Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Examination of Children's Songs Used by Preschool Teachers in Terms of Values Education

Yıl 2023, Cilt: 2 Sayı: 1, 9 - 22, 27.03.2023

Öz

The purpose of this research is to examine and determine the children's songs used by preschool teachers in terms of values education. In the research, survey model, one of the quantitative research designs, was used. The research was carried out with 107 preschool teachers selected randomly on a voluntary basis. The data were collected through open-ended questionnaires prepared by the researchers. The results revealed that the teachers who participated in the study were female teachers, teachers aged between 24-30 years and, teachers working in kindergarten. It was observed that most of the participants took lessons on values education but did not receive in-service training on values education. Teachers mostly included values education with singing, rhythm exercises and movement exercises accompanied by music. It was revealed that 21 values included in the values education directive were included in the songs that preschool teachers have used in music activities, but 6 values (tolerance, hospitality, patriotism, hard work, humility and self-sacrifice) were not included. In terms of the songs that preschool teachers use for values education in music activities, it was revealed that 6 values (giving importance to family unity, empathy, hospitality, hard work, modesty, being fair) were not included, although 21 values were included in the values education directive.

Kaynakça

  • Akarsu, S. (2015). İlkokul(1-4) ve Ortaokul(5-8) müzik ders kitaplarında yer alan şarkıların değerler bakımından incelenmesi ve değerler eğitimine ilişkin öğrenci algıları. Doktora Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Alabay, E., Can, B. H., Kandemir, A. B. ve Güney, K. (2018). TÜBİTAK tarafından yayınlanan meraklı minik çocuk dergisinin değerler açısından incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 16(35), 7-26.
  • Başer, F. (2004). Müziğin okul öncesi dönemde çocuk gelişimine katkısı. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (8), 271-284.
  • Bolat, E. Y. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin müzik etkinlikleri konusundaki görüşlerinin belirlenmesi. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 6(35), 2073-2096.
  • Coşkun Keskin, S. ve Akyıldız, M. (2021). Barış Manço şarkılarında yer alan değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 19(42), 153-186.
  • Court, D. ve Rosental, E. (2007). Values embodied in children’s literature used in early childhood education in Israeli state schools. Early Childhood Education Journal, 34(6), 407-414.
  • Deveci, H. ve Ay, T. S. (2009). İlköğretim öğrencilerinin günlüklerine göre günlük yaşamda değerler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi,1(6),78-93.
  • Dönmez, E. C., Z. Kurtaslan, A. İ. Apaydın ve Okay, H. H. (2017). Müzik ve değer kazanımı ilişkisi. H. H. Bircan ve B.
  • Dilmaç (Eds.), içinde Değerler bilançosu- Beyaz kitap (319-328). İstanbul: Çizgi Kitapevi.
  • Dilmaç, B.,ve Ekşi, H. (2007). Değerler eğitiminde temel tartışmalar ve temel yaklaşımlar. İlköğretmen Eğitimci Dergisi, 14(11), 21-29.
  • Erkunt, N. (2000). Okul öncesi eğitimi ile ilgili uygulamalı çalışmalar. İstanbul: EsinYayınevi.
  • Gül, G., Mintaş, S., ve Engür, D. (2020).Şarkılarla değerler eğitiminin okul öncesi çocukların farkındalık düzeyine etkisi. Değerler Eğitimi Dergisi, 18(1),9-31.
  • Kan, Ç.(2010).Sosyal bilgiler dersi ve değerler eğitimi. Milli Eğitim Dergisi,187,138-145.
  • Karakaş H. (2015). Değerler Eğitimi Etkinliklerinin Okul Öncesi Öğretmenlerine Göre Değerlendirilmesi: Nitel Bir Çalışma. Eğitimde Gelecek Arayışları: Dünden Bugüne Türkiye’de Beceri, Ahlak Ve Değerler Eğitimi Uluslararası Sempozyumu, 16-18 Nisan 2015, Bartın
  • Karakoç, V. (2019). Ortaokul müzik ders kitaplarında yer alan şarkıların müziksel özellikler ve değerler eğitimi açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Kara, M. ve Emirhan T. (2020). Değerler eğitimi açısından müzik dersi kitaplarındaki çocuk şarkıları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(2), 153-178.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları, 292.
  • Keskinoğlu, M. Ş. (2008). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerine uygulanan mesnevi temelli değerler eğitimi programının ahlaki olgunluğa ve saldırganlık eğilimine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Kılıç, I. (2012). Okul öncesinde müzik eğitimi: Etkinliklerle uygulama örnekleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Kuzu, K. (2015).Okul öncesi öğretmenlerinin değerler eğitimi hakkındaki görüşleri ve bu görüşlerin sınıf içi uygulamalara yansıması. Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Oktay. A. (2000). Yaşamın sihirli yılları. Ankara: Arkadaş Yayınları
  • Okumuş, E. (2010). Toplum ve ahlak eğitimi. Eğitime Bakış Dergisi, 6(18), 28- 32.
  • Ömeroğlu, E. Sapsağlam, Ö. (2016). Okul öncesi dönemde karakter ve değerler eğitimi: teoriden uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Özal Göncü, İ. (2016). 4-6 yaş anaokulu çocuklarına uygulanan müzik eğitiminin müziksel ses ve işitsel algı gelişimlerine etkileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(İpekyolu), 2382-2392.
  • Polat, B. B. (2018). Okul öncesi müzik eğitiminin önemi ve eğitim yöntemleri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 4(7), 52-64.
  • Sonsel, Ö. B. (2018). Analysis of the children's songs in 2017 elementary school music lesson curriculum in terms of universal values. Journal of Education and Training Studies, 6(11), 75-82.
  • Tut, E., ve Kıroğlu, K. (2017). TRT’nin popüler çocuk şarkıları yarışmasında finale kalan eserlerin değerler eğitimi açısından incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(48),561-569.

Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kullandıkları Çocuk Şarkılarının Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 2 Sayı: 1, 9 - 22, 27.03.2023

Öz

Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin kullandıkları çocuk şarkılarının değerler eğitimi açısından incelenmesi ve belirlenmesidir. Araştırmada nicel araştırma desenlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma basit seçkisiz örnekleme yöntemiyle gönüllülük ilkesi doğrultusunda araştırmaya katılan 107 okul öncesi öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Veriler araştırmacılar tarafından hazırlanan açık uçlu anket soruları ile toplanmıştır. Araştırma sonuçlarında ankete en fazla; kadın öğretmenlerin, 24-30 yaş aralığındaki öğretmenlerin, anasınıfında çalışan öğretmenlerin katılım gösterdiği görülmüştür. Araştırmaya katılan öğretmenlerin büyük bir kısmının, değerler eğitimine yönelik ders aldığı ancak değerler eğitimi ile ilgili hizmetiçi eğitim almadığı görülmüştür. Öğretmenler değerler eğitimine yer verirken en fazla şarkı söyleme, ritim çalışmaları ve müzik eşliğinde hareket çalışmalarına yer verdikleri görülmüştür. Okul öncesi öğretmenlerinin müzik etkinliklerinde kullandıkları şarkılarda değerler eğitimi yönergesinde yer alan 21 değerin yer aldığı 6 değerin (hoşgörü, misafirperverlik, vatanseverlik, çalışkanlık, alçakgönüllülük ve fedakârlık) yer almadığı görülmüştür. Okul öncesi öğretmenlerinin müzik etkinliklerinde değerler eğitimine yönelik kullandıkları şarkılarda; değerler eğitimi yönergesinde yer alan 21 değerin yer aldığı 6 değerin (aile birliğine önem verme, empati, misafirperverlik, çalışkanlık, alçakgönüllülük, adil olma) yer almadığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Akarsu, S. (2015). İlkokul(1-4) ve Ortaokul(5-8) müzik ders kitaplarında yer alan şarkıların değerler bakımından incelenmesi ve değerler eğitimine ilişkin öğrenci algıları. Doktora Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Alabay, E., Can, B. H., Kandemir, A. B. ve Güney, K. (2018). TÜBİTAK tarafından yayınlanan meraklı minik çocuk dergisinin değerler açısından incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 16(35), 7-26.
  • Başer, F. (2004). Müziğin okul öncesi dönemde çocuk gelişimine katkısı. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (8), 271-284.
  • Bolat, E. Y. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin müzik etkinlikleri konusundaki görüşlerinin belirlenmesi. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 6(35), 2073-2096.
  • Coşkun Keskin, S. ve Akyıldız, M. (2021). Barış Manço şarkılarında yer alan değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 19(42), 153-186.
  • Court, D. ve Rosental, E. (2007). Values embodied in children’s literature used in early childhood education in Israeli state schools. Early Childhood Education Journal, 34(6), 407-414.
  • Deveci, H. ve Ay, T. S. (2009). İlköğretim öğrencilerinin günlüklerine göre günlük yaşamda değerler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi,1(6),78-93.
  • Dönmez, E. C., Z. Kurtaslan, A. İ. Apaydın ve Okay, H. H. (2017). Müzik ve değer kazanımı ilişkisi. H. H. Bircan ve B.
  • Dilmaç (Eds.), içinde Değerler bilançosu- Beyaz kitap (319-328). İstanbul: Çizgi Kitapevi.
  • Dilmaç, B.,ve Ekşi, H. (2007). Değerler eğitiminde temel tartışmalar ve temel yaklaşımlar. İlköğretmen Eğitimci Dergisi, 14(11), 21-29.
  • Erkunt, N. (2000). Okul öncesi eğitimi ile ilgili uygulamalı çalışmalar. İstanbul: EsinYayınevi.
  • Gül, G., Mintaş, S., ve Engür, D. (2020).Şarkılarla değerler eğitiminin okul öncesi çocukların farkındalık düzeyine etkisi. Değerler Eğitimi Dergisi, 18(1),9-31.
  • Kan, Ç.(2010).Sosyal bilgiler dersi ve değerler eğitimi. Milli Eğitim Dergisi,187,138-145.
  • Karakaş H. (2015). Değerler Eğitimi Etkinliklerinin Okul Öncesi Öğretmenlerine Göre Değerlendirilmesi: Nitel Bir Çalışma. Eğitimde Gelecek Arayışları: Dünden Bugüne Türkiye’de Beceri, Ahlak Ve Değerler Eğitimi Uluslararası Sempozyumu, 16-18 Nisan 2015, Bartın
  • Karakoç, V. (2019). Ortaokul müzik ders kitaplarında yer alan şarkıların müziksel özellikler ve değerler eğitimi açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Kara, M. ve Emirhan T. (2020). Değerler eğitimi açısından müzik dersi kitaplarındaki çocuk şarkıları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(2), 153-178.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları, 292.
  • Keskinoğlu, M. Ş. (2008). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerine uygulanan mesnevi temelli değerler eğitimi programının ahlaki olgunluğa ve saldırganlık eğilimine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Kılıç, I. (2012). Okul öncesinde müzik eğitimi: Etkinliklerle uygulama örnekleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Kuzu, K. (2015).Okul öncesi öğretmenlerinin değerler eğitimi hakkındaki görüşleri ve bu görüşlerin sınıf içi uygulamalara yansıması. Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Oktay. A. (2000). Yaşamın sihirli yılları. Ankara: Arkadaş Yayınları
  • Okumuş, E. (2010). Toplum ve ahlak eğitimi. Eğitime Bakış Dergisi, 6(18), 28- 32.
  • Ömeroğlu, E. Sapsağlam, Ö. (2016). Okul öncesi dönemde karakter ve değerler eğitimi: teoriden uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Özal Göncü, İ. (2016). 4-6 yaş anaokulu çocuklarına uygulanan müzik eğitiminin müziksel ses ve işitsel algı gelişimlerine etkileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(İpekyolu), 2382-2392.
  • Polat, B. B. (2018). Okul öncesi müzik eğitiminin önemi ve eğitim yöntemleri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 4(7), 52-64.
  • Sonsel, Ö. B. (2018). Analysis of the children's songs in 2017 elementary school music lesson curriculum in terms of universal values. Journal of Education and Training Studies, 6(11), 75-82.
  • Tut, E., ve Kıroğlu, K. (2017). TRT’nin popüler çocuk şarkıları yarışmasında finale kalan eserlerin değerler eğitimi açısından incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(48),561-569.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Esma Börekçi 0000-0002-7272-6316

Şenel Elaldı 0000-0003-0780-4207

Erken Görünüm Tarihi 27 Mart 2023
Yayımlanma Tarihi 27 Mart 2023
Gönderilme Tarihi 6 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Börekçi, E., & Elaldı, Ş. (2023). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kullandıkları Çocuk Şarkılarının Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(1), 9-22.