Bilimi ve bilimsel bilginin doğasını anlamanın ön koşullarından biri de bu alanda çalışan bireyleri doğru anlamaktır. Bilim insanlarına ilişkin kalıp yargılardan farklı nitelikler ve davranışlar sergileyen bilim insanlarıyla kurulan etkileşimler, bu kalıp yargıların ve inançların değişmesine yardımcı olur. Bu bağlamda, bu çalışmanın amacı öğrencilerin bir bilim şenliğine katılımlarının bilim insanı algılarına etkisini incelemek ve farklı katılımcı gruplarına göre bilim şenliğinin değerlendirilmesini belirlemektir. Çalışmanın nicel kısmı tek gruplu öntest-sontest deseni ile gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin etkinliklere katılmadan önce ve katıldıktan sonra bilim insanı algılarını belirlemek için Chambers (1983) tarafından geliştirilen DAST (Draw a Scientist Test) kullanılmıştır. Katılımcıların (n=80) gerçekleştirilen bilim şenliğine ilişkin algılarını belirlemek için etkinlikler ve bilim sunumları ile ilgili kısa cevaplı sorulardan oluşan formlardan yararlanılmıştır. Katılımcıların çizimlerini analiz etmek için Finson, Beaver ve Cramond (1995) tarafından geliştirilen Bir Bilim İnsanı Çiz Kontrol Listesi (DAST-C) kullanılmıştır. Öğrenciler tarafından doldurulan formların analizinde ise tümevarımsal içerik analizi kullanılmıştır. Öğrencilerin bilim insanlarına ilişkin algıları etkinliklere katıldıktan sonra önemli ölçüde değişmiştir. Ayrıca katılımcılar projenin bilişsel, duyuşsal ve psikomotor alanlarda ve kişisel gelişimde olumlu katkıları olduğunu belirtmiştir.
Bilim şenliği bilim insanı algısı Bir Bilim İnsanı Çiz Testi (DAST) bilim iletişimi
TÜBİTAK
118B676
One of the prerequisites for understanding science and the nature of scientific knowledge is to understand the individuals working in this field correctly. Interactions with scientists who exhibit qualities and behaviours different from the stereotypes about scientists help to change these stereotypical images and beliefs. In this context, this study aims to examine the effect of students' participation in a science festival on their perceptions of scientists and to determine the evaluation of the science festival according to different groups of participants. The quantitative part of the study was carried out with a one-group pretest-posttest design. The DAST (Draw a Scientist Test) developed by Chambers (1983) was used to determine the students’ perceptions of scientists before and after their participation in the activities. Forms consisting of short-answer questions about the activities and science presentations were used to evaluate the science festival according to participants’ (n=80) views. The Draw A Scientist Checklist (DAST-C) developed by Finson, Beaver, and Cramond (1995) was used to analyze the participant drawings. In the analysis of the forms filled out by the students, inductive content analysis was used. The perceptions of the students about scientists changed significantly after participation in the activities. Also, participants stated that the project had positive contributions in cognitive, affective and psychomotor areas and personal development.
Science festival images of the scientists Draw-A-Scientist Test science communication
118B676
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 118B676 |
Yayımlanma Tarihi | 19 Ekim 2022 |
Gönderilme Tarihi | 15 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 1 Sayı: 2 |