It is stated that theater culture began in the Lycian Region with its early theaters functioning from the Late Archaic-Classical era. The examples demonstrating the traditional form with a cavea in the Lycian region are dated to the Hellenistic era. According to their capacities the Lycian theaters are divided into three: small, medium and large. The initial periods of theaters in the large citifes date from the late Hellenistic and early Roman era. The first theaters had smaller caveas and are listed as medium scale according to their capacities. In the earthquake in 141 A.D. in the Lycian region theatres in cities were damaged and Opramoas from Rhodiapolis provided monetary aid for their reconstruction and repair. The second theatre phase corresponds with the 2nd century A.D. the Antonine era . In particular the elaborate stage of theaters are believed to have been built in this period. The 3rd building phase corresponds with the IIIrd century A.D., the reign of Septimius Severius, when intense construction activities were undertaken throughout Anatolia. In some theaters both decoration and construction inscriptions dating from this period can be found. After the earthquake of 240 A.D. there was the final phase of construction and repair of importance for Lycian theaters. In the Roman era the capacities of theaters increased. Both the Myra and Limyra theaters were constructed of Roman theater form, with their caveas placed on vaults and arcades. In the Roman era the architecture of theaters changed, with the arenaconverted to serve for animal fights and gladiatorial contests. In the Roman era theaters provided popular entertainment typical of the.main Roman tradition and social life. In this study the general features of Lycian theaters are evaluated forming a summary.
Lycian Theaters • Hellenistic Architecture • Roman Architecture • Cavea • Orchestra • Scene
Lykia Bölgesi’nde, Geç Arkaik-Klasik Dönem’den beri süregelen tiyatro fonksiyonlu kullanılmış mekânlar irdelenerek, tiyatro mimarisine öncülük eden yapılarla birlikte tüm tiyatrolar değerlendirilmiştir. Lykia Bölgesi’nde geleneksel form gösteren cavea yapısına sahip örnekler, eldeki verilerle Hellenistik Dönem’e tarihlendirilir. Kapasitelerine göre Lykia tiyatroları küçük, orta ve büyük ölçekli olarak üçe ayrılmıştır. Büyük kentlerdeki tiyatroların genellikle ilk evreleri Geç Hellenistik ve Erken Roma İmparatorluk Dönemi’dir. MS 141’de Lykia Bölgesi’nde yaşanan depremle kentlerdeki tiyatro yapıları zarar görmüş olup, Rhodiapolisli Opramoas Lykia kentlerindeki tiyatrolara para yardımı yaparak onarımları için destek olmuştur. Tiyatroların 2. yapım evresi Antoninler Dönemi’ne denk gelir. Büyük tiyatroların özellikle bu dönemde sahne binalarının yapıldığı anlaşılmaktadır. 3. yapım evresi ise, Anadolu’nun genelinde en yoğun imar çalışmalarının yapıldığı, imparator Septimus Severus Dönemi’ne denk gelir. Bazı tiyatrolarda bu dönemden bezekler ve yapı yazıtları bulunmaktadır. MS 240 yılındaki depremden sonraki süreç, Lykia tiyatroları için son yapım evresi ve tadilat, onarım dönemi olmuştur. Roma İmparatorluk Dönemi’nde tiyatroların kapasiteleri artmıştır. Myra ve Limyra tiyatroları, tonoz ve arkatlar üzerinde oturan caveaları ile Roma İmparatorluk Dönemi tiyatro mimarisine sahiptirler. Roma İmparatorluk Dönemi’yle birlikte tiyatroların mimarisi değiştirilerek hayvan mücadeleleri ve gladyatör oyunları için arena yapılarına dönüştürülmüştür. Roma İmparatorluk Dönemi’nde, tiyatrolar sosyal hayat içerisinde merkez Roma geleneğinde var olan bir eğlence türü halini almıştır. Bu çalışmada Lykia tiyatrolarının genel özellikleri bir özet şeklinde değerlendirilmiştir.
Lykia Tiyatroları • Hellenistik Dönem Mimarisi • Roma Dönemi Mimarisi • Cavea • Orkestra • Skene
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 4 |
The issue of the relevant year publishes a maximum of 25 articles, with article acceptance dates falling between 15th October and 1st May. As of October 2024, Cedrus will accept articles only in foreign languages.