmesi. Muğla Üniversitesi SBE Dergisi, 2005; 14: 73-95.
  • Yıldırım N, Karaca A, et al. The relationship between educational stress, stress coping, self-esteem, social support, and health status among nursing students in Turkey: A structural equation modeling approach. Nurse Education Today, 2017; 48: 33-39.
  • D’Mello L, Monteiro M, Pinto N. A study on the self esteem and academic performance among the students. International Journal of Health Science and Pharmacy, 2018; 2(1): 1-7.
  • Kılınç E, Kılıç M, İpekçi NN. Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin benlik saygısı, atılganlık ve özgecilik düzeyleri ile aralarındaki ilişkinin incelenmesi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 2016; 15(8): 379-398.
  • Haq MA. Association Between Socio-Demographic Background and Self-Esteem of University Students. Psychiatric Quarterly, 2016; 87: 755-762. Özmen D, Erbay Dündar P, ve ark. Lise öğrencilerinde umutsuzluk ve umutsuzluk düzeyini etkileyen Etkenler. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 2008; 9: 8-15.
  • Özmen D, Erbay Dündar P, ve ark. Lise öğrencilerinde umutsuzluk ve umutsuzluk düzeyini etkileyen Etkenler. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 2008; 9: 8-15.
  • Hiçdurmaz D, İnci F, Karahan S. Predictors of mental health symptoms, automatic thoughts, and self-esteem among university students. Psychological Reports, 2017; 4: 650-69.
  • Gray-Little B, Williams VSL, Hancock TD. An item response theory analysis of the Rosenberg Self-Esteem Scale. Personality and Social Psychology Bulletin, 1997; 23: 443-451.
  • Çuhadaroğlu F. Adolesanlarda benlik saygısı. [Yüksek Lisans Tezi]. Ankara, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü,1985.
  • Arslan Özkan İ, Özen A. Öğrenci hemşirelerde boyun eğici davranışlar ve benlik saygısı arasındaki ilişki. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 2008; 7(1): 53-58.
  • Dinçer F, Öztunç G. Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin benlik saygısı ve atılganlık düzeyleri. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 2009; 22-33.
  • Sarı SA, Bilek G, Çelik E. The anxiety and self-esteem in senior high school students: a cross-sectional study. Nordic Journal of Psychiatry, 2018; 72 (2): 84-88.
  • Kılınç FE, Investigation of the relationship between self-esteem and metacognitive awareness level of 9th grade students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2013; 106:1622-1628.
  • Sala Razı G, Kuzu A. Çalışan gençlerde benlik saygısı, iletişim becerileri ve stresle baş etme. TAF Preventive Medicine Bulletin, 2009; 8(1); 17-26.
  • Yiğit H. Ergenlerin benlik saygılarının yaşam doyumu ve bazı özlük nitelikleri açısından incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi]. Konya, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2010.
  • Karadağ G, Güner İ, ve ark. Gaziantep Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu hemşirelik öğrencilerinin benlik saygıları. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2008; 3(7): 29-42.
  • Özgüngör S, Duatepe Paksu A. Üniversite öğrencilerinde benlik saygısı düzeyine göre akademik başarıyı yordayan değişkenler. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2017; 7(48): 111-125.
  • Yöyen E. Üniversite öğrencilerinin benlik saygısı ve yalnızlık düzeylerinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 2017; 25 (6): 2185-2198.
  • Zou J. Associations between trait emotional intelligence and loneliness in Chinese undergraduate students: mediating effects of self-esteem and social support. Psychological Reports: Mental&Physical Health, 2014; 114(3): 880-890.
  • Güllüoğlu B, Karaırmak Ö. Üniversite öğrencilerinde yalnızlığın yordayıcısı olarak benlik saygısı ve psikolojik sağlamlık. Ege Eğitim Dergisi, 2010; 2 (11): 73-88.
  • Nie J, Zhang W, Liu Y. Exploring depression, self-esteem and verbal fluency with different degrees of internet addiction among Chinese college students. Comprehensive Psychiatry, 2017; 72: 114-120.
  • Karaırmak Ö, Siviş-Çetinkaya R. Benlik saygısının ve denetim odağının psikolojik sağlamlık üzerine etkisi: Duyguların aracı rolü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2011; 4(35): 30-43.
  • Edwards D, Burnard P, et al. A longitudinal study of stress and self-esteem in student nurses. Nurse Education Today, 2010; 30(1): 78-84.
Year 2019, Volume: 6 Issue: 4, 258 - 264, 31.12.2019
https://doi.org/10.34087/cbusbed.598593

Abstract

References

  • Aslan-Yılmaz H. Bir derleme: Benlik kavramına ilişkin bazı yaklaşımlar ve tanımlamalar. Sosyal Bilimler Dergisi, 2016; 48: 79-89.
  • Öner Altıok H, Ek N, Koruklu N. Üniversite öğrencilerinin benlik saygı düzeyi ile ilişkili bazı değişkenlerin incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2010; 1(1): 99-120.
  • Tin ST, Sherina MS, et al. Prevalence and predictors of suicidality among medical students in a public university. Medical Journal Malaysia, 2015; 70(1): 1-5.
  • Baybek H, Yavuz S. Muğla Üniversitesi öğrencilerinin benlik saygılarının incelenmesi. Muğla Üniversitesi SBE Dergisi, 2005; 14: 73-95.
  • Yıldırım N, Karaca A, et al. The relationship between educational stress, stress coping, self-esteem, social support, and health status among nursing students in Turkey: A structural equation modeling approach. Nurse Education Today, 2017; 48: 33-39.
  • D’Mello L, Monteiro M, Pinto N. A study on the self esteem and academic performance among the students. International Journal of Health Science and Pharmacy, 2018; 2(1): 1-7.
  • Kılınç E, Kılıç M, İpekçi NN. Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin benlik saygısı, atılganlık ve özgecilik düzeyleri ile aralarındaki ilişkinin incelenmesi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 2016; 15(8): 379-398.
  • Haq MA. Association Between Socio-Demographic Background and Self-Esteem of University Students. Psychiatric Quarterly, 2016; 87: 755-762. Özmen D, Erbay Dündar P, ve ark. Lise öğrencilerinde umutsuzluk ve umutsuzluk düzeyini etkileyen Etkenler. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 2008; 9: 8-15.
  • Özmen D, Erbay Dündar P, ve ark. Lise öğrencilerinde umutsuzluk ve umutsuzluk düzeyini etkileyen Etkenler. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 2008; 9: 8-15.
  • Hiçdurmaz D, İnci F, Karahan S. Predictors of mental health symptoms, automatic thoughts, and self-esteem among university students. Psychological Reports, 2017; 4: 650-69.
  • Gray-Little B, Williams VSL, Hancock TD. An item response theory analysis of the Rosenberg Self-Esteem Scale. Personality and Social Psychology Bulletin, 1997; 23: 443-451.
  • Çuhadaroğlu F. Adolesanlarda benlik saygısı. [Yüksek Lisans Tezi]. Ankara, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü,1985.
  • Arslan Özkan İ, Özen A. Öğrenci hemşirelerde boyun eğici davranışlar ve benlik saygısı arasındaki ilişki. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 2008; 7(1): 53-58.
  • Dinçer F, Öztunç G. Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin benlik saygısı ve atılganlık düzeyleri. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 2009; 22-33.
  • Sarı SA, Bilek G, Çelik E. The anxiety and self-esteem in senior high school students: a cross-sectional study. Nordic Journal of Psychiatry, 2018; 72 (2): 84-88.
  • Kılınç FE, Investigation of the relationship between self-esteem and metacognitive awareness level of 9th grade students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2013; 106:1622-1628.
  • Sala Razı G, Kuzu A. Çalışan gençlerde benlik saygısı, iletişim becerileri ve stresle baş etme. TAF Preventive Medicine Bulletin, 2009; 8(1); 17-26.
  • Yiğit H. Ergenlerin benlik saygılarının yaşam doyumu ve bazı özlük nitelikleri açısından incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi]. Konya, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2010.
  • Karadağ G, Güner İ, ve ark. Gaziantep Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu hemşirelik öğrencilerinin benlik saygıları. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2008; 3(7): 29-42.
  • Özgüngör S, Duatepe Paksu A. Üniversite öğrencilerinde benlik saygısı düzeyine göre akademik başarıyı yordayan değişkenler. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2017; 7(48): 111-125.
  • Yöyen E. Üniversite öğrencilerinin benlik saygısı ve yalnızlık düzeylerinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 2017; 25 (6): 2185-2198.
  • Zou J. Associations between trait emotional intelligence and loneliness in Chinese undergraduate students: mediating effects of self-esteem and social support. Psychological Reports: Mental&Physical Health, 2014; 114(3): 880-890.
  • Güllüoğlu B, Karaırmak Ö. Üniversite öğrencilerinde yalnızlığın yordayıcısı olarak benlik saygısı ve psikolojik sağlamlık. Ege Eğitim Dergisi, 2010; 2 (11): 73-88.
  • Nie J, Zhang W, Liu Y. Exploring depression, self-esteem and verbal fluency with different degrees of internet addiction among Chinese college students. Comprehensive Psychiatry, 2017; 72: 114-120.
  • Karaırmak Ö, Siviş-Çetinkaya R. Benlik saygısının ve denetim odağının psikolojik sağlamlık üzerine etkisi: Duyguların aracı rolü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2011; 4(35): 30-43.
  • Edwards D, Burnard P, et al. A longitudinal study of stress and self-esteem in student nurses. Nurse Education Today, 2010; 30(1): 78-84.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Ayla Açıkgöz 0000-0001-7749-705X

Publication Date December 31, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 6 Issue: 4

Cite

APA Açıkgöz, A. (2019). Sağlık Teknikerliği Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeyi ve İlişkili Etmenler. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(4), 258-264. https://doi.org/10.34087/cbusbed.598593
AMA Açıkgöz A. Sağlık Teknikerliği Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeyi ve İlişkili Etmenler. CBU-SBED: Celal Bayar University-Health Sciences Institute Journal. December 2019;6(4):258-264. doi:10.34087/cbusbed.598593
Chicago Açıkgöz, Ayla. “Sağlık Teknikerliği Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeyi Ve İlişkili Etmenler”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 6, no. 4 (December 2019): 258-64. https://doi.org/10.34087/cbusbed.598593.
EndNote Açıkgöz A (December 1, 2019) Sağlık Teknikerliği Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeyi ve İlişkili Etmenler. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 6 4 258–264.
IEEE A. Açıkgöz, “Sağlık Teknikerliği Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeyi ve İlişkili Etmenler”, CBU-SBED: Celal Bayar University-Health Sciences Institute Journal, vol. 6, no. 4, pp. 258–264, 2019, doi: 10.34087/cbusbed.598593.
ISNAD Açıkgöz, Ayla. “Sağlık Teknikerliği Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeyi Ve İlişkili Etmenler”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 6/4 (December 2019), 258-264. https://doi.org/10.34087/cbusbed.598593.
JAMA Açıkgöz A. Sağlık Teknikerliği Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeyi ve İlişkili Etmenler. CBU-SBED: Celal Bayar University-Health Sciences Institute Journal. 2019;6:258–264.
MLA Açıkgöz, Ayla. “Sağlık Teknikerliği Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeyi Ve İlişkili Etmenler”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, vol. 6, no. 4, 2019, pp. 258-64, doi:10.34087/cbusbed.598593.
Vancouver Açıkgöz A. Sağlık Teknikerliği Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeyi ve İlişkili Etmenler. CBU-SBED: Celal Bayar University-Health Sciences Institute Journal. 2019;6(4):258-64.