The purpose of this research is to examine and determine the children's songs used by preschool teachers in terms of values education. In the research, survey model, one of the quantitative research designs, was used. The research was carried out with 107 preschool teachers selected randomly on a voluntary basis. The data were collected through open-ended questionnaires prepared by the researchers. The results revealed that the teachers who participated in the study were female teachers, teachers aged between 24-30 years and, teachers working in kindergarten. It was observed that most of the participants took lessons on values education but did not receive in-service training on values education. Teachers mostly included values education with singing, rhythm exercises and movement exercises accompanied by music. It was revealed that 21 values included in the values education directive were included in the songs that preschool teachers have used in music activities, but 6 values (tolerance, hospitality, patriotism, hard work, humility and self-sacrifice) were not included. In terms of the songs that preschool teachers use for values education in music activities, it was revealed that 6 values (giving importance to family unity, empathy, hospitality, hard work, modesty, being fair) were not included, although 21 values were included in the values education directive.
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin kullandıkları çocuk şarkılarının değerler eğitimi açısından incelenmesi ve belirlenmesidir. Araştırmada nicel araştırma desenlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma basit seçkisiz örnekleme yöntemiyle gönüllülük ilkesi doğrultusunda araştırmaya katılan 107 okul öncesi öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Veriler araştırmacılar tarafından hazırlanan açık uçlu anket soruları ile toplanmıştır. Araştırma sonuçlarında ankete en fazla; kadın öğretmenlerin, 24-30 yaş aralığındaki öğretmenlerin, anasınıfında çalışan öğretmenlerin katılım gösterdiği görülmüştür. Araştırmaya katılan öğretmenlerin büyük bir kısmının, değerler eğitimine yönelik ders aldığı ancak değerler eğitimi ile ilgili hizmetiçi eğitim almadığı görülmüştür. Öğretmenler değerler eğitimine yer verirken en fazla şarkı söyleme, ritim çalışmaları ve müzik eşliğinde hareket çalışmalarına yer verdikleri görülmüştür. Okul öncesi öğretmenlerinin müzik etkinliklerinde kullandıkları şarkılarda değerler eğitimi yönergesinde yer alan 21 değerin yer aldığı 6 değerin (hoşgörü, misafirperverlik, vatanseverlik, çalışkanlık, alçakgönüllülük ve fedakârlık) yer almadığı görülmüştür. Okul öncesi öğretmenlerinin müzik etkinliklerinde değerler eğitimine yönelik kullandıkları şarkılarda; değerler eğitimi yönergesinde yer alan 21 değerin yer aldığı 6 değerin (aile birliğine önem verme, empati, misafirperverlik, çalışkanlık, alçakgönüllülük, adil olma) yer almadığı görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Mart 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 27 Mart 2023 |
Gönderilme Tarihi | 6 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 2 Sayı: 1 |