The main aim of this article is to share some observations concerning a black figure cup-skyphos, which can be seen in the “Black and Red Figure Section” of the current Antalya Archaeology Museum Exhibition. The cup is catalogued by the number 27.25. 72 and is identified as a Pergamon find. It was donated to Antalya Archaeology Museum, by the Ankara Archaeology Museum, in 1974. Since then, no further study has been conducted. It is catalogued as a kylix, and dated to IVth century B.C. After a detailed description in the first part of the paper, in the Comparison and Dating section, from the related examples in different museums enables the Antalya skyphos to be attached to ain a group, as well as to differentiate it from other contemporary vases. Having revised the date and defined the shape of the Antalya example in these two sections, leads to the Interpretation section. In this section the connections, similarities and differentiations identified in the previous chapter have been used to draw a conclusion that includes three more vases (two from the Louvre and one from Adria) together with the Antalya skyphos. The stylistic comparison and the analysis of the painter’s artistic characteristics indicates that these four vases, are very closely related to the Runners Painter, if they are not painted by him. In conclusion, this article updates the information on an exhibited vase, and adds this and three other vases to the catalogue associated with the Runners Painter.
Bu çalışmanın amacı, Antalya Arkeoloji Müzesi “Siyah ve Kırmızı Figür Seksiyonunda” sergilenmekte olan 27.25.72 envanter numaralı eser üzerine gerçekleştirilmiş olan birtakım gözlemler ve bunların ortaya koyduğu ilginç sonuçların bilim dünyasıyla paylaşılmasıdır. Antalya Arkeoloji Müzesi’ne 1974 yılında, Ankara Arkeoloji Müzesi’nden, bağış yoluyla gelmiş olan eser, müze envanterinde “Pergamon buluntusu, M.Ö. IV. yüzyıla ait bir kylix” olarak kayıtlıdır. Müze envanterine kaydedilmesini takiben herhangi bir çalışmaya konu olmamıştır. Vazonun ilk bölümde detaylı olarak tanımlanmasının ardından, Karşılaştırma ve Tarihleme bölümünde, farklı müzelerdeki ilişkili örneklere yer verilmiştir. Bu örnekler, Antalya vazosunun belirli bir grup içine yerleştirmesine olduğu kadar, çağdaşı diğer gruplardan da ayrıştırılmasına yardımcı olmaktadır. İlk iki bölümde vazonun form ve tarih bilgilerinin güncellenmesiyle, üçüncü bölüm olan Yorumlama kısmına geçilmektedir. Bir önceki bölümde tanımlanan benzerlik ve farklılıklardan yola çıkarak, sadece Antalya örneğini değil, ikisi Louvre, biri de Adria kataloglarında bulunan üç diğer vazoyu da kapsayan bir sonuca ulaşılmaktadır: Stilistik karşılaştırma ve ressamın üslup özelliklerinin tahlilinden yola çıkarak bu dört vazonun “Koşucular Ressamı” ile yakın bağlantılı olduğu söylenebilir. Sonuç olarak bu çalışma, sergilenmekte olan bir eser üzerine bilgileri güncellemenin ötesinde, Antalya Müzesi vazosu ile birlikte üç diğer vazoyu daha “Koşucular Ressamı” envanterine eklemektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Archaeology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Submission Date | April 21, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 |
The issue of the relevant year publishes a maximum of 25 articles, with article acceptance dates falling between 15th October and 1st May. As of October 2024, Cedrus will accept articles only in foreign languages.