This study aimed to examine the relationship between emotional socialization methods of mothers and fathers and the self-concept of children aged 3-6 from the perspective of various variables. The research is in the relational scanning model. The studies of the research consist of children in the 3-6 age group (52 girls, 65 boys) who are attending a pre-school education institution in the 2020-2021 academic year and the mothers and fathers of these children. "Demographic Information Form", "Child's Coping with Negative Emotions Scale" and "Demoulin Self-Concept Test" were used as data collection tools in the study. Although it was determined in the study that mothers' and fathers' emotional socialization approaches could not be extended to children's general self-perception, it was determined that mothers of children with high levels of self-perception had higher levels of emotion-facilitating and problem-focused reactions. In addition, the study revealed that as the education level of parents deteriorates, negative reactions (condescending reactions) that lead to worsening situations increase. A striking finding in the research was that as the education level of the father decreases, condescending reactions to the negative attitudes of mothers in families increase. Finally, it was determined that mothers in families where the father spends time having fun and shares with the child have less condescending and punitive reactions to negative situations. The literature framework regarding the research findings was discussed, interpreted and suggestions were made.
Bu çalışma ile anne ve babaların duygu sosyalleştirme yaklaşımları ile 3-6 yaş grubu çocukların benlik algısı arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi hedeflenmiştir. Araştırma ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmanın katılımcılarını 2020-2021 eğitim öğretim yılında okul öncesi eğitim kurumuna devam etmekte olan 3-6 yaş grubu çocuklar (52’si kız, 65’i erkek) ile bu çocukların anne ve babaları oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak “Demografik Bilgi Formu” ile “Çocuğun Olumsuz Duygularıyla Başetme Ölçeği” ve “Demoulin Benlik Algısı Testi” kullanılmıştır. Araştırmada anne ve babaların duygu sosyalleştirme yaklaşımlarının çocukların genel benlik algısı ile ilişkili olmadığı belirlenmekle birlikte yüksek benlik algısı düzeyindeki çocukların annelerinin duygu ifadesini kolaylaştıran ve probleme odaklı tepkilerinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca araştırmada anne ve babaların eğitim düzeyi düştükçe çocukların olumsuz duygularına verdikleri olumsuz tepkilerin (küçümseyici tepkiler) arttığı ortaya konmuştur. Araştırmada dikkat çekici bir bulgu olarak babanın eğitim düzeyi düştükçe ailelerdeki annelerin çocuklarının olumsuz duygularına verdiği küçümseyici tepkilerin de arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Son olarak babanın çocuğuna vakit ayırdığı ve çocukla paylaşımda bulunduğu ailelerdeki annelerin çocukların olumsuz duygularına yönelik küçümseyici ve cezalandırıcı tepkilerinin daha az olduğu belirlenmiştir. Araştırma bulguları ilgili alan yazın çerçevesinde tartışılarak yorumlanmış ve önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Family and Household Studies |
Journal Section | Araştırmalar |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2024 |
Submission Date | January 29, 2024 |
Acceptance Date | June 11, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 13 |