Research on the Düver Rider-griffin tile a geison-sima-spouted tile forms the major part of the author’s PhD dissertation at the Istanbul University with the title, Düver Architectural Terracotta Revetments. Unfortunately, these architectural terracottas from Yarışlı Gölü, Yarım Ada in Pisidia have been ripped out of their archaeological context from 1960 onwards due to repeated illegal excavations. This material has been the subject of the author’s post-doctoral research, which aims to re-establish the context of these terracottas within the Düver Settlement History Research Project. This paper presents several conclusions from field survey results and from a detailed analysis of all the terracottas today scattered in many collections, mainly in the USA and Europe, as well as those in Turkish museums. First, the tile’s function as an architectural element in the roofing system, its position on the structure, and the roof genre to which it belongs have been identified. Three figures on the plate have been individually examined; stylistic comparisons have been made in the light of the other existing examples and the iconography of the scene has been re-interpreted. Furthermore, this paper discusses the production workshops and endeavors to cast a clearer light concerning the dating that has been proposed by various scholars for these architectural terracottas and on the question of cultural identity.
Aşağıda detaylı bir şekilde ele alınan Düver Atlı-Griffon Levhası bu satırların yazarının İstanbul Üniversitesi’nde tamamladığı Düver Pişmiş Toprak Mimari Kaplama Levhaları ve Çatı Elemanları başlıklı doktora tezinin önemli bir bölümünü oluşturmaktadır. Pisidia Bölgesi, Yarışlı Gölü, Yarım Ada orijinli bu mimari terrakottalar ne yazık ki 1960’lı ve sonraki yılların yoğun kaçak kazıları nedeniyle kontekslerinden koparılmışlardır. Malzeme, Düver Yerleşim Tarihi Araştırmaları Projesi kapsamında, yazarın terrakottaların kontekstini tespite yönelik post doktora çalışmasına da konu edilmiştir. Makale başta A.B.D. olmak üzere Avrupa’da dağıldığı bir düzine koleksiyondaki ve Türkiye müzelerindeki tüm terrakottaları detaylı bir şekilde inceleyerek ve arazide yapılan tüm araştırmaları da göz önüne alarak birtakım sonuçlara ulaşmaktadır. Öncelikle levhanın bir çatı elemanı olarak fonksiyonu, bina üzerinde yerleştirildiği konumu ve ait olduğu çatı tipi tespit edilmiştir. Bilinen mevcut örneklerden yola çıkarak levha üzerinde yer alan üç figür önce tek tek ele alınmış, benzer örnekler ışığında stilistik karşılaştırmaları yapılmış, birbirleri ile ilişkileri ve sahne içindeki rolleri incelenmiş ve sahnenin ikonografisi yeniden yorumlanmıştır. Birçok araştırmacı tarafından farklı yorumlanan tarihlendirilme, kültürel kimlik sorunsalı gibi konulara açıklık getirilmeye çalışılmış ve de üretildiği atölye tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 |
The issue of the relevant year publishes a maximum of 25 articles, with article acceptance dates falling between 15th October and 1st May. As of October 2024, Cedrus will accept articles only in foreign languages.